Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Rozmach elektromobilů dostal další těžkou ránu, lidé odmítají i elektrické taxíky
21.2.2020 | Mirek Mazal
Že elektrická auta nejsou nejlépe prodejným zbožím, je dobře známo a je to dáno mimo jiné jejich cenou. Pro jejich rozvoj tak má být důležité sdílení či používání v podobě taxíků, jenže ani o ty lidé nestojí.
Letošek měl být rokem rozkvětu elektrických aut, zatím to ale na žádnou velkou revoluci nevypadá. Jejich odbyt se v tuto chvíli v podstatě nemá čeho chytit - v USA přes příchod mnoha novinek už klesá, v Evropě kvůli omezení výhod v Nizozemsku též neroste a v Číně míří rovnou k nule. Není v tuto chvíli v podstatě žádného velkého odbytiště, na němž by zájem o elektrická bujel a relativně stabilní přízeň Kalifornie či přetrvávající, obří státní podporou motivované prodeje v Norsku na tom nic nezmění.
Elektrická auta jsou mimo jiné drahá na pořízení, protože ale dokáží být levnější provozně, leckdo vidí jejich spásu v intenzivním používání. Pokud s autem najedete třeba 100 tisíc km za rok, není pořizovací cena tak zásadní položka celkových nákladů jako při desetinovém nájezdu. A tak má elektromobilitě pomoci sdílení aut mezi lidmi nebo jejich využití v podobě taxíků, nejlépe pak robotických, tedy bez lidského řidiče.
Autonomní řízení je zatím jen nesplnitelným snem, elektrické taxíky ale jezdí, a to zejména v zemích, kde elektromobily jsou nebo byly podporovány státem. V již zmíněném Nizozemsku tak jezdí taxi s elektrickým pohonem opravdu spousta, zejména pak Tesel Model S, které se k tomu svým vnitřním prostorem hodí. Nabídka by tu tedy byla, jak je to s poptávkou? Jedním slovem bídně. Lidé o elektrické taxíky nestojí podobně jako o koupi elektrických aut.
Informuje o tom nizozemská platforma pro objednávání taxíků Sneleentaxi.nl, která analyzovala 1 436 rezervací provedených v nedávné době. Abychom vše uvedli ve správných souvislostech, je třeba říci, že elektrická taxi jsou o 30 % dražší než ta se spalovacími motory a za takové situace není tedy divu, že šetřiví Nizozemci dávají přednost vozům s konvenčním pohonem. Aby tedy Sneleentaxi.nl odstranil tento faktor z rozhodování, ceny rezervací vyrovnal a nechal zákazníky, aby si vybrali, jaký typ vozu preferují.
Ze zmíněného počtu 1 436 provedených rezervací pak neskutečných 1 178 lidí upřednostnilo taxi s konvenčním pohonem. Celých 82 % zákazníků se tedy rozhodlo pro převoz automobilem typicky s naftovým motorem, i když by je cesta elektromobilem nestála ani korunu a dostali tak šanci vyzkoušet něco nového bez příplatku.
Výsledky výzkumu ukazují, že „dostat lidi” do elektrických aut bude ještě složitější, než si mnozí myslí. Nejde u jen o cenu, nejde tu jen o praktickou využitelnost, jde tu i o jakýsi přirozený, možná iracionální odpor, který lidem brání akceptovat elektrická auta i za situace, kdy jim z jejich využití neplynou žádná ekonomická či faktická negativa. Zjištění autory výzkumu a jeho zadavatele nemile překvapila, počítali s větším zápalem pro elektrickou mobilitu. Takto bude opravdu těžké se s elektrickým taxikařením prosadit, když proti vám stojí vyšší cena i odpor více jak čtyř pětin zákazníků.






V zemi tulipánů se sice pod tlakem přerozdělování nechávají do elektrických aut uvrtat, jakmile ale Nizozemci mají na výběr v případě volby taxíku, elektrickou alternativu přes 80 procent z nich odmítá i při stejné ceně
Zdroj: Autoblog.nl
Bleskovky
Automobilka vzala rekord slavného okruhu značce, která jí ho vzala předtím, ta ho vzala předtím té první a předtím si to daly ještě jednou
před hodinou
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
14.12.2025
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Nejnovější články
Automobilka vzala rekord slavného okruhu značce, která jí ho vzala předtím, ta ho vzala předtím té první a předtím si to daly ještě jednou
před 58 minutami
Muž si k 21. narozeninám koupil auto a „zapomněl” s ním jezdit, teď se prodalo za 56násobek jeho původní ceny
před hodinou
Porsche dokonalo obrat, své chystané elektrické sporťáky předělává na elektrický pohon ve všech verzích
před 3 hodinami
Elektrický propadák Fordu po třech letech skončil, firma s ním splachuje do záchodu 404 miliard
před 4 hodinami
Máte ještě šéfdesignéra? A mohli bychom ho vidět? Jaguar Land Rover odmítá říct, co se stalo s jeho „kreativním ředitelem”
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- whitelist & blacklist 12.16. 12:35 - pavproch
- Škoda Auto obecně 12.16. 11:27 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 12.15. 22:38 - Truck Daškam
- Lampárna (stěžovatelna) 12.15. 20:54 - řidičBOB
- Za kolik jezdíte s benzínem? 12.15. 20:50 - řidičBOB
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 12.15. 15:01 - pavproch
- BMW Divize 12.15. 14:30 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 12.15. 11:48 - pavproch
