Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Rozmach elektromobilů dostal další těžkou ránu, lidé odmítají i elektrické taxíky
21.2.2020 | Mirek Mazal
Že elektrická auta nejsou nejlépe prodejným zbožím, je dobře známo a je to dáno mimo jiné jejich cenou. Pro jejich rozvoj tak má být důležité sdílení či používání v podobě taxíků, jenže ani o ty lidé nestojí.
Letošek měl být rokem rozkvětu elektrických aut, zatím to ale na žádnou velkou revoluci nevypadá. Jejich odbyt se v tuto chvíli v podstatě nemá čeho chytit - v USA přes příchod mnoha novinek už klesá, v Evropě kvůli omezení výhod v Nizozemsku též neroste a v Číně míří rovnou k nule. Není v tuto chvíli v podstatě žádného velkého odbytiště, na němž by zájem o elektrická bujel a relativně stabilní přízeň Kalifornie či přetrvávající, obří státní podporou motivované prodeje v Norsku na tom nic nezmění.
Elektrická auta jsou mimo jiné drahá na pořízení, protože ale dokáží být levnější provozně, leckdo vidí jejich spásu v intenzivním používání. Pokud s autem najedete třeba 100 tisíc km za rok, není pořizovací cena tak zásadní položka celkových nákladů jako při desetinovém nájezdu. A tak má elektromobilitě pomoci sdílení aut mezi lidmi nebo jejich využití v podobě taxíků, nejlépe pak robotických, tedy bez lidského řidiče.
Autonomní řízení je zatím jen nesplnitelným snem, elektrické taxíky ale jezdí, a to zejména v zemích, kde elektromobily jsou nebo byly podporovány státem. V již zmíněném Nizozemsku tak jezdí taxi s elektrickým pohonem opravdu spousta, zejména pak Tesel Model S, které se k tomu svým vnitřním prostorem hodí. Nabídka by tu tedy byla, jak je to s poptávkou? Jedním slovem bídně. Lidé o elektrické taxíky nestojí podobně jako o koupi elektrických aut.
Informuje o tom nizozemská platforma pro objednávání taxíků Sneleentaxi.nl, která analyzovala 1 436 rezervací provedených v nedávné době. Abychom vše uvedli ve správných souvislostech, je třeba říci, že elektrická taxi jsou o 30 % dražší než ta se spalovacími motory a za takové situace není tedy divu, že šetřiví Nizozemci dávají přednost vozům s konvenčním pohonem. Aby tedy Sneleentaxi.nl odstranil tento faktor z rozhodování, ceny rezervací vyrovnal a nechal zákazníky, aby si vybrali, jaký typ vozu preferují.
Ze zmíněného počtu 1 436 provedených rezervací pak neskutečných 1 178 lidí upřednostnilo taxi s konvenčním pohonem. Celých 82 % zákazníků se tedy rozhodlo pro převoz automobilem typicky s naftovým motorem, i když by je cesta elektromobilem nestála ani korunu a dostali tak šanci vyzkoušet něco nového bez příplatku.
Výsledky výzkumu ukazují, že „dostat lidi” do elektrických aut bude ještě složitější, než si mnozí myslí. Nejde u jen o cenu, nejde tu jen o praktickou využitelnost, jde tu i o jakýsi přirozený, možná iracionální odpor, který lidem brání akceptovat elektrická auta i za situace, kdy jim z jejich využití neplynou žádná ekonomická či faktická negativa. Zjištění autory výzkumu a jeho zadavatele nemile překvapila, počítali s větším zápalem pro elektrickou mobilitu. Takto bude opravdu těžké se s elektrickým taxikařením prosadit, když proti vám stojí vyšší cena i odpor více jak čtyř pětin zákazníků.






V zemi tulipánů se sice pod tlakem přerozdělování nechávají do elektrických aut uvrtat, jakmile ale Nizozemci mají na výběr v případě volby taxíku, elektrickou alternativu přes 80 procent z nich odmítá i při stejné ceně
Zdroj: Autoblog.nl
Bleskovky
Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
včeraNové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Zatím bezkonkurenční #93 Marc Marquez včera 17:17
- Výborný začátek Filipa Salače včera 17:04
- V Moto3 na čele David Munoz včera 16:14
- BMW R 1300 RT 2025: pohodlně a bezpečně včera 08:00
- Jako lídři přijíždí do Francie tři Španělé: A. Marquez, Gonzalez a Rueda 8.5.2025
Nejnovější články
Nejspolehlivější moderní VW a jeden z největších současných držáků vůbec můžete podle detailních dat TÜV kupovat ojetý skoro naslepo
před 10 hodinamiDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
před 11 hodinamiToyota ani letos nesplnila dva roky starý plán prodejů elektrických aut, a to si neplánovala skoro nic. Z cílů pro další roky jsou trosky
včeraToto je nový pancéřovaný speciál francouzského prezidenta. Automobilky si ho předchází, ten dosavadní nepoužíval ani rok
včeraSpalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva