Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Rusové se znovu dočkají aut zakázaných „západních” značek. Převlečou kabát a přidají velmi nízkou cenu
25.8.2023 | Petr Prokopec
Už to není jen spekulace, Rusové si za pár měsíců budou moci za méně než 300 tisíc korun skutečně koupit i něco jiného než Lady. Konkrétně půjde vozy Mazdy či Toyoty, ale smontované v Iránu z dílů, které bychom na zdejších nových modelech už nenašli.
Za necelých 300 tisíc korun toho u nás už mnoho nekoupíte, aktuální výběr čítá už jen čtyři vozy - Hyundai i10, Dacii Sandero, Mitsubishi Space Star a Kiu Picanto. Je nicméně otázkou, jak dlouho takový stav vydrží. Některé z těchto modelů skončí, osud dalších nepřímo ovlivní elektrická mánie. Výrobci musí ztráty s nimi spojené soustavně kompenzovat zisky z prodeje spalovacích aut, která si vzhledem k omezující se nabídce mohou dovolit zdražovat.
Co se tedy týče výhledu na příští rok, mnoho pozitiv Evropu opravdu nečeká. Jinak na tom budou v Rusku, a to ani ne tak navzdory, jako paradoxně díky sankcím. Ty vyhnaly z trhu „západní” značky jako Škoda z ruského trhu, který následně ponechali na pospas hlavně čínské konkurenci. Nezůstane ale jen u ní, neboť do Ruska vyrazí se svými vozy i automobilky z další sankcionované země, z Íránu.
Tamním firmám bylo i přes všechna omezení umožněno, aby nakoupily licence na výrobu mnoha zahraničních aut staršího data zrodu. A právě ta budou od příštího roku nabízena v Rusku v nové podobě stvořené už Íránci. My si nyní posvítíme na modely Quik, Saina, Atlas a Shahin od značky Saipa. V prvních třech případech se totiž jedná o evoluci Mazdy 121 z roku 1986, zatímco poslední zmíněný vůz používá platformu Toyota B, kterou byl kupříkladu v roce 2005 osazen Yaris. O moderní produkty tedy jistě nejde.
Problém to ale nutně být nemusí, neboť se stále více ukazuje, kterak jsou výrobci mimo, když z moderních aut zkouší bez výjimky udělat počítače na kolech. Spousta lidí totiž totiž jejich systémy nevyužívá, někdy je dokonce obtěžují, přesto je třeba za ně zaplatit horentní sumy. Něco takového však u Saipy nehrozí, nabídka pro Rusko tedy bude opravdu levná - Quik totiž odstartuje na 1 220 000 RUB (cca 287 tisíc Kč), zatímco Saina bude stát 1 500 000 RUB (asi 353 tisíc Kč) a Shahin 2 050 000 RUB (cca 483 tisíc Kč). Ceny Atlasu budou teprve upřesněny.
Lze už jen zmínit, že všechny vozy Saipy jsou poháněny 1,5litrovým motorem, nicméně zatímco Quik, Saina a Atlas vyfasují atmosférickou verzi a 88 koní, Shahin může počítat také s turbem, které výkon zvedá na 112 koní. O trhače asfaltu přesto nejde ani v jednom případě, to ale pochopitelně nikdo neočekává. Na druhou stranu ovšem nejde ani o holobyty, neboť v základní výbavě figurují třeba i vyhřívaná sedadla. Stejně jako třeba bezpečnostní prvky v podobě dvou airbagů a ABS.
Tím expanze íránské značky skončit nemá, v plánu jsou další dva vozy, z nichž jedním bude sedan P90 vycházející z Dacie Logan. Mnohem podstatnější však je, že automobilka možná začne svou produkci montovat rovněž v Rusku. To by vedlo k dalšímu pádu cen, Iránci by tak rázem mohli soupeřit i s Ladou. A přestože by u toho bylo velké množství lokálních, tedy ruských komponentů, základ by stále zůstával „západní”.






Rusové si od příštího roku budou moci koupit íránská auta jako Saipa Shahin nebo Saipa Atlas, která mají svůj základ ve vozech Toyoty a Mazdy. Tedy těch, které oficiálně v zemi již nic prodávat nesmí. To už je docela na hlavu postavená situace. Foto: Saipa
Zdroj: Avtostat
Bleskovky
Už se ví, kolik musel nizozemský miliardář zaplatit za unikání Bugatti „Mlha”, postavili ho jen pro něj
před 7 hodinamiFascinující, kdysi zaříznutý turbínový supersport nakonec vyjel na silnice, sám jeho autor ho dokončil a ukázal v akci
15.8.2025Hasiči ani záchranáři nechápou, jak mohl někdo z této nehody vyváznout až do té míry, že beze stopy zmizel z místa
14.8.2025
Nejčtenější články
Slavný německý úpravce omylem ukázal, jak moc špatným směrem se BMW vydalo s novou M5
17.7.2025Tragický výsledek Volkswagenu ID v dlouhodobém testu: Baterie ztratila skoro desetinu kapacity za pouhé 4 roky
18.7.2025Přiměla by vás sleva 3,2 milionu Kč oproti ceníkové ceně zadat si s téměř nikým nechtěným sporťákem Maserati?
18.7.2025Ford Evropě slibuje návrat dostupných aut. Už mu nevěříme, svůj klíčový model dál bez milosti hází přes palubu
18.7.2025Majitelům tisíců Volv dál hrozí totální selhání brzd kvůli hloupé softwarové chybě automobilky, úřad vydal neobvyklé varování
18.7.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva