Ruský Kamaz poprvé ukázal svého Robocopa, bezpilotní důlní náklaďák skutečně vypadá jako filmový hrdina

Ztotožňování se s čímkoli americkým je asi to poslední, co bychom dnes od Rusů čekali, novinka Kamazu ale jako Robocop skutečně vypadá. Je to nicméně jen přezdívka, oficiální označení vozu postaveného na základech typu 4554 zatím není známé.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Ruský Kamaz poprvé ukázal svého Robocopa, bezpilotní důlní náklaďák skutečně vypadá jako filmový hrdina

11.11.2023 | Petr Miler

Ruský Kamaz poprvé ukázal svého Robocopa, bezpilotní důlní náklaďák skutečně vypadá jako filmový hrdina

/

Foto: Kamaz

Ztotožňování se s čímkoli americkým je asi to poslední, co bychom dnes od Rusů čekali, novinka Kamazu ale jako Robocop skutečně vypadá. Je to nicméně jen přezdívka, oficiální označení vozu postaveného na základech typu 4554 zatím není známé.

Zdá se, že Rusové aktuálně nepohlíží na vše americké až s takovým opovržením, jako mnozí Američané aktuálně pohlíží na vše ruské. Jinak by asi nemohli říkat jedné ze svých automobilových novinek Robocop, jakkoli zrovna „robotický polda” je více symbolem americké dekadence než čehokoli skvělého.

Buď jak buď, ruský Kamaz včera skutečně představil auto, kterému nemá problém takto říkat. Náklaďák se zatím neznámým oficiálním jménem je určen výlučně pro práci v dolech a jako takový si snáz poradí bez řidiče. Proto také nemá klasickou kabinu, a proto také používá jakousi náhradu čelního skla, která připomíná hlavního hrdinu jednoho ze slavných filmů Paula van Verhoevena.

Podle automobilky je Robocop postaven na základech dobře známého čtyřnápravového sklápěče Kamaz-4554 zvaného také Atlant, jehož kabinu nahradil futuristicky vyhlížející modul plný elektroniky potřebné pro bezpilotní provoz. Takové stroje nám nezřídka nahání hrůzu, v uzavřených prostorách dolů je ale autonomní technologie využívána už roky a v relativně nekomplikovaných podmínkách zvládne lidského řidiče nahradit docela snadno.

Stroj vážící 23 tun je vybaven též už známým dieselovým motorem Kamaz-910.11-500, který disponuje výkonem 500 koní, jenž na kola přenáší 7stupňová automatická převodovka. Objem korby činí 35 metrů krychlových a vůz zvládne převézt - na svou velikost - úctyhodných 49 tun nákladu. Nejde přitom o žádný koncept, Robocop bude nasazen v testovacím provozu v jednom z uhelných dolů v Kemerovsku. A pokud vše klapne podle představ automobilky, má zamířit do výroby. Konkrétní plán na jeho produkci ale zatím neexistuje.

Podle šéfa vývoje Kamazu Ireka Gumerova dnes firma pracuje na řadě bezpilotních vozidel, která se mají dočkat nasazení i v běžném provozu. Sloužit ale začnou právě v dolech, kde není těžké zajistit jim autonomní pohyb, výhledově by firma ráda nabídla totéž i v oblasti přepravy osob a nákladu po běžných silnicích. Jak moc je to v dohledné době reálné, nevíme, máme o tom své pochybnosti. Ale Rusko je země neomezených možností v každém slova smyslu, takže kdo ví...


Ruský Kamaz poprvé ukázal svého Robocopa, bezpilotní důlní náklaďák skutečně vypadá jako filmový hrdina - 1 - Kamaz Robocop oficialni prvni 01Ruský Kamaz poprvé ukázal svého Robocopa, bezpilotní důlní náklaďák skutečně vypadá jako filmový hrdina - 2 - Kamaz Robocop oficialni prvni 02Ruský Kamaz poprvé ukázal svého Robocopa, bezpilotní důlní náklaďák skutečně vypadá jako filmový hrdina - 3 - Kamaz Robocop oficialni prvni 03Ruský Kamaz poprvé ukázal svého Robocopa, bezpilotní důlní náklaďák skutečně vypadá jako filmový hrdina - 4 - Kamaz Robocop oficialni prvni 04
Kamaz „Robocop” je zatím zajímavý hlavně spíš „tváří”, i když ani technicky se nezdá být k zahození. Na výsledky jeho reálného nasazení jsme zvědavi. Foto: Kamaz

Zdroj: Kamaz

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše