Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ruský výrobce motorek našel cestu, jak obejít sankce západu, doma by neprodal skoro nic
27.4.2022 | Petr Prokopec
Pro podobné firmy znamená zavedení tak tvrdých sankcí možnost postupovat v podstatě jen dvěma způsoby - buď zavřít, nebo se pokusit sankcím vyhnout. Ural zvolil druhou možnost a doufá, že se jej protiruské nálady příliš nedotknou.
V roce 1940 získal Sovětský svaz licenci na výrobu motocyklu BMW R71 a přidružené sajdkáry. O rok později pak byla založena značka Ural, která začala vyrábět svou verzi německého stroje. Výroba původně probíhala v Moskvě a ukrajinském Charkově, nicméně kvůli postupu německé armády nakonec došlo na její přemístění do Irbitu a Nižného Novgorodu. Kvůli válce pak ostatně Ural produkoval motocykly jen pro armádní účely, na výrobu civilních strojů došlo až v 50. letech. V té době navíc značka expandovala do zahraničí.
Před příchodem nového milénia se nicméně společnost dostala do finančních potíží a nakonec zbankrotovala. Novou krev jí do žil vdechla skupina investorů, kteří se rozhodli oprášit někdejší design a spojit jej s modernější technikou. Z Uralu se tak stala uznávaná společnost, o jejíž produkty je nemalý zájem, a to zejména mimo Rusko. Ve své domovině totiž značka loni prodala jen 70 motocyklů, jakkoliv její celkový odbyt vyšplhal na 2 400 kusů.
Jak nyní vzpomíná šéf společnosti Ilja Chait, dosáhnout rekordního odbytu nebylo vůbec jednoduché. Stejně jako celá branže se totiž i Ural musel potýkat s následky koronavirové krize, která navíc způsobila značné trhliny v dodavatelských řetězcích. Nebylo to však nic ve srovnání s loňským podzimem, kdy se začaly vyhrocovat vztahy mezi Evropskou unií a Běloruskem. Skrze tuto zemi totiž vedla jedna z dopravních tepen firmy, přes kterou zasílala své stroje na západ.
I to byl ale ve výsledku jen čajíček oproti letošnímu roku. „Dva z našich dealerů zrušili kontrakty. Někteří z našich dodavatelů nám pak oznámili, že již svými produkty nemohou zásobovat naši továrnu v Rusku. Zvedla se cla v Kanadě, Austrálii i Spojených státech. Japonsko pak na ruské produkty rovnou uvrhlo embargo,“ vyjmenovává Chait rozličné potíže. I kvůli tomu byl Ural donucen pozastavit výrobu. Firma však má plán, jak na problémy vyzrát.
„Odstartovali jsme výstavbu nové továrny v Petropavlovsku v Kazachstánu, která se nachází zhruba 600 kilometrů od Irbitu. V původní továrně bude nadále pokračovat výroba rámů a kapotáže. Nicméně motocykly budou sestavovány v Kazachstánu a odtud odesílány do celého světa,“ dodává dále Chait. A zmiňuje, že firma má vlastně výhodu, když se ve snaze o nejvyšší kvalitu vzdala vlastní výroby většiny komponentů, které nakupuje z celého světa.
„Dnes jsou naše motocykly z 80 procent tvořeny díly, které pochází od světových dodavatelů. To nás připravilo na stěhování montážního závodu, stejně jako nám vše usnadnilo. Ve své podstatě totiž jen měníme dodací adresu těchto komponentů,“ upřesnil ještě Chait. Ural by tak dle plánu již v květnu měl začít přejímat díly v novém podniku, kde v srpnu rozjede výrobu.
Je to pochopitelně klička svého druhu, neboť základ motorek bude dál vznikat v Rusku, do Kazachstánu bude dovezen jejich základ, tam na ně budou „navěšeny” komponenty od dodavatelů, a v této zemi tak budou budou vyráběny do značné míry formálně. Navíc vzhledem k členství Kazachstánu v CIS (Společenství nezávislých států to bude i celně a logisticky velmi jednoduché. Chait přesto věří, že jako malý výrobce nebude zasažen současnými protiruskými náladami. „Myslíme si, že intelektuální úroveň našich zákazníků je natolik vysoká, že i skrze les dokážou spatřit jednotlivé stromy. Ostatně náš postoj v případě této války jsme dali jasně najevo,“ uzavírá vše Chait, který už zmínkou o válce riskuje na jednu stranu. A popisem svého řešení sankcí západu na druhou.






Ural dnes vyrábí dvě řady motocyklů se sajdkárami, a to Gear Up a cT. Každý lze navíc čas od času pořídit ještě v limitované edici. Vznikaly dosud v Rusku a exportovány byly hlavně do světa. Nyní se výroba částečně přesune do Kazachstánu, který se dopadům sankcí zatím vyhnul. Foto: Ural
Zdroj: Ride Apart
Bleskovky
Možná bude stačit málo, aby se z designově katastrofálních nových Mercedesů stali krasavci
včeraBMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
včeraPříplatkové karbonové stěrače na Porsche 911 jsou výsměch v době, kdy auto s faceliftem nabralo 82 kilo jako nic
11.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Marc Marquez před trojicí Italů včera 16:33
- Filip Salač přímo do Q2 včera 15:30
- David Almansa nejlepším v Moto3 včera 15:00
- Honda Fest 2025: z Frymburku až do Mariazell včera 13:15
- V Misanu začal nejrychleji Morbidelli včera 11:53
Nejčtenější články
Nejpopulárnější auta v místě setkání Trumpa s Putinem: Tyto stroje frčí na Aljašce, jiné vozy tam nepřežijí
15.8.2025Firma ubalila další facku Mercedesu. Céčku dala motor V8, který se do něj prý „nevejde”, navíc připomíná ikonické EVO II
15.8.2025Fascinující, kdysi zaříznutý turbínový supersport nakonec vyjel na silnice, sám jeho autor ho dokončil a ukázal v akci
15.8.2025Čínská Octavia se začala prodávat v novém a pro Škodu je to další rána. Ještě víc než dřív nabízí za pouhých 300 tisíc Kč
16.8.2025BMW posílá na věčnost své poslední „normální” auto skoro dojemnou rozlučkou, nástupce nebude
16.8.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva