Chudnoucí Evropané vystřelili na pozici prodejní jedničky jedno z nejlevnějších aut, s naprostým přehledem

Těžko najít výmluvnější projev toho, kam jsme se jako společnost za uplynulé roky posunuli. Auto, které by mělo oslovovat jen hůře situovanou část zákazníků, jich nyní oslovuje daleko nejvíc.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Chudnoucí Evropané vystřelili na pozici prodejní jedničky jedno z nejlevnějších aut, s naprostým přehledem

21.7.2024 | Petr Miler

Chudnoucí Evropané vystřelili na pozici prodejní jedničky jedno z nejlevnějších aut, s naprostým přehledem

/

Foto: Dacia

Těžko najít výmluvnější projev toho, kam jsme se jako společnost za uplynulé roky posunuli. Auto, které by mělo oslovovat jen hůře situovanou část zákazníků, jich nyní oslovuje daleko nejvíc.

Výjimky potvrzující pravidlo se jistě najdou, jako společnost jsme ale v posledních letech nezbohatli, v Česku určitě ne. Reálná mzda průměrného Čecha za poslední dva roky snížila o 11 procent a většina Evropanů je na tom jen o málo lépe. Na autech je tento stav vidět tak dobře jako na máločem jiném.

Shodou okolností jsem se nedávno dostal k ceníku Dacie Duster starému osm let, který ukázal jednu pozoruhodnou věc - i vrcholné provedení vozu s motorem 1,5 dCi, 4x4 a nabušenou výbavou Celebration, ke které se nedalo dokoupit už skoro nic, vyšlo levněji než úplně základní verze končícího, ale stále ještě dostupného Dusteru 2023 v provedení Expression s tříválcem 1,0 a pohonem předních, ve kterém pro změnu skoro nic nedostanete ve standardu.

To je obrovský, skoro stoprocentní posun, který není reflektován ani specificky českým růstem průměrných příjmů lidí, natož pak obdobným vývojem na západ od nás. Jde přitom o úplně ten samý vůz jen ve verzích před a po faceliftu, ceny nové generace Dusteru jsou ještě vyšší, i když novinka nemá v základu už opravdu vůbec nic. Ruku na srdce: Kdo z vás si za stejnou dobu pomohl k dvojnásobným příjmům? Pokud jste nevyměnili vaši dřívější práci za úplně jinou nebo aspoň výrazně nepovýšili v rámci stejného zaměstnání, nemůže vaše odpověď znít kladně.

Na celkových prodejích aut je to pochopitelně znát, čísla z konce minulé dekády se pořád zdaleka nedaří vyrovnat. Nominálně ale rozdíl není zase tak velký, struktura prodejů se ovšem mění zásadně. Nechci si hrát na sociologa, ale vše působí dojmem, jako by existovala ne úplně malá vrstva lidí, kterých jako by se to nedotklo a dál si kupují drahá či ještě dražší auta. Pak jako by přibylo těch, kteří si nemohou koupit vůbec nic. A ti, kteří pořád nová auta kupují, zamířili s nároky níž.

Když se podíváme na nejprodávanější auta roku 2016 v Evropě, vidíme na vrcholu VW Golf a za ním obdobné vozy značek jako Renault, Ford nebo Nissan. Nic vyloženě levného, naopak v té době se do nejlepší desítky ještě zvládl dostat VW Passat. Že by se mezi nejžádanější vozy dostala Dacia, bylo nemyslitelné, i když onen Duster tehdy stál od dnes nepředstavitelných 249 900 Kč s motorem 1,6. V posledních letech ale Rumuni stále více vystrkují růžky a letos už oběma rohy prorazili střechu.

Máme před sebou desítku nejžádanějších modelů aut v Evropě za první dva pololetí letošního roku od JATO Dynamics a je to jasné vítězství Dacie, která se svým Sanderem - na spoustě míst vůbec nejlevnějším novým vozem v prodeji, u nás jedním z nejlevnějších s cenou od 319 900 Kč - poráží i druhé nejlepší auto v pořadí o desítky procent. Kupodivu se vysoko znovu dostal i VW Golf, který je opět druhý jistě i díky faceliftu řešícímu část neduhů jeho osmé generace, jinak jsou to ale až na dvě výjimky samá malá auta či malá SUV. Oněmi výjimkami jsou Tesla Model Y, dítě elektrické doby, které nejvíc profituje ze všech ohnutí trhu ve prospěch elektromobilů. A Škoda Octavia, která se - znovu docela překvapivě - vrátila na šestou pozici.

Kompletní desítka i s konkrétními prodejními čísly následuje.

10 nejprodávanějších aut v Evropě za první pololetí roku 2024 podle JATO Dynamics

(pořadí - model - počet prodaných vozů, meziroční změna)

1. Dacia Sandero - 143 596, +16 %
2. VW Golf - 126 993, +43 %
3. Renault Clio - 114 623, +15 %
4. VW T-Roc - 111 381, + 0%
5. Peugeot 208 - 107 097, +1 %
6. Škoda Octavia - 102 945, +25 %
7. Citroën C3 - 102 304, +50 %
8. Tesla Model Y - 101 181, +26 %
9. Toyota Yaris Cross - 99 694, +3 %
10. Toyota Yaris - 93 576, +10 %

Není nakonec nejlepší ukázkou toho, jak moc jedna část Evropy zchudla (a jak moc jiná žije z dotací a jiných forem přerozdělování), že nejprodávanějším autem je s naprostým přehledem jedno z těch nejlevnějších, obvykle to úplně nejlevnější? A že o pomyslný trůn se vedle jiných podobných vozů (zejména Clio, 208 a C3) pere mj. s elektromobilem za 1,1 a víc milionu korun? Posuďte sami, na každý pád je to zajímavý vývoj.


Chudnoucí Evropané vystřelili na pozici prodejní jedničky jedno z nejlevnějších aut, s naprostým přehledem - 1 - Dacia Sandero Stepway Extreme 2023 prvni sada 01Chudnoucí Evropané vystřelili na pozici prodejní jedničky jedno z nejlevnějších aut, s naprostým přehledem - 2 - Dacia Sandero Stepway Extreme 2023 prvni sada 03Chudnoucí Evropané vystřelili na pozici prodejní jedničky jedno z nejlevnějších aut, s naprostým přehledem - 3 - Dacia Sandero Stepway Extreme 2023 prvni sada 06
Není bez zajímavosti, že Sandero u nás až takovým hitem není, prodejně jej výrazně překonává Duster a o pár aut dokonce i Jogger. Napříč Evropou je to ale letos jasné číslo 1. Foto: Dacia

Zdroje: JATO Dynamics, SDA, České noviny, Dacia

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.