Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Původní Lada Niva se začala prodávat v Japonsku, dostala nové, pro Čechy legrační jméno
20.1.2022 | Petr Prokopec
Ruská legenda nejenže se zdá být nesmrtelnou na trzích, na kterých už působí, „na stará kolena” se znovu dostává i na odbytiště, ze kterých dávno zmizela. Tím posledním je země vycházejícího slunce.
Lada Niva je nejen u nás legendou. Rok po svém debutu v roce 1977 totiž zamířila na pařížský autosalon a následně dominovala evropským prodejům aut s pohonem všech kol. V této kategorii jí - věřte, nebo nevěřte - patřil více jak 40procentní podíl na trhu. Kromě toho se jednalo o jediný vůz pocházející z tehdejšího Sovětského svazu, který se prodával v Japonsku. V důsledku tohoto zájmu se přitom Lada rozhodla upřednostnit zahraniční klientelu před domácí, která tak stejně jako kdysi Češi v případě Škody museli na nový vůz čekat klidně i roky.
Jak je známo, historie se ráda opakuje. I v současné době je tedy Niva prodávána na řadě zahraničních trhů, a to navzdory přísnějším emisním normám, kterým její 1,7litrový motor archaické konstrukce vyhovuje jen s obtížemi. Mimo svou domovinu navíc nemíří jen skrze oficiální showroomy, nýbrž i přes specializované dovozce. Ti přitom slaví nemalé úspěchy jak v Německu či Velké Británii, tak nově i ve zmiňovaném Japonsku. Do země vycházejícího sluce ovšem Niva míří pod trochu jiným názvem.
Za vývozem stojí společnost Sumotori, která byla ve Vladivostoku založena již v roce 1998 a jejíž specializací je upevňování rusko-japonských vztahů. Vlastně tak nepřekvapí, že si Ladu Niva vzala pod svá křídla. Co ale již zarazit může, to je onen nový název. Do Země vycházejícího slunce totiž ruská legenda míří jako VLADA 4x4. Zachováno tedy zůstalo obchodní označení modelu z doby, kdy na trhu byl Chevrolet Niva. Koncern GM však ze společného podniku odstoupil, načež Rusové oba vozy sjednotili pod shodný název.
Niva Travel, což je onen americko-ruský model, je přitom v Japonsku k mání taktéž, nicméně pod svým obvyklým označením. Dáno je to i tím, že jeho šedý import si vzala na starost společnost Le Parnass. Sumotori se nicméně rozhodlo uctít Vladivostok, jehož první písmeno přiřadilo k Ladě. Firma pak zároveň dodává, že mělo dojít i na jisté modifikace, nic konkrétního ale již nezaznělo. Zvenčí přitom žádné rozdíly nejsou patrné, zachováno pak zůstalo i levostranné řízení, ač Japonci užívají to pravostranné.
Se změnou názvu nicméně přichází i nemalé zdražení. Sumotori si totiž za přejezd Japonského moře, které má na šířku maximálně 900 kilometrů, účtuje více než dvojnásobek původní ceny. Třídveřová Niva v Rusku startuje na 693 900 rublech (cca 194 000 Kč), což je ve své podstatě pakatel. Jako „Vláďa“ je však k mání od 2,98 milionu yenů (asi 558 000 Kč). Cenu pak sice částečně ospravedlňuje našlapaná výbava, ovšem i tak zkrátka Japonci v případě zájmu pořádně prohnou.
Vitalij Verkeenko, šéf společnosti Sumotori, přitom doufá, že ročně se mu povede prodat alespoň 250 kusů. To by i přes výrazné navýšení ceny nemusel být až takový problém. Zda ale plány klapkou, zjistíme až časem. Aktuálně tak už jen dodáme, že standardem je naprosto vše od vyhřívaných předních sedadel přes klimatizaci až po ochranu podvozku. Připlatit se pak dá maximálně za 16palcová litá kola a maskáčovou barvu.















Lada Niva míří do Japonska jako VLADA 4x4. Cesta přes moře přitom navýšila její cenu více než dvojnásobně, přibylo ale také výbavy. Foto: Sumotori, tiskové materiály
Zdroj: Sumotori
Bleskovky
Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
včeraAž budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
1.7.2025Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2 a MotoGP v Brně včera 16:28
- Zamíří Aron Canet do WSBK? včera 15:07
- Aleix Espargaro obhajuje Somkiata Chantru 1.7.2025
- Závody MotoE v Assenu vyhráli Mantovani a Zaccone 30.6.2025
- Marc Marquez vyhrál Dutch TT 29.6.2025
Nejčtenější články
Elektrický Mercedes G je totální propadák. „Auta leží u dealerů jako kusy olova,” říká manažer, i v Číně ho koupilo jen 58 lidí
3.6.2025Další silniční Formule 1 Mercedesu lehla popelem, při jízdě začala hořet. Pro automobilku je stále větším prokletím
3.6.2025Další absurdní fiasko pro Evropu. Místní značky se kompletně vzdávají své techniky ve prospěch Asiatů, kteří tím jen dál stahují náskok
3.6.2025Šéf Bugatti pochopil. Od fanouška elektromobilů se dostal k tomu, že nabídne spalovací vůz. A sám sní o stroji s motorem V10
3.6.2025Producent Top Gearu dostal zákaz řízení na půl roku poté, co se svým Porsche jel 38 km/h na třicítce, to je kruté
3.6.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva