Rusové odhalili revoluční náklaďák. Vidíte celou jeho příď i záď, na fotce nic nechybí

Od Rusů na jakékoli revoluce v automobilovém světě nejsme zvyklí, i oni jsou jich ale schopni. Nejnovější Kamaz zvaný Člunek budiž důkazem.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Rusové odhalili revoluční náklaďák. Vidíte celou jeho příď i záď, na fotce nic nechybí

19.2.2020 | Petr Prokopec

Rusové odhalili revoluční náklaďák. Vidíte celou jeho příď i záď, na fotce nic nechybí

/

Od Rusů na jakékoli revoluce v automobilovém světě nejsme zvyklí, i oni jsou jich ale schopni. Nejnovější Kamaz zvaný Člunek budiž důkazem.

S elektrickými tahači nekoketuje pouze Tesla, ale i řada dalších automobilek. Asi nejdále v tomto ohledu zašlo Volvo, jehož model Vera nepřipomínal nic, co bylo dosud představeno. Švédové vyvinuli několik desítek centimetrů vysokou platformu, která se obejde zcela bez kabiny. Řidiče z masa a kostí nahradil autonomní systém úrovně SAE5, který sice prozatím zvládá maximálně tempo 40 km/h, ovšem pod dohledem operátorů sedících v kontrolní věži dokáže v areálu firmy DFDS pracovat celý den bez přestání.

Jak se ovšem nyní ukazuje, Volvo není jedinou firmou, která vypouští ze hry jak lidskou posádku, tak celou kabinu. Další je ovšem nemalým překvapením, neboť jde o ruský Kamaz. Tato značka představila model Člunek, který se rovněž skrývá pod kódovým označením 3373. Na rozdíl od švédského díla tu ovšem nejde o tahač, nýbrž o autonomní platformu, která je přímo osazena kontejnerem. Do vínku dostala nápravy, jež umožňují natočení kol v přímém i podélném směru. To vylepšuje manévrovatelnost.

Právě kvůli schopnosti pohybu všemi směry vůz dostal do vínku na obou koncích přední i koncová světla, přičemž aktivními jsou vždy ta odpovídající směru jízdy. Doplněny jsou zároveň příslušnými senzory, které zajišťují autonomní operace. Systém se dokáže dostat i do maximálně stísněných prostor, čemuž byl uzpůsoben i samotný kontejner. Ten je možné otevřít nejen ze všech stran, ale také z vrchu. Nosnost platformy pak činí 10 tun, přičemž se počítá s rozložením hmotnosti v poměru 50:50 mezi oběma nápravami.

Kamaz Člunek měří 8 metrů na délku, 2,55 metru na šířku a 4 metry na výšku. O jeho pohon se stará synchronní elektromotor s permanentním magnetem, tempo Kamazu je stejně jako ve švédském případě omezeno na 40 km/h. Rusové již postavili první prototyp, který byl „zaměstnán“ ve vývojovém centru značky. Nyní se chystají na sériovou výrobu, konkrétní datum však zatím zmíněno nebylo. Stejně jako se automobilka nevyjádřila ani k ceně.

Rusové nicméně dodávají, že v prvé fázi se počítá s jízdou pouze s uzavřených průmyslových komplexech a zónách. Na provoz na veřejných komunikacích dojde ve fázi dvě, ta ale nejspíše bude vyžadovat i úpravu legislativy. Dá se tedy předpokládat, že bude třeba vyčkat ještě několik let, než Člunek potkáme na silnici. Nicméně kdo by řekl, že autonomní elektrické náklaďáky pošlou na silnice jako jedni z prvních Rusové.


Rusové odhalili revoluční náklaďák. Vidíte celou jeho příď i záď, na fotce nic nechybí - 1 - Kamaz Clunek 2020 prvni foto 01Rusové odhalili revoluční náklaďák. Vidíte celou jeho příď i záď, na fotce nic nechybí - 2 - Kamaz Clunek 2020 prvni foto 02
Kamaz Člunek již existuje ve formě prototypu

Rusové odhalili revoluční náklaďák. Vidíte celou jeho příď i záď, na fotce nic nechybí - 3 - Kamaz Clunek 2020 prvni foto 03Rusové odhalili revoluční náklaďák. Vidíte celou jeho příď i záď, na fotce nic nechybí - 4 - Kamaz Clunek 2020 prvni foto 04
Kromě toho se Rusové pochlubili počítačovými vizualizacemi...

Rusové odhalili revoluční náklaďák. Vidíte celou jeho příď i záď, na fotce nic nechybí - 5 - Kamaz Clunek 2020 prvni foto 05
...a venku je i snímek z patentového úřadu

Zdroje: Kamaz, Drom

Petr Prokopec

Živá témata na fóru

zobrazit vše