Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Riskantní sázka na SUV se VW začíná nevyplácet, na jeho největším světovém trhu už hrají druhé housle
4.11.2022 | Petr Miler
Pokud už někdo začal mít pocit, že SUV jsou univerzálním receptem na věčný úspěch - a VW se choval tak, jako by tomu věřit skutečně začal -, pak pro něj aktuální dění v Číně nutně musí být vystřízlivěním.
Pro Volkswagen zůstává Čína klíčovým trhem, třebaže v poslední době jeho prodeje za velkou zdí nejsou zrovna na historických maximech. Už nelze říci, že jde o krátkodobý trend, je to problém s hlubšími kořeny, faktem ale je, že Němci tamní klientelu rozhodně neodbývají. Po léta nahoru na čínském trhu (jako skoro kdekoli jinde...) mířila hlavně SUV, a tak jich tam VW začal prodávat více než kdekoli jinde. A to o hodně.
Jeho čínské portfolio modelů této třídy se postupem času stalo až neuvěřitelně květnatým, a to i v případě tzv. SUV-kupé. U nás v případě mainstreamových značek téměř nedostupný typ auta je v Číně mnohem obvyklejší a Volkswagen zjevně nechce být mimo hru. Mezi typy Tacqua, T-Cross, T-Roc, Tharu, Tayron, Tiguan, Tiguan, Teramont, Touareg a Talagon tak nabízí s přídomkem X (který značí právě SUV-kupé) hned čtyři modely, mj. i u nás velmi populární Tiguan. To je pořádná parta esúvéček, v letošním roce ale nelze říci, že by po nich zákazníci šli jako slepice po flusu.
SUV zůstávají populární, o tom žádná, časy nekonečného růstu jejich odbytu a podílu na trhu jsou ale zjevně tytam. Kupci se od SUV značky Volkswagen obrací zády zcela systematicky - jasně nejžádanějšími modely VW jsou letos Lavida, Bora, Sagitar, Passat a Magotan, v tomto pořadí. Jen za první tři letošní kvartály si tato pětka připsala 861 586 prodejů a víte, kolik z nich je SUV? Nula, právě tolik. Modely jako Tiguan, Tharu nebo T-Roc prodejně rychle padají, zatímco sedany a liftbacky míří nahoru.
Žádné z SUV VW tak dnes nenajdeme ani mezi 25 nejžádanějšími modely Číny a aktuálně nejprodávanější typy Tiguan L, Tharu a Tayron ani všechny dohromady nevyrovnají odbyt modelu Lavida, jakéhosi čínského Superbu. Situace se navíc s postupem času pro SUV stále zhoršuje a zdá se, že celoroční prodejní bilance bude pro SUV značky ještě smutnější.
Jestli jde o nový světový trend, nebo se jedná o ryze čínskou záležitost, ukáže čas, pro VW to ale nakonec zase tak podstatné není. Do širokého portfolia SUV nasypal za velkou zdí miliardy a teď musí koukat na to, jak tyto vozy prodejně drtí stroje klasických koncepcí. A vůbec by nás nepřekvapilo, kdyby složitější časy dál tlačily takové vozy do popředí. SUV byla a jsou rozmarem, emotivní, iracionální volbou, která zvlášť v době, kdy jde v podstatě podstatě o městská či obecně silniční auta nenabízející oproti hatchbackům nebo kombíkům nic krom větší hmotnosti, velikosti, vyšší spotřeby a horších jízdních vlastností, mohou konkurovat akorát vyšší cenou. Je rozmar rozmařilé doby, a ta může být docela snadno u konce.
Některá SUV VW pro Čínu jsou docela zajímavá, ne že ne. Ani specifické modely jako Tiguan ve verzi X ale letos prodejně nefungují, odbyt Němců drží nahoře výrazným růstem odbytu docela klasicky pojaté typy. Foto: Volkswagen
Zdroje: CAAM, Volkswagen
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky za má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
před 6 hodinami - Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
před 7 hodinami - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
před 9 hodinami - Mercedes zkouší prezentovat novou elektrickou třídu G jako spalovací auto, zjevně se děsí neúspěchu
před 10 hodinami - Nové SUV Opelu je sexy a neváže si oprátku jen elektrickým pohonem, přesto bude hledat zákazníky těžce
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva