Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Rusové stvořili nákladní monstrum jak z dob SSSR, uveze 127 tun těžkým terénem
14.2.2019 | Petr Prokopec
Extrémně vypadá a jeho parametry nejsou z ani trochu jiného těsta. Speciál pro těžební průmysl má na délku měří 28 metrů a pohání jej 19litrový turbodiesel se 760 koňmi.
Rusko je velmi specifickou zemí. Tomu se musel uzpůsobit i automobilový průmysl, který nepočítá jen s hladkým asfaltem či polními cestami, ale rovněž s oblastmi, jenž jsou odříznuty od civilizace. Pokud k tomu navíc přihodíme ještě nemalé teplotní výkyvy či požadavky na velkou nosnost, není překvapivé, že se zde rodí často opravdová automobilová monstra. To poslední od společnosti Tonar ale ční nade všemi, a nikoliv jen proto, že na výšku mu naměříme přes čtyři metry.
Tonar-7502 vznikl kvůli potřebám společností, které se v odlehlých oblastech věnují těžbě železné rudy. Těm přestaly vyhovovat stávající „silniční vlaky“ schopné pobrat okolo 100 tun nákladu, neboť neuvezly dost a beztak měly problémy se spolehlivostí. Zejména během tuhých zim totiž začalo ve velkém docházet na praskání pružin, kromě toho měly náklaďáky s několika přívěsy problém se zabočením. Docházelo k značnému pnutí v případě ojí a nedostatečný byl i rejd kol.
Všechny tyto nesnáze má ale řešit novinka Tonaru, která měří na délku osmadvacet metrů a její celková hmotnost činí takřka dvě stě tun. Nosnost má 127 tun, přičemž toto množství železné rudy se vejde do dvou devítimetrových přívěsů. Devět metrů na délku má pak i samotný tahač, jemuž se pod kapotu nastěhoval 19litrový turbodiesel Cummins QSK naladěný na 760 koní. Přenos výkonu má na starosti automatická převodovka Allison, jenž zásobuje všech šest kol.
Za pohonnou jednotkou se nachází modernizovaná kabina Tonaru, v jejímž případě došlo na zlepšení výhledu ven. Vylepšeno bylo rovněž odhlučnění, stejně jako ohřev, o který se starají dvě nezávislá topná tělesa. Na ruské poměry tu pak máme i nebývalou bezpečnost, standardem jsou totiž hned čtyři airbagy. Takové množství přitom v zemi nemá ani řada osobních vozů. Mimo to nechybí ani multifunkční barevný displej, byť jeho velikost není zrovna enormní.
Přesunout se můžeme k podvozku, který počítá s instalací elastických gumových elementů. Jejich struktura byla maximálně zjednodušena, víceméně tedy nevyžaduje žádnou údržbu. Přesto by měla odolat výkyvům počasí v rozmezí od -60 do +50 stupňů Celsia. Zda tomu ale bude i v praxi, je zatím nejisté. Proto Tonar hodlá zpočátku činnost nového speciálu, který do služby zamíří v lednu, monitorovat dennodenně.
Jen u tohoto provedení společnost nehodlá skončit, momentálně jsou totiž ve vývoji ještě další dvě podobná, ještě větší monstra. První přitom počítá s nosností 250 tun a „aktivní“ ojí spojující tahač s přívěsy, druhý pak nabídne dokonce 400tunovou nosnost. O tu se postará hned šest vleků, přirovnání k vlaku tedy vůbec není od věci. Zda však v takovém případě zůstane ve službě onen 19litrový motor, není jisté.
Aktuálně pak jen dodáme, že model 7502 dostal do vínku rovněž redukční převodovku ZF a dvě palivové nádrže, z nichž každá pobere 610 litrů. Na jak velký dojezd to však vystačí, již firma nespecifikuje. Nicméně ačkoliv má pohon na starosti efektivní turbodiesel, s ohledem na hmotnost celé soupravy se asi o nic světoborného jednat nebude.





Tonar-7502 je skutečné monstrum, měří totiž 28 metrů na délku a přes čtyři na výšku. Uvézt zvládne až 127 tun nákladu, celková hmotnost soupravy pak dosahuje takřka dvou set tun
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včeraBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Nová specialita Porsche vypadá jako stvořená pro Česko, dvouocasý lev ho nezdobí zdaleka jen tady
před 2 hodinamiDnes neuvěřitelný VW z dob, kdy jste si u Němců mohli poručit skoro cokoli, je k mání stále nejetý. Nikdo ani nezašpinil jeho spodek
před 4 hodinamiSpolečný elektromobil Hondy a Sony je zatím pořádný provar. Firmám už prodělal přes 10 miliard, aniž by byl blízko dokončení
před 5 hodinamiVěříte Mercedesu aspoň slovo, když říká, že se jeho tragicky přijatá novinka prodává jako housky na krámě?
před 7 hodinamiFiasko kdysi převratného motoru Nissanu přichází pro firmu v nejhorší možný čas, může ji přivést až do záhuby
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva