Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Rusové mění pravidla pro měření rychlosti na silnicích, změny jsou hodné následování
15.8.2019 | Mirek Mazal
V návaznosti na nařízení Vladimira Putina zavádí Rusové rozsáhlé změny pravidel pro měření rychlosti na silnicích. Kdo by čekal posun k větší tvrdosti, mýlil by se, tady kupodivu vládne zdravý rozum.
Vladimir Putin v červenci oznámil, zakáže skryté měření rychlosti na ruských silnicích, neboť podle něj vede jen ke zvýšení výběru pokut a nikoli ke zvýšení bezpečnosti na silnicích. Radary tak nově budou muset být označovány a používány jen na místech s prokazatelně vysokou nehodovostí, chystané změny jsou ale nakonec komplexnější.
Ruský deník Kommersant získal koncept nové metodiky ministerstva dopravy pro instalaci a používání radarů. Dokument jménem „Metody pro určování umístění technických prostředků automatického zaznamenávání dopravních přestupků“ je nyní ministerstvem dokončován a v září má být po absolvování schvalovacího procesu uveden platnost. Projednán už byl na schůzi projektové komise národního projektu Bezpečné a kvalitní silnice na konci července. „Metodika byla obecně schválena, ale bude dokončena dle přihlédnutí k připomínkám výboru. Spis má být schválen v září,“ potvrdil médiím dříve neoficiální informace místopředseda vlády Maxim Akimov.
Současný způsob instalace kamer se řídí nařízením ministerstva vnitra o dopravním dohledu z roku 2017. Stacionární záznamy lze instalovat na stojany a podpěry, mobilní kamery patří na stativy. Komplexní technika je legitimně instalována u silnic, kde došlo k třem nebo více nehodám ročně, což není příliš omezující. A vždy může být skrytá. Nové změny mají vést k větší transparentnosti a tím i ke zvýšení bezpečnosti.
Zásadní současní dokumentu je výše zmíněné, tedy že správci komunikací budou muset zveřejňovat geografické umístění všech sledovacích zařízení, to ale není vše. Pokud se v kontrolované zóně četnost porušení předpisů a nehodovost sníží, bude nutné radar odstranit a použít jej na místech, kde hrozí větší rizika. Dosavadní místo ale přesto nezůstane bez dohledu.
V doporučeních byl poprvé definován pojem „atrapa (simulátor)“ - jedná se o zařízení „napodobující činnost pulzního Dopplerova radaru nebo infračerveného osvětlení“, které je z vnějšího hlediska obtížné odlišit od skutečného radaru. Pokud tedy na místě dojde ke zmírnění četnosti přestupků o 80 %, nebo k eliminaci většiny havárií, úřady budou nuceny najít lepší místo a na současnou pozici dodělat již zmíněnou imitaci, která bude před obezřetnými řidiči (a to i těmi, kteří používají radarové detektory) vytvářet dojem, že je úsek stále monitorován.
Odborníci novinku podporují, neboť efektivně znemožňuje používání radarů bez toho, že by v daném místě nedocházelo k nehodám. A pokud k nim docházet přestane a řidiči beztak budou předpisy porušovat, na místě zůstane už jen atrapa, neboť chybět bude podmínka nebezpečnosti úseku. V každém případě pak radary nikdy nebudou skryté, cílem je snížit rychlost aut, ne řidiče nachytat při jejím porušování.
Jakkoli to může znít podivně, ruské novinky jsou hodné následování. U nás jsou radary zásadně skryté a jakákoli vazba na nebezpečnost úseku je neexistující záležitostí. Ospravedlňující je tak obvykle jen míra překročení rychlosti, která je ale obvykle nejvyšší tam, kde rychlost nepředstavuje problém a nebo je místní úpravou neadekvátně snížena. U nás se v prvé řadě rýžuje (čemuž odpovídají i navazující normy jako správní delikt provozovatele, kdy stát ani nezajímá, kdo auto řídil, hlavně že někdo zaplatí pokutu), v Rusku už to skutečně dělat nechtějí. A to je podle nás hodné následování.






V Rusku už budou brzy radary vždy označené a vždy na místech, kde dochází k vysoké nehodovosti. Pokud ta klesna, radar musí jinam, stejně jako v případě, kdy řidiči začnou omezení respektovat
Zdroj: Kommersant
Bleskovky
Automobilka začala jako vánoční ozdobu prodávat model auta, které zařízla před začátkem výroby
včera
Automobilka vzala rekord slavného okruhu značce, která jí ho vzala předtím, ta ho vzala předtím té první a předtím si to daly ještě jednou
16.12.2025
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
14.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Darryn Binder opouští Evropu včera 15:58
- Roulstone se v roce 2026 přesouvá s týmem Ciatti do mistrovství Evropy Moto2 17.12.2025
- Rovněž Honda testuje MotoGP o objemu 850 ccm 17.12.2025
- Aprilia RS 457 GP Replica 2026: inspirováno speciálem MotoGP 17.12.2025
- Hrdina Suzuky a BSB Ryuichi Kiyonari odchází do důchodu. 16.12.2025
Nejnovější články
Pětině evropských dodavatelů automobilek hrozí krach, varuje Deloitte, v sázce jsou statisíce pracovních míst
před 11 hodinami
Značka proslulá uřvanými lehkými sporťáky se teď hlásí s tím, že neodpískala svůj elektrický projekt?
včera
Mercedes předělal svůj drsný náklaďák na luxusní stroj, pod který by se mohl podepsat i Maybach
včera
Číňané, kterým spadlo auto ze schodů při snaze napodobit Land Rover, se teď chtějí zkusit neztrapnit v Le Mans
včera
Šéf Jaguaru zkusil obhájit, co s firmou provádí, zjevně pořád nechápe
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
