Rolls-Royce 103EX: i dvojité „R“ se odvrací od řízení, oproti BMW smysluplně

(+ videa) 103 EX slaví sté výročí mateřské německé značky. Počítá s elektrickým ústrojím, volant a pedály nahradil elektronický asistent.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Rolls-Royce 103EX: i dvojité „R“ se odvrací od řízení, oproti BMW smysluplně

16.6.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Rolls-Royce 103EX: i dvojité „R“ se odvrací od řízení, oproti BMW smysluplně

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ videa) 103 EX slaví sté výročí mateřské německé značky. Počítá s elektrickým ústrojím, volant a pedály nahradil elektronický asistent.

Mnichovská automobilka v letošním roce slaví sté výročí vzniku. Při té příležitosti jsme se dočkali konceptu Vision Next 100, který nemapuje minulost BMW, ale spíše ukazuje směr, jakým se značka vydá v následujících letech. Nebudeme přitom ani zastírat, že nás studie více než zklamala. Podle ní totiž můžeme do budoucna od mnichovských očekávat stále menší důraz na sportovnost a samotné řízení, což jde vůči kreditu, jímž se BMW chlubí. My jsme při příležitosti „mnichovské stovky” vzpomínali na docela jiné stroje...

O značce s bílou vrtulí ve znaku ovšem dnes primárně mluvit nechceme. Místo toho se budeme soustředit na Rolls-Royce, který pod její ochranná křídla již nějaký ten pátek patří. Jak přitom bylo dříve naznačeno, také britská automobilka bude (stejně jako Mini) ono výročí slavit, přičemž její pojetí koncepce Vision Next 100 bylo odhaleno právě nyní.

Hned přiznáme, že studie 103EX nám jde více k duhu než koncept BMW, neboť u dvojitého „R“ nikdo nečeká, že se majitelé budou se svými šoféry prát o volant. Technologie autonomního řízení proto v tomto případě dává smysl, stejně jako elektrické ústrojí napěchované pod kapotu. Díky němu totiž komfort uvnitř jen narůstá, třebaže o tom uživatelském nemůže být v současnosti řeč.

Než se ovšem vrhneme na detailní prohlídku interiéru, uděláme zastávku u exteriéru. Ten do značné míry připomíná modely minulosti, zvláště pak svými částečně zakrytými 28palcovými úzkými koly. Ty byly seskládány z 65 individuálních částí hliníku, přičemž Rolls-Royce kvůli nim kromě vozu ze 30. let dvacátého století připomíná i futuristický katamaran.

Na samotnou karoserii, stejně jako na ručně vyrobené šasí, pak byly použity exkluzivní materiály jako karbon. Celoprosklená střecha se pro změnu odklápí vcelku, přičemž ve zcela aretovaném stavu umožňuje posádce se ve voze dokonce postavit. Pod bočním prahem se pak nachází červené světlo, jenž má při vystupování navodit dojem červeného koberce.

Automobilka přitom dodává, že veškeré použité materiály a postupy umožní do budoucna zákazníkům, aby si již během objednávky mohli přizpůsobit velikost, tvar i siluetu svého vozu. Rolls-Royce se tak evidentně vrací k někdejší éře zakázkových karoserií, pod něž ovšem napěchuje ryze moderní technologie. To platí také o kabině.

Vnitřek je značné minimalistický, neboť zde najdeme pouze rozměrný transparentní panel z organických diod, který posádce poskytuje veškeré potřebné informace. Jeho střed přitom zdobí analogové hodiny. Mimo to zde pak máme sedadla ve stylu komfortního gauče, v jejichž středu se nachází výsuvný panel s dotykovým ovládáním.

Automobilka dodává, že namísto volantu a pedálů dostanete v budoucnu osobního sluhu a šoféra zvaného Eleanor, který si nevezme na starosti pouze samotné řízení, ale také bude uživatelům připomínat dohodnuté schůzky. Zároveň pak přijde i s doporučením, jak jejich den učinit ještě příjemnějším.

Jak jsme tedy zmínili v úvodu, studie Rolls-Royce dává s ohledem na náročnou klientelu značky mnohem větší smysl než koncept mateřského BMW, který se odvrací od kořenů. Není proto pochyb o slovech designéra Gilese Taylora, dle kterého slavná soška na přídi bude „i v budoucnu známou figurou“.


Rolls-Royce 103EX: i dvojité „R“ se odvrací od řízení, oproti BMW smysluplně - 1 - Rolls-Royce 103EX Concept prvni sada 01Rolls-Royce 103EX: i dvojité „R“ se odvrací od řízení, oproti BMW smysluplně - 2 - Rolls-Royce 103EX Concept prvni sada 02Rolls-Royce 103EX: i dvojité „R“ se odvrací od řízení, oproti BMW smysluplně - 3 - Rolls-Royce 103EX Concept prvni sada 03Rolls-Royce 103EX: i dvojité „R“ se odvrací od řízení, oproti BMW smysluplně - 4 - Rolls-Royce 103EX Concept prvni sada 04Rolls-Royce 103EX: i dvojité „R“ se odvrací od řízení, oproti BMW smysluplně - 5 - Rolls-Royce 103EX Concept prvni sada 05Rolls-Royce 103EX: i dvojité „R“ se odvrací od řízení, oproti BMW smysluplně - 6 - Rolls-Royce 103EX Concept prvni sada 06Rolls-Royce 103EX: i dvojité „R“ se odvrací od řízení, oproti BMW smysluplně - 7 - Rolls-Royce 103EX Concept prvni sada 07Rolls-Royce 103EX: i dvojité „R“ se odvrací od řízení, oproti BMW smysluplně - 8 - Rolls-Royce 103EX Concept prvni sada 08Rolls-Royce 103EX: i dvojité „R“ se odvrací od řízení, oproti BMW smysluplně - 9 - Rolls-Royce 103EX Concept prvni sada 09Rolls-Royce 103EX: i dvojité „R“ se odvrací od řízení, oproti BMW smysluplně - 10 - Rolls-Royce 103EX Concept prvni sada 10Rolls-Royce 103EX: i dvojité „R“ se odvrací od řízení, oproti BMW smysluplně - 11 - Rolls-Royce 103EX Concept prvni sada 11Rolls-Royce 103EX: i dvojité „R“ se odvrací od řízení, oproti BMW smysluplně - 12 - Rolls-Royce 103EX Concept prvni sada 12Rolls-Royce 103EX: i dvojité „R“ se odvrací od řízení, oproti BMW smysluplně - 13 - Rolls-Royce 103EX Concept prvni sada 13Rolls-Royce 103EX: i dvojité „R“ se odvrací od řízení, oproti BMW smysluplně - 14 - Rolls-Royce 103EX Concept prvni sada 14Rolls-Royce 103EX: i dvojité „R“ se odvrací od řízení, oproti BMW smysluplně - 15 - Rolls-Royce 103EX Concept prvni sada 15Rolls-Royce 103EX: i dvojité „R“ se odvrací od řízení, oproti BMW smysluplně - 16 - Rolls-Royce 103EX Concept prvni sada 16Rolls-Royce 103EX: i dvojité „R“ se odvrací od řízení, oproti BMW smysluplně - 17 - Rolls-Royce 103EX Concept prvni sada 17Rolls-Royce 103EX: i dvojité „R“ se odvrací od řízení, oproti BMW smysluplně - 18 - Rolls-Royce 103EX Concept prvni sada 18Rolls-Royce 103EX: i dvojité „R“ se odvrací od řízení, oproti BMW smysluplně - 19 - Rolls-Royce 103EX Concept prvni sada 19Rolls-Royce 103EX: i dvojité „R“ se odvrací od řízení, oproti BMW smysluplně - 20 - Rolls-Royce 103EX Concept prvni sada 20Rolls-Royce 103EX: i dvojité „R“ se odvrací od řízení, oproti BMW smysluplně - 21 - Rolls-Royce 103EX Concept prvni sada 21Rolls-Royce 103EX: i dvojité „R“ se odvrací od řízení, oproti BMW smysluplně - 22 - Rolls-Royce 103EX Concept prvni sada 22Rolls-Royce 103EX: i dvojité „R“ se odvrací od řízení, oproti BMW smysluplně - 23 - Rolls-Royce 103EX Concept prvni sada 23Rolls-Royce 103EX: i dvojité „R“ se odvrací od řízení, oproti BMW smysluplně - 24 - Rolls-Royce 103EX Concept prvni sada 24Rolls-Royce 103EX: i dvojité „R“ se odvrací od řízení, oproti BMW smysluplně - 25 - Rolls-Royce 103EX Concept prvni sada 25Rolls-Royce 103EX: i dvojité „R“ se odvrací od řízení, oproti BMW smysluplně - 26 - Rolls-Royce 103EX Concept prvni sada 26Rolls-Royce 103EX: i dvojité „R“ se odvrací od řízení, oproti BMW smysluplně - 27 - Rolls-Royce 103EX Concept prvni sada 27Rolls-Royce 103EX: i dvojité „R“ se odvrací od řízení, oproti BMW smysluplně - 28 - Rolls-Royce 103EX Concept prvni sada 28Rolls-Royce 103EX: i dvojité „R“ se odvrací od řízení, oproti BMW smysluplně - 29 - Rolls-Royce 103EX Concept prvni sada 29
Koncepční Rolls-Royce 103EX nám rozhodně nejde proti srsti jako BMW Vision Next 100. I díky tomu, že ve vozech britské značky řízení nepatří mezi priority

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.