Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Downsizing končí, nové motory budou citelně větší, říká šéftechnik Porsche
21.8.2020 | Petr Prokopec
Po létech až absurdního zmenšování objemů motorů a počtu jejich válců se stane pravý opak, říká Frank-Steffen Walliser. A není to z jeho hlavy, zvětšení si paradoxně opět vyžádají emisní normy.
Poslední roky se v automobilové branži nesly ve znamení downsizingu, přeplňování a elektrifikace. Výrobci těmito kroky zareagovali na přísnější emisní limity, které nebylo možné s objemnými jednotkami splnit. Zajímavé nicméně je, že v budoucnu nás čeká pravý opak. Objemy spalovacích agregátů a počty jejich válců opět vzrostou, uvádí Frank-Steffen Walliser, technický šéf Porsche pro řadu 911.
Walliser říká, že norma Euro 7, která začne v Evropské unii platit v roce 2026, bude ještě větší výzvou než stávající limity. Nová pravidla mají totiž co nejvíce eliminovat propast mezi laboratorními výsledky a spotřebou z reálného světa, navíc budou dále minimalizovat emise oxidů dusíku. Obojí bude mít nevyhnutelně za následek omezení litrového výkonu, který za poslední léta díky kombinaci downsizingu a přeplňování zásadně narostl. Dorazily tak extrémně maloobjemové motory, které ve skutečném světě generují mnohem více emisí než v laboratořích a jejich emise NOx rostou.
Walliser tak říká, že doby downsizingu skončily a čeká nás to, čemu říká supersizing. Objem jednotek plnících normu Euro 7 podle něj naroste až o 20 procent, dokonce očekává, že může znamenat více šesti- a osmiválcových motorů v prodeji. A zároveň dodává, že ani tato změna nemusí znamenat definitivní konec atmosférických jednotek, třebaže turbomotorů se již nezbavíme. Šéftechnik Porsche předpokládá, že v nabídce značky je najdeme až do konce brzy začínající dekády, jakkoliv jde o prognózy, která může vlivem zlepšení techniky změnit.
Cesty, jak udržet spalovací a nepřeplňované motory v prodeji jsou podle něj dvě. Jednak jde o hybridizaci, která si s nepřeplňovanými benziny podle něj rozumí nejlépe, neboť jim přidává výkon tam, kde jim nejvíce chybí. A pak jde pochopitelně o prodeje elektrických aut, kterými by Porsche vyvážilo odbyt vozů s konvenčními motory - Taycan nebude jediným modelem, který pomůže zejména 911, aby mohla zůstat „svá”. V jejím případě si kvůli hmotnosti nedovede představit ani hybridizaci.
Pro konzervativní příznivce aut jsou to dobré zprávy, kterým lze věřit. Ostatně, stejně jako v minulosti emisní regulace nedávají mnoho prostoru dělat věci jinak a Walliser je dostatečně schopný a zkušený člověk, aby věděl, jak jim půjde vyhovět nejlépe. Jeho slova nakonec vysvětlují třeba i zprávy o tom, že Mazda vyvíjí novou zadokolkovou platformu osazenou šestiválcovými motory. Takové motory Mazda nyní nemá a bude muset utratit spoustu peněz za jejich vývoj. S ohledem na ono přitvrzení norem se dosud zdálo překvapivé, že Japonci míří upsizingovým směrem, šéftechnik Porsche ale vše zasazuje do správného kontextu.













Porsche se k objemným motorům vrátilo už s novými modely Cayman a Boxster GTS, které dostaly čtyřlitrový šestiválec bez turba. S příchodem normy Euro 7 mají možná paradoxně následovat další. Foto: Porsche
Zdroj: Autoweek
Bleskovky
Range Rover si utahuje z pokusu Číňanů napodobit jeho slavnou reklamu, při kterém tak katastrofálně selhali
dnes
„Bugatti pro chudé“ je vážně laciný zabiják, až násobně dražší soupeře v bezprecedentním testu rozcupovalo rozdílem třídy
18.11.2025
Lamborghini konečně začalo vyrábět svůj „levný” hybridní sporťák, podívejte se na něj na montážní lince
17.11.2025
Nejnovější články
Německý dálniční superexpres je levně k mání málo jetý, za cenu obyčejné Octavie vás v bavlnce sveze 300 km/h
před hodinou
Víc a víc řidičů elektromobilů se vyhýbá ježdění s nimi na dovolenou. Buď nejedou vůbec, nebo si půjčí jiné auto
před 3 hodinami
Dealeři aut se znovu vrací k taktice z 90. let, aby prodali víc aut. Je to úplný opak toho, co dosud chtěly automobilky
před 4 hodinami
První sériové auto s údajnými revolučními bateriemi je po tolika letech čekání obrovské zklamání
před 6 hodinami
Čínská novinka má tak obrovské logo, že máte pocit, že vás sežere. Šokuje i pohonem a celkovým pojetím
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 11.20. 18:14 - řidičBOB
- Další zajímavá autovidea 11.20. 09:42 - Vrooom
- Rychlodotazy 11.19. 20:51 - HOUZJ5AJ
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 11.19. 20:37 - M.Z.
- Elektromobily a vse kolem nich 11.19. 20:14 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.19. 18:42 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 11.19. 10:17 - řidičBOB
- Motor 1,6 55kw nestartujez za vlhka Felicia Octavia 11.18. 18:51 - Vašek76
