Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Sázky části automobilek jen na SUV využívá konkurence, boduje se zdánlivě nechtěným
11.8.2020 | Petr Prokopec
Představa některých výrobců, že téměř všichni zákazníci budou chtít SUV a jiné karosářské styly se tedy nevyplatí podporovat, nám přijde od začátku naivní. Někteří na ni dokáží stavět.
Pro automobilku Ford letošek představuje konec jedné éry. Posledního července totiž z montážní linky továrny v mexickém Hemosillu sjely poslední exempláře sedanů Fusion (který Evropa zná pod názvem Mondeo) a Lincolnu MKZ. Zakrátko navíc skončí také Lincoln Continental, což znamená, že v severoamerické nabídce značky bude figurovat už jen jeden jediný model, který není SUV, pick-upem či dodávkou, a tím je Mustang. Značka tak splnila, co si předsevzala, a zaměřila se pouze na jediný směr.
O tomto kroku již od chvíle, kdy jej Ford oznámil, mluvíme jako o velmi riskantním. Je totiž sice pravdou, že momentálně sahá po SUV všeho druhu nejvíce lidí v historii. Nicméně je třeba počítat s tím, že módní trendy se pravidelně mění a obliba aut se zvýšeným podvozkem nebude věčná. A kdyby trvala dlouho, nikdy nebude všeobjímající. I když podíl SUV a pick-upů dnes v USA tvoří přes 60 procent veškerých prodejů, stále tu zůstává poměrně velký koláč, který Ford a potažmo GM, které se rozhodlo stejně, přenechaly ostatním.
Dané příležitosti se rozhodla chopit hlavně Toyota, která konzervativní klientelu záda neukazuje. Japonská automobilka tak na americkém trhu rozšířila svou nabídku o nové edice Avalon XSE Nightshade a Corolla Apex, stejně jako odstartovala prodej modelu Corolla Hybrid a inovovaného Camry. V případě tohoto vozu tak nyní zákazníci mohou volit z neskutečných 17 variací, neboť třeba jen v rámci motorového prostoru Toyota nabízí šestiválce, čtyřválec a hybridní ústrojí. Stejně tak mohou lidé zvolit i pohon všech kol. A protože alternativy přestávají existovat, Japonci jsou s touto strategií velmi úspěšní.
„Je neuvěřitelné, jak velká je i nadále poptávka po sedanech,“ popisuje současný stav dění Cynthia Tenhouse, viceprezidentka Toyoty pro marketing. „Předpokládáme, že letos v tomto segmentu prodáme čtyři miliony aut. Jsme šťastni, že si z trhu můžeme ukousnout tak velkou porci, jak jen dokážeme. Jen v případě Spojených států to pro nás představuje zhruba 750 tisíc aut. To je více, než kolik mnohé automobilky prodají celkem.“
Viceprezidentka Toyoty zároveň dodává, že v loňském roce 31 procent zákazníků, kteří si dříve pořídili sedan, nakupovali ve stejném segmentu. Jejich touhy se tedy nemění, ba co více, díky Fordu a GM zájem jen narůstá. Registrace modelu Camry byly totiž v únoru, tedy těsně před příchodem koronaviru, nahoře o 12,5 procenta. A takový Prius si meziročně polepšil dokonce o 29,7 procenta. „Proč bychom tedy na tomto trhu nezůstali?“ ptá se Tenhouse.
Děje se tak v podstatě přesně to, co jsme očekávali. Míra rozšíření SUV má své limity - existují a budou existovat lidé, kteří taková auta nechtějí. A pokud si nic jiného nemohou koupit u své tradiční značky, půjdou jinam - lidé nejsou loajální jen k tomu či onomu výrobci. Ford, GM a další si tak omezováním pestrosti nabídky podřezávají větev, na které sedí, třebaže z krátkodobého hlediska bude jejich krok jistě ekonomicky efektivní. A pokud jednou začnou být módní jiné typy aut, budou mít firmy s takto jednostrunnou nabídkou velké problémy několik let.


Toyota letos představila Avalon ve verzi Nightshad. Foto: Toyota


Ukázala se také Corolla Apex. Foto: Toyota


A dorazila i Camry Hybrid. Sedanům tedy značka vale rozhodně nedává a na trhu se s nimi více, nikoli méně úspěšná. Foto: Toyota
Zdroj: Toyota
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejnovější články
Mercedes se zpožděním začal prodávat nové CLA i se spalovacími motory. Tristní techniku z Číny doprovází ještě tristnější ceny
před hodinou
A tak se to prostě stane: Automobilka odpískala příchod hned dvou hotových elektrických modelů pro nezájem
před 3 hodinami
Nechvalně proslulý německý tuner se vyřádil na novém BMW M5, ale asi to vzal za špatný konec. Teď vypadá jako Honda Civic
včera
Vážně to není „my proti nim”? Opravdu jsou lidé vyvíjející elektrická a spalovací auta stejní nadšenci, jen pracují s „jiným materiálem”?
včera
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
včera
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 11.06. 08:06 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 11.06. 07:01 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.05. 20:57 - abgx1
- Lampárna (stěžovatelna) 11.05. 20:41 - řidičBOB
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
