Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Rusové postavili autobus, který projede opravdu všude, překonat má i speciál Tatry
19.2.2020 | Mirek Mazal
Ani bažiny nezastaví tento stroj v další jízdě, o těžkém terénu, sněhu nebo vodě ani nemluvě. Těžký autobus se podobá českému výtvoru z Kopřivnice.
Loni českým éterem rezonoval neobvyklý autobus z dílny Tatry. Speciální stroj zvaný Tatrabus byl postaven na podvozku Phoenix 8x8 a vozí turisty na území jihoamerické pouště Atacama. Předností kopřivnického prototypu je průchodnost terénem a možnost přepravovat osoby při zachování vysoké úrovně cestovatelského komfortu.
Daleko od nejvyprahlejší pouště světa vznikl podobný automobil, ale v ještě extrémnější podobě. Ruská představa off-roadového autobusu se jmenuje Jamal B-4B A-20 a jeho autoři jej prezentují jako ještě schopnější stroj než Tatrabus. Těžký kloubový osobní transportér odráží náročné přírodní podmínky na Dálném východě, kde tento rovněž unikátní vůz působí.
Původně bylo pro tento vůz zamýšleno použití kabiny řidiče od společnosti Kamaz, později technici dospěli k jinému závěru a rozhodli se pro běloruského dodavatele MAZ-MAN. Stroj je dále vybaven vyhřívanou nástavbou se sedadly pro přepravu osob. Uzavřený prosklený modul je oddělený od místa řidiče a jeho spolujezdce.
O pohon se stará přeplňovaný řadový šestiválec o objemu 6,7 litru s výkonem 207 kW (281 koní) při 2 500 ot./min a točivým momentem 970 Nm od 1 200 do 1 700 ot./min. Řazení dostala na starost automatická šestistupňová převodovka ZF s převodovým poměrem 22,9:1.
Při pohledu na rozměr kol a světlou výšku odolného podvozku není překvapením, že výrobce zkouší zaujmout nezvyklým využitím modelu k převozu zájemců nehostinnou krajinou. Proti zaboření do měkkého podloží pomáhá čtveřice terénních pneumatik R25, v nouzi je připraven silný naviják s ocelovým lanem. Snadnější manévrování mezi nepřekonatelnými překážkami usnadní dvoudílná stavba s kloubovým spojem.
Mnohatunový Jamal navzdory své obrovitosti prý nezná terén, který by jej zastavil. Díky svým „balónovým”, nízkotlakým pneumatikám nezapadne ani do hlubokého sněhu a nezastaví ho ani bažiny. To Tatra skutečně nabídnout neumí, pohon 8x8 ale zvládne lépe jiné nástrahy. Který terénní autobus je lepší, můžeme jen spekulovat, srovnávací test Tatrabus vs. Jamal B-4B A-20 by ale jistě byl neobyčejným kláním.



Jamal B-4B A-20 je zhmotnělá představa terénního autobusu na ruský způsob, v terénu prý překoná i podobně nekompromisní Tatrabus
Zdroj: Jamal
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 5 hodinami
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejnovější články
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
před hodinou
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
před 2 hodinami
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
před 4 hodinami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 5 hodinami
Dacia chystá nový kombík, který se postaví i drahým verzím Škody Octavia, stát má vedle nich pakatel
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.05. 13:02 - Stepan
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
- Jednostopé okénko 11.04. 06:58 - řidičBOB
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
- Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
