Ruská mašina se zadrhla, Lada posílá 7 z 10 vyrobených kusů novinky k dealerům nehotových a neprodejných

Rusové se dosud tvářili, že výpadek dodávek komponentů ze zahraničí pokryjí z vlastních či jiných zdrojů, daří se jim to ale zjevně jen částečně. Problémy se týkají jak dražší Vesty 2023, tak levnějšího bestselleru jménem Granta.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Ruská mašina se zadrhla, Lada posílá 7 z 10 vyrobených kusů novinky k dealerům nehotových a neprodejných

21.7.2023 | Petr Prokopec

Ruská mašina se zadrhla, Lada posílá 7 z 10 vyrobených kusů novinky k dealerům nehotových a neprodejných

/

Foto: AvtoVAZ

Rusové se dosud tvářili, že výpadek dodávek komponentů ze zahraničí pokryjí z vlastních či jiných zdrojů, daří se jim to ale zjevně jen částečně. Problémy se týkají jak dražší Vesty 2023, tak levnějšího bestselleru jménem Granta.

Jen pár dní před loňským zahájením invaze se ruský AvtoVAZ pochlubil modernizovanou Ladou Vesta. Automobilka tehdy uvedla, že facelift je spíše vizuální než tecnický, z toho důvodu se příliš neměla měnit cena a prodej měl odstartovat prakticky neprodleně. Jenže Kreml do těchto plánů záhy hodil vidle. Lada byla totiž kvůli mezinárodním sankcím odříznuta od řady komponentů, přijít tak nemohla nejen s vylepšenou Vestou, ale neměla z čeho vyrábět ani další modely.

Letos v květnu se zdálo, že Rusové již většinu potíží překonali. Výrobci hlavně z Německa byli totiž nahrazeni lokálními či těmi ze spřátelených zemí, tedy hlavně z Číny. Vesta tak zamířila do prodeje a jakkoli podražila, při 341 tisících korun v přepočtu stále patřila mezi nejlevnější vozy na trhu. Očekávat se tedy dal podobný zájem jako dosud. Jenže situace evidentně není tak růžová, jak bylo AvtoVAZem malováno. Přetrhání někdejších dodavatelských řetězců totiž značku výrazně zasáhlo.

Jak aktuálně potvrdil prezident ruské dealerské asociace Alexej Podščekoldin, valná většina vozů dodaných automobilkou míří do skladů prodejců nehotových, a tedy neprodejních. „Sedmdesát procent Lady Vesta nové generace jsou nekompletní auta, která není možné prodat. Chybí jim totiž kupříkladu senzory nouzového systému volání ERA-GLONASS či rámečky pro multimediální systémy.“ Aby toho pak nebylo málo, montáž v Togliatti není až tak kvalitní, jak by měla být, neboť třeba nárazníky nejsou pevně přichycené.

Vlastně tak nepřekvapí, že se před dvěma dny začalo mluvit o kompletním zastavení výroby tohoto vozu, než se dodávky stabilizují. To by pak sice mohlo vyřešit ony chybějící komponenty, nikoli však samotnou montáž. Rusové totiž zjevně uspěchali stěhování Lady Vesta z původní továrny v Iževsku, aby uvolnila kapacity elektrickým modelům. Takový krok se za stávající situace zdá zbytečný, neboť pokud značka nemá komponenty na spalovací auta, jen stěží zvládne vyrábět plánované elektromobily.

Lze už jen dodat, že problémy jsou spojené i s modelem Granta, tedy s jasným králem současného ruského trhu. Jeho základní verze se totiž i nadále musí obejít bez centrálního zamykání, jakkoli značka předpokládala, že po celozávodní dovolené již situace bude vyřešena. Rusům tedy skutečně chybí i ty základní komponenty, návrat do normálu tak není v dohledu.


Ruská mašina se zadrhla, Lada posílá 7 z 10 vyrobených kusů novinky k dealerům nehotových a neprodejných - 1 - Lada Vesta 2023 facelift prvni foto 01Ruská mašina se zadrhla, Lada posílá 7 z 10 vyrobených kusů novinky k dealerům nehotových a neprodejných - 2 - Lada Vesta 2022 facelift prvni sada 02Ruská mašina se zadrhla, Lada posílá 7 z 10 vyrobených kusů novinky k dealerům nehotových a neprodejných - 3 - Lada Vesta 2022 facelift prvni sada 03Ruská mašina se zadrhla, Lada posílá 7 z 10 vyrobených kusů novinky k dealerům nehotových a neprodejných - 4 - Lada Vesta 2022 facelift prvni sada 05Ruská mašina se zadrhla, Lada posílá 7 z 10 vyrobených kusů novinky k dealerům nehotových a neprodejných - 5 - Lada Vesta 2022 facelift prvni sada 06Ruská mašina se zadrhla, Lada posílá 7 z 10 vyrobených kusů novinky k dealerům nehotových a neprodejných - 6 - Lada Vesta 2023 facelift prvni foto 02
Inovovaná Vesta byla poprvé představena již loni v únoru, prodávat se pak měla začít v květnu. Nicméně je konec července a k dealerům ve většině případů míří nedokončené kusy, které nelze prodat. Foto: AvtoVAZ

Zdroj: Auto Mail.ru

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše