Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Rusové mění pravidla pro měření rychlosti na silnicích, změny jsou hodné následování
15.8.2019 | Mirek Mazal
V návaznosti na nařízení Vladimira Putina zavádí Rusové rozsáhlé změny pravidel pro měření rychlosti na silnicích. Kdo by čekal posun k větší tvrdosti, mýlil by se, tady kupodivu vládne zdravý rozum.
Vladimir Putin v červenci oznámil, zakáže skryté měření rychlosti na ruských silnicích, neboť podle něj vede jen ke zvýšení výběru pokut a nikoli ke zvýšení bezpečnosti na silnicích. Radary tak nově budou muset být označovány a používány jen na místech s prokazatelně vysokou nehodovostí, chystané změny jsou ale nakonec komplexnější.
Ruský deník Kommersant získal koncept nové metodiky ministerstva dopravy pro instalaci a používání radarů. Dokument jménem „Metody pro určování umístění technických prostředků automatického zaznamenávání dopravních přestupků“ je nyní ministerstvem dokončován a v září má být po absolvování schvalovacího procesu uveden platnost. Projednán už byl na schůzi projektové komise národního projektu Bezpečné a kvalitní silnice na konci července. „Metodika byla obecně schválena, ale bude dokončena dle přihlédnutí k připomínkám výboru. Spis má být schválen v září,“ potvrdil médiím dříve neoficiální informace místopředseda vlády Maxim Akimov.
Současný způsob instalace kamer se řídí nařízením ministerstva vnitra o dopravním dohledu z roku 2017. Stacionární záznamy lze instalovat na stojany a podpěry, mobilní kamery patří na stativy. Komplexní technika je legitimně instalována u silnic, kde došlo k třem nebo více nehodám ročně, což není příliš omezující. A vždy může být skrytá. Nové změny mají vést k větší transparentnosti a tím i ke zvýšení bezpečnosti.
Zásadní současní dokumentu je výše zmíněné, tedy že správci komunikací budou muset zveřejňovat geografické umístění všech sledovacích zařízení, to ale není vše. Pokud se v kontrolované zóně četnost porušení předpisů a nehodovost sníží, bude nutné radar odstranit a použít jej na místech, kde hrozí větší rizika. Dosavadní místo ale přesto nezůstane bez dohledu.
V doporučeních byl poprvé definován pojem „atrapa (simulátor)“ - jedná se o zařízení „napodobující činnost pulzního Dopplerova radaru nebo infračerveného osvětlení“, které je z vnějšího hlediska obtížné odlišit od skutečného radaru. Pokud tedy na místě dojde ke zmírnění četnosti přestupků o 80 %, nebo k eliminaci většiny havárií, úřady budou nuceny najít lepší místo a na současnou pozici dodělat již zmíněnou imitaci, která bude před obezřetnými řidiči (a to i těmi, kteří používají radarové detektory) vytvářet dojem, že je úsek stále monitorován.
Odborníci novinku podporují, neboť efektivně znemožňuje používání radarů bez toho, že by v daném místě nedocházelo k nehodám. A pokud k nim docházet přestane a řidiči beztak budou předpisy porušovat, na místě zůstane už jen atrapa, neboť chybět bude podmínka nebezpečnosti úseku. V každém případě pak radary nikdy nebudou skryté, cílem je snížit rychlost aut, ne řidiče nachytat při jejím porušování.
Jakkoli to může znít podivně, ruské novinky jsou hodné následování. U nás jsou radary zásadně skryté a jakákoli vazba na nebezpečnost úseku je neexistující záležitostí. Ospravedlňující je tak obvykle jen míra překročení rychlosti, která je ale obvykle nejvyšší tam, kde rychlost nepředstavuje problém a nebo je místní úpravou neadekvátně snížena. U nás se v prvé řadě rýžuje (čemuž odpovídají i navazující normy jako správní delikt provozovatele, kdy stát ani nezajímá, kdo auto řídil, hlavně že někdo zaplatí pokutu), v Rusku už to skutečně dělat nechtějí. A to je podle nás hodné následování.






V Rusku už budou brzy radary vždy označené a vždy na místech, kde dochází k vysoké nehodovosti. Pokud ta klesna, radar musí jinam, stejně jako v případě, kdy řidiči začnou omezení respektovat
Zdroj: Kommersant
Bleskovky
1914koňový elektromobil ohromil při pohodové jízdě po nejnáročnějším okruhu světa leda tím, kolik při ní ztratil kapacity baterií
včeraPřímé klání dvou dvanáctiválcových italských klenotů je jako z jiné doby, majitele vyšly na 240 milionů korun
24.6.2025Expert před summitem NATO varuje ty, kteří se lepí k silnici: Limuzína prezidenta USA vás klidně přejede
23.6.2025
Nejnovější články
Škoda Kodiaq v bazarech dokazuje, že za spolehlivost a svobodu volby nemusíte ani dnes dát ranec
před 10 hodinamiNové Suzuki za 167 tisíc dostalo svěží tvář a jezdí teď za 3,6 litru na 100 km. I u nás bývalo populární
včeraAsi nikdy nepochopím, jak mohly evropské automobilky dopustit tak ohromný rozklad svých obchodních aktivit
včeraDalší z majitelů supersportu za 75 milionů má tohoto auta dost, zbavuje se ho pod cenou. A to jde o mistra světa F1
včeraTechnik popsal, jak se nová 1267koňová Corvette při vývoji ukázala být příliš rychlá pro své vlastní dobro
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva