Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Rusové spustili systém, který dovoluje obcházet sankce západu i v případě aut, Škoda je součástí
25.4.2022 | Petr Miler
Nedalo se čekat, že by Rusové složili ruce v klín a jen čekali, až sankce přejdou. Snaží se proto vymýšlet různé způsoby, jak jejich dopady minimalizovat. A toto je jedna z cest.
Už nejednou jsme zmiňovali, že bychom raději byli svědky poněkud bezprostřednějších snah o ukončení konfliktu na Ukrajině, ale to asi pláčeme špatném hrobě. Zatím jako prostředek snah o umravnění Ruska slouží právě sankce, které z krátkodobého hlediska nepřinášejí kýžený výsledek. Jejich dlouhodobý efekt ukáže až čas a byť pozitivní pro Rusy jistě nebude, na míru jejich dopadů bude mít vliv i to, jak s nimi sami Rusové budou bojovat.
Už na konci března jsme vás informovali o jedné z kliček, které mají dopad sankcí omezit a týká se do značné míry i aut. Abychom celé opatření pochopili, je třeba připomenout, že Rusové - k zahraničním firmám překvapivě velkoryse - dávali dosud importérům do rukou faktickou kontrolu nad dovozem zboží jejich značek do země. Držitel licence třeba ke značce Mercedes-Benz mohl fakticky diktovat, kdo a co za zboží s třícípou hvězdou bude dovážet do země.
Smyslem bylo omezení šedého importu, což dávalo oficiálním dovozcům faktickou moc nad trhem. U nás vám nikdo nezamezí rozjet byznys spočívající v tom, že v Německu budete nakupovat nové Mercedesy a tady je budete prodávat. V Rusku to ale bez souhlasu automobilky možné nebylo, takže pokud vyschl oficiální kanál, nebyl žádný jiný. A netýkalo se to zdaleka jen aut - cokoli značkového od náhradních dílů třeba po kabelky mělo svého dovozce, který musel dát k alternativnímu importu souhlas. Teď už to neplatí.
Výše popsaný systém totiž za aktuálně platných sankcí prakticky znemožňoval jakýkoli dovoz spousty zboží. Samy firmy - pakliže je sankce zasáhly - nic dále importovat nemohly a nezávislé společnosti by to mohly udělat jen se souhlasem výrobců, který nešlo očekávat. Ruské ministerstvo průmyslu a obchodu tak avizovalo konec tohoto systému a nyní tomuto záměru vdechlo život. Podle agentury Interfax tedy vzniklo 96 kategorií zboží různých značek, které si může do země vozit kdo chce jak chce.
Celý vám jej předestírat nebudeme, to už byste dnes nečetli nic jiného, figurují v něm třeba i Apple, Samsung, Sony, Siemens nebo HP. Z těch automobilových jde ale mj. o Teslu, Jaguar, Land Rover, Jeep, Bentley, Cadillac, Chevrolet, Dodge, GMC, Peterbilt, Kenworth, Nissan nebo Škoda. Ano, i Škoda přišla o zmíněnou ochranu a jakkoli výčet může působit dojmem, že jde o všechny možné značky osobních a nákladních aut, není tomu tak. Například Lexus může o dovozech rozhodovat dál. Proč, nevíme. Zrušení omezení se každopádně týká i náhradních dílů, mj. jsou zahrnuty značky Volvo, Hyundai, Volkswagen, Cummins, Deutz, Scania, MTU, Michelin, Goodyear, Continental, Bridgestone, Mahle, Bosch, ZF, BorgWarner, Caterpillar, Siemens a mnohé další.
Rusové pochopitelně doufají, že za tohoto stavu se najde dost soukromých subjektů, které dovoz potřebného zboží rozjedou třeba přes Čínu a domácí trh bude saturován. Jaké budou reálné dopady tohoto protikroku, ale ukáže až čas.























Škoda do Ruska vyvážela třeba Superb, což nyní sama činit nemůže, přinejmenším u některých verzí. Rusko ale upravilo zákony tak, aby nebylo (z ruské strany) nijak legálně problematické dovážet totéž zboží nezávislými cestami, sama Škoda už tomu nemá jak zabránit. Ilustrační foto: Škoda Auto
Zdroj: Interfax
Bleskovky
BMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
před 8 hodinamiMožná bude stačit málo, aby se z designově katastrofálních nových Mercedesů stali krasavci
včeraPříplatkové karbonové stěrače na Porsche 911 jsou výsměch v době, kdy auto s faceliftem nabralo 82 kilo jako nic
11.9.2025
Nejnovější články
Zatímco majitelé nejlepších předchozích M5 prodávají svá auta se ziskem, kupec nového „parníku” BMW přišel za 320 km o 400 tisíc
před hodinouFord už v krizi chystá náhradu za zaříznutý Focus. Zkuste se nesmát. Anebo nebrečet
před 3 hodinamiČíňané prodávající auta i v Česku ukázali svůj Rolls-Royce pro chudé, je to velký luxus za cenu obyčejné Škody Superb
před 4 hodinamiNení velký, se srazí... Se zdí. Do té posílají své majitele auta vietnamského nudlového miliardáře, všechna teď musí do servisů
před 6 hodinamiJeden z majitelů Audi otevřeně řekl, proč se zbavil jinak ještě dobrého auta značky, Němcům tohle vůbec nedochází
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 09.13. 14:58 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 09.13. 14:53 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 09.13. 10:38 - pavproch
- Pomoc s výběrem auta na denní dojíždění 09.13. 06:22 - annawonka
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.12. 16:01 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 09.12. 05:16 - AndreGlenn
- Tranzit 2.0 TDCi - potkany motor po vymene rovodu 09.12. 05:11 - JohnnyBryan
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 09.11. 11:38 - řidičBOB