Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Revoluční pneu, jež nemusíte dofukovat a „nepíchnete” je, posílá do výroby další výrobce
22.1.2020 | Mirek Mazal
Nápadem na takto koncipované pneu dosud proslul hlavně francouzský Michelin, není ale jediným, komu se idea obutí aut bez vzduchu líbí. Už letos pošle první várku do provozu i Bridgestone, ale zatím ne na autech.
Výrobci automobilů se prakticky po celou dobu své existence snaží, aby jejich vozy byly co nejvíce bezúdržbovými stroji. Ty tam jsou doby, kdy jste na každou delší cestu museli vyrážet se sadou nářadí a pár typickými poruchovými díly, s naprostou většinou nových aut dnes žádné větší problémy nejsou. Péči ale vyžadují stále a některé jejich části umí pořád přidělat spoustu starostí.
Jednou z nich jsou pneumatiky, které mají k bezúdržbovým stále hodně daleko. Jednak je většina lidí dvakrát ročně mění, pak zdaleka nevydrží věčně a k tomu skýtají ještě dvě úskalí - je třeba kontrolovat jejich tlak. A zvlášť na silnicích, jako jsou ty naše, je docela snadno prorazíte či jinak poškodíte. Jak nepříjemné to je, nemusíme říkat nikomu, kdo to alespoň jednou zažil.
Vývoj obutí aut tak směřuje k nahrazení současných gum zcela bezvzduchovým systémem. Zejména francouzský Michelin už léta vyvíjí obutí se speciálními žebry, která se deformují okolo přejížděné překážky, která jsou „obalena” plátkem vyměnitelného vzorku. Absence plynové výplně dovoluje přejíždět ostré předměty či hrany bez rizika defektu a pokud by se toho někdo obával, kola se sama zbaví i zachycených nečistot, třeba sněhu.
Michelin ale není jediný, kdo se na tomto poli snaží uspět. Stejným nápadem se zabývají i Japonci, konkrétně Bridgestone, kteří též hlásí pokroky. Firma z tokijské čtvrti Čúó představila alternativní řešení disku kola a jeho pneumatiky v jednom opět složené hlavně ze struktury recyklovaného termoplastu.
Průhledná kostra se přizpůsobuje podkladu a na rozdíl od revoluční „pneumatiky” (která vlastně pneumatikou není, vzduch postrádá) Michelinu je stavěná i na vysokou zátěž - testy probíhají i s vozy těžšími než 2,3 tuny. Na rozdíl od Francouzů tak Japonci netouží ani tak po nasazení ve světě osobních aut, smysluplnější jim přijde použití ve světě nákladních vozů.
„Tato technologie řeší jejich problémy a šetří peníze. Úkolem přepravních firem je udržovat kamiony na cestách, a to nemohou udělat, pokud pneumatiky nejsou správně nahuštěny,“ řekl k věci Jon Kempel za tvůrce novinky. Podle Bridgestonu zpomalí defekt nákladní auto v průměru každých asi 13 tisíc km, s odolným obutím by tento problém zmizel. Ušetřené peníze za dovoz zboží bez zdržení by pak převozním firmám mohl pokrýt stále vyšší pořizovací náklady na revoluční kola.
V případě osobních vozů zatím Japoncům nepřijde aplikace tak zajímavá hlavně kvůli vyšší požadavkům na výkon - předností bezvduchových gum je podle nich hlavně odolnost. Nasazení v jiných segmentech ale nevylučují, což nakonec potvrzuje i fakt, že letos začnou vyrábět novinku pro jízdní kola, která se ukáží na letních olympijských hrách v Tokiu. Bicykly mají k autům nebo kamionům pořád daleko, dokončení vývoje hlavně pro druhé jmenované vozy ale má proběhnout velmi rychle.





Bridgestone pracuje na inovativním obutí, které bude zprvu určené nákladním automobilům...
...nejprve jej ale uvidíme na šlapacích kolech na autosalonu v Tokiu
Zdroje: Auto News, Bridgestone
Bleskovky
- Zaseknutí obří lodi Ever Given má následky i v oblastech, kde by vás to ani nenapadlo
včera - Nové Rychle a zběsile ukázalo v upoutávce víc ze svého děje, je čím dál absurdnější
15.4.2021 - Nejdrsnější Lamborghini dějin řádící na sněhu je neobvyklá podívaná za miliony korun
14.4.2021 - Fotky z paluby nejdelšího linkového letu světa ukazují mizérii současného létání
14.4.2021 - Superdiesel, který pohřbila nová pravidla EU, se po své smrti ukázal na Autobahnu
13.4.2021
Nejnovější články
- Toto je nejsilnější osobní diesel v prodeji. Má 610 koní a 1 340 Nm, nestojí až tak moc
včera - Legendární konstruktér Formule 1 ukázal sbírku svých aut, jinou takovou nikdo nemá
včera - Luxusní německý hotel na kolech i s garáží nemusí být předražené monstrum
včera - Rus za muzeem nafotil, jak smutně končí unikátní prototypy nových aut Lady
včera - Automobilky znovu zavírají další a další továrny, řítí se na ně nový problém
včera - Legendární muzikant ukázal své nové auto, prý to byla láska na první pohled
včera - Zaseknutí obří lodi Ever Given má následky i v oblastech, kde by vás to ani nenapadlo
včera - Mercedes překvapivě dal ruce pryč od jednoho z velkých nesmyslů moderních aut
včera - Luxusní BMW se „zakázaným” dieselem ztratilo na ceně 3,5 milionu, i když je po králi
16.4.2021 - Brit otestoval novou nejdražší Škodu, stejné problémy ji zjevně trápí všude
16.4.2021
Nové na MotoForum.cz
Živá témata na fóru
- Petice proti zavedení normy Euro 7 04:07 - Sovovic
- Chlubítko univerzální 23:28 - Stepan
- Přituhuje 20:58 - ctrl_j
- Politický koutek 20:01 - řidičBOB
- Rapid 1.0 TSI - oprava v autorizovaném servise - NÁZOR 19:50 - Ben
- Cyklistické vlákno 13:26 - pavproch
- Onboard videa 13:14 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 16.4.2021 - řidičBOB
- Rychlodotazy 16.4.2021 - abgx1
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 16.4.2021 - M.Z.