Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Rusové prý nemohou najít dodavatele tisíců nových policejních aut, u Škody by nechali miliardy
30.11.2022 | Petr Prokopec
Rusko tvrdí, že jej sankce posilují, je ale jasné, že jim musí způsobovat tisíce nepříjemností, které musí složitě řešit. Tato má být jednou z těch velkých, vedení země to ale odmítá.
Není tajemstvím, že Škodu pozastavení jejích aktivit v Rusku citelně zabolelo. Loni na tomto trhu prodala 90 400 aut, čímž se po kolapsu v Číně stalo Rusko jejím druhým největším odbytištěm na celém světě. Nyní se nicméně ukazuje, že i Rusku se po Škodě stýská. Je sice hezké, že do země se skrze „šedý import“ dostal Kamiq Monte Carlo, Scala či Fabia, ovšem dealeři nemají takové skladové zásoby, aby uspokojili například velké firemní objednávky. Anebo státní zakázky.
Škoda totiž byla dlouholetým dodavatelem aut ruské policie. Tato spolupráce pro ni byla lukrativní, neboť tisíce Octavií nejen dodávala, ale rovněž servisovala. S tím je nicméně konec, což ovšem představuje problém pro obě strany. Mladoboleslavská automobilka si může škrtnout nemalý příjem, jenž byl navíc pravidelný. Rusové oproti tomu začínají mít problém s obnovou vozových parků ozbrojených složek. Dle zákona totiž nemohou sáhnout po dovážených autech a lokální výroba čehokoli vázne či zcela stojí.
To pochopitelně není nové nařízení, v platnosti bylo již před eskalací rusko-ukrajinského konfliktu. Právě to ovšem dříve Škodě nahrávalo, neboť Octavii a další vozy přímo v Rusku vyráběla. Továrna v Nižném Novgorodu je ovšem uzavřena, přičemž je prakticky jisté, že koncern VW se do těchto míst již nevrátí. Otazníky ale visí i nad podnikem v Kaluze, který už stojí opravdu dlouho. A podobně je na tom kvůli sankcím většina zahraničních výrobců.
Podle informací deníku Kommersant tak Ruské ministerstvo vnitra mělo dojít k závěru, že nového dodavatele 2 800 aut, která měla být nakoupena pro potřeby policie ještě letos, není v tuto chvíli možné najít. Rozpočet ve výši 4,5 miliard rublů (cca 1,73 mld. Kč) tak měl být převeden na jiné účely. Dle agentury TASS ale ruské ministerstvo průmyslu a obchodu popírá, že by taková situace nastala, výběrové řízení mají probíhat standardním způsobem. „Podle našich informací domácí výrobci splňují veškeré požadavky ministerstva vnitra a dodání aut může probíhat dle plánu schváleného pro rok 2022,“ uvádí mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu.
Detaily zveřejněny nebyly, v minulosti nicméně ruské policii kromě Škody dodávaly své vozy také značky Hyundai, Lada a UAZ. Korejci auta do země nadále dodávají, ale v menších počtech a je otázkou, zda jsou schopny velkou zakázku uspokojit. AvtoVAZ pak měl tak velkou objednávku odmítnout, neboť kvůli sankcím došlo k trhlinám v jeho dodavatelských řetězcích. Značka pak sice zahraniční firmy nahrazuje lokálními, jde nicméně o dlouhodobější a náročnější proces.
Podobně na tom má být i UAZ, a je tedy otázkou, jak se věci skutečně mají. Rusové tak musí rozlousknout další oříšek a musí si pospíšit, neboť plánovaná obnova vozového parku ozbrojených složek měla být opravdu rozsáhlá a do konce roku 2024 na ni bylo vyhrazeno 35,3 miliardy rublů (13,56 mld. Kč). Je jisté, že nebýt sankcí, značný kus z tohoto koláče by si ukrojila právě Škoda, takhle lze očekávat, že problém vyřeší rozšíření lokální výroby čínských automobilek.






Škoda měla s ruskou policií dlouholetý kontrakt, vozy jí přitom nejen dodávala, ale zároveň i servisovala. Sankce ji tedy připravily o nemalé příjmy, budoucnost dodávek nových aut nejen policejním sborům je nyní nejasná. Foto: DPS, tiskové materiály
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
dnesBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
včeraČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejnovější články
Fiasko kdysi převratného motoru Nissanu přichází pro firmu v nejhorší možný čas, může ji přivést až do záhuby
před 5 hodinamiVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
před 6 hodinamiAž komicky silný Ariel Atom je tu po 25 letech od zrodu proto, aby vám zdeformoval obličej jako Clarksonovi. Vypadá i jede jako malá F1
před 8 hodinamiProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
před 9 hodinamiPorsche je nepoučitelné a znovu opakuje 12 let starou chybu, tentokrát v ještě větším měřítku
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Porsche - vse o sportovnich modelech 07.05. 18:05 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.05. 15:14 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 07.05. 13:46 - Stepan
- Cyklistické vlákno 07.04. 13:49 - HondaMan
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.04. 13:31 - Vrooom
- Výběr navigace do auta 07.04. 11:40 - Josef1
- Policejní kontroly a měření 07.03. 16:53 - řidičBOB
- VZKAZY 07.03. 16:38 - řidičBOB