Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Revoluční pneu, jež nemusíte dofukovat a „nepíchnete” je, posílá do výroby další výrobce
22.1.2020 | Mirek Mazal
Nápadem na takto koncipované pneu dosud proslul hlavně francouzský Michelin, není ale jediným, komu se idea obutí aut bez vzduchu líbí. Už letos pošle první várku do provozu i Bridgestone, ale zatím ne na autech.
Výrobci automobilů se prakticky po celou dobu své existence snaží, aby jejich vozy byly co nejvíce bezúdržbovými stroji. Ty tam jsou doby, kdy jste na každou delší cestu museli vyrážet se sadou nářadí a pár typickými poruchovými díly, s naprostou většinou nových aut dnes žádné větší problémy nejsou. Péči ale vyžadují stále a některé jejich části umí pořád přidělat spoustu starostí.
Jednou z nich jsou pneumatiky, které mají k bezúdržbovým stále hodně daleko. Jednak je většina lidí dvakrát ročně mění, pak zdaleka nevydrží věčně a k tomu skýtají ještě dvě úskalí - je třeba kontrolovat jejich tlak. A zvlášť na silnicích, jako jsou ty naše, je docela snadno prorazíte či jinak poškodíte. Jak nepříjemné to je, nemusíme říkat nikomu, kdo to alespoň jednou zažil.
Vývoj obutí aut tak směřuje k nahrazení současných gum zcela bezvzduchovým systémem. Zejména francouzský Michelin už léta vyvíjí obutí se speciálními žebry, která se deformují okolo přejížděné překážky, která jsou „obalena” plátkem vyměnitelného vzorku. Absence plynové výplně dovoluje přejíždět ostré předměty či hrany bez rizika defektu a pokud by se toho někdo obával, kola se sama zbaví i zachycených nečistot, třeba sněhu.
Michelin ale není jediný, kdo se na tomto poli snaží uspět. Stejným nápadem se zabývají i Japonci, konkrétně Bridgestone, kteří též hlásí pokroky. Firma z tokijské čtvrti Čúó představila alternativní řešení disku kola a jeho pneumatiky v jednom opět složené hlavně ze struktury recyklovaného termoplastu.
Průhledná kostra se přizpůsobuje podkladu a na rozdíl od revoluční „pneumatiky” (která vlastně pneumatikou není, vzduch postrádá) Michelinu je stavěná i na vysokou zátěž - testy probíhají i s vozy těžšími než 2,3 tuny. Na rozdíl od Francouzů tak Japonci netouží ani tak po nasazení ve světě osobních aut, smysluplnější jim přijde použití ve světě nákladních vozů.
„Tato technologie řeší jejich problémy a šetří peníze. Úkolem přepravních firem je udržovat kamiony na cestách, a to nemohou udělat, pokud pneumatiky nejsou správně nahuštěny,“ řekl k věci Jon Kempel za tvůrce novinky. Podle Bridgestonu zpomalí defekt nákladní auto v průměru každých asi 13 tisíc km, s odolným obutím by tento problém zmizel. Ušetřené peníze za dovoz zboží bez zdržení by pak převozním firmám mohl pokrýt stále vyšší pořizovací náklady na revoluční kola.
V případě osobních vozů zatím Japoncům nepřijde aplikace tak zajímavá hlavně kvůli vyšší požadavkům na výkon - předností bezvduchových gum je podle nich hlavně odolnost. Nasazení v jiných segmentech ale nevylučují, což nakonec potvrzuje i fakt, že letos začnou vyrábět novinku pro jízdní kola, která se ukáží na letních olympijských hrách v Tokiu. Bicykly mají k autům nebo kamionům pořád daleko, dokončení vývoje hlavně pro druhé jmenované vozy ale má proběhnout velmi rychle.





Bridgestone pracuje na inovativním obutí, které bude zprvu určené nákladním automobilům...
...nejprve jej ale uvidíme na šlapacích kolech na autosalonu v Tokiu
Zdroje: Auto News, Bridgestone
Bleskovky
Dánskému géniovi shořel jeho elektromobil přímo doma poté, co v zimě zahříval baterie toustovačem
dnesŘidiče Jaguaru poslal aquaplaning na dálnici do smyku a přímo pod kamion, jak to vybral, dodnes asi sám nechápe
včeraMožná poslední pravověrné Ferrari se v běžném provozu rozjelo až na 331 km/h, zní u toho jako Pavarotti
včera
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Rusové chystají extrémní nové SUV. Za jeho volant budete moci usednout jen se zvláštním oprávněním
před 3 hodinamiZ nejpraktičtější moderní Dacie se po ukončení prodeje stala pozoruhodná nabídka, ojetá stojí i víc než nová
před 5 hodinamiTěžko ho zabít: Saab se má přece jen vrátit mezi živé, projekt posledního nového auta firmy má nového majitele
před 6 hodinamiToyota jde vážně proti proudu, v roce 2023 ukázala nový 2,8litrový diesel, koupit půjde i v Česku
před 8 hodinamiZkušenost majitele Tesly ukazuje, že baterie elektromobilu vás po pár letech budou stát statisíce vždy, ani záruka vás nezachrání
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva - Získejte unikátní hodinky STI ve sbírce na pomoc dětským domovům
tisková zpráva