Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Rusové ukázali svůj revoluční náklaďák v akci. Vidíte ho celý, na záběru nic nechybí
4.11.2020 | Petr Prokopec
Od Rusů na revoluce v automobilovém světě nejsme zvyklí, i oni jsou jich ale schopni. Nejnovější Kamaz zvaný Člunek budiž důkazem, zachází v určitých směrech dále než jiní.
S elektrickými tahači dnes koketuje řada automobilek. Asi nejdále v tomto ohledu zašlo Volvo, jehož model Vera nepřipomíná nic, co bylo dosud představeno. Švédové vyvinuli několik desítek centimetrů vysokou platformu, která se obejde zcela bez kabiny. Řidiče z masa a kostí nahradil autonomní systém úrovně SAE5, který sice prozatím zvládá maximálně tempo 40 km/h, ovšem pod dohledem operátorů sedících v kontrolní věži dokáže v areálu firmy DFDS pracovat celý den bez přestání.
Volvo ale není jedinou firmou, která vypouští ze hry jak lidskou posádku, tak celou kabinu. Další je ruský Kamaz, který už letos v únoru poprvé ukázal koncept modelu zvaného Člunek skrytého též pod kódovým označením 3373. Na rozdíl od švédského díla tu ovšem nejde o tahač, nýbrž o autonomní platformu, která je přímo osazena kontejnerem. Dostala tak dvě nápravy, jež umožňují natočení kol v přímém i podélném směru, což pochopitelně vylepšuje manévrovatelnost v omezeném prostoru.
Právě kvůli schopnosti pohybu všemi směry vůz dostal do vínku na obou koncích přední i koncová světla, přičemž aktivními jsou vždy ta odpovídající směru jízdy. Doplněna jsou zároveň příslušnými senzory, které zajišťují autonomní operace. Systém se dokáže dostat i do maximálně stísněných prostor, čemuž byl uzpůsoben i samotný kontejner. Ten je možné otevřít ze všech stran i z vrchu. Nosnost platformy pak činí 10 tun.
Kamaz Člunek měří 8 metrů na délku, 2,55 metru na šířku a 4 metry na výšku. O jeho pohon se stará synchronní elektromotor s permanentním magnetem, tempo Kamazu je stejně jako ve švédském případě omezeno na 40 km/h. Rusové již postavili první prototyp, který je „zaměstnán“ ve vývojovém centru značky a právě ten můžete vidět na záběrech níže.
Novinka se prý chystá na sériovou výrobu, detaily v tomto směru ale nepadly, a to ani k případné ceně. Rusové nicméně dodávají, že v prvé fázi se počítá s jízdou pouze s uzavřených průmyslových komplexech a zónách. Na provoz na veřejných komunikacích zatím Kamaz nepomýšlí, přesto je třeba uznale kývnout hlavou. Však kdo by kdy řekl, že ve vývoji autonomních elektrických náklaďáků budou někdy v popředí Rusové.


Takto se Rusové Kamazem Člunek pochlubili zkraje, šlo o počítačové vizualizace. Teď jej můžeme spatřit i v akci. Ilustrace: Kamaz
Zdroj: Kamaz
Bleskovky
Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
včeraAž budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
1.7.2025Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025
Nejčtenější články
Výroba aut v Evropě čelí riziku téměř okamžitého zastavení, varují Němci, tak moc jsme se vydali na milost Číně
2.6.2025Škoda si po 30 letech splnila sen. Auto české značky ve srovnávacím testu jasně porazilo její někdejší vzor, drahé Volvo
2.6.2025Mini SUV od Dacie pro ty, kterým přijde i Duster moc drahý, jako ojeté boduje. Hlavně diesely si znamenitě drží hodnotu
2.6.2025Elektrický Mercedes G je totální propadák. „Auta leží u dealerů jako kusy olova,” říká manažer, i v Číně ho koupilo jen 58 lidí
3.6.2025Další silniční Formule 1 Mercedesu lehla popelem, při jízdě začala hořet. Pro automobilku je stále větším prokletím
3.6.2025