Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Sen o návratu homologačních speciálů závodních aut se rozplynul, v pravidlech je mezera
19.12.2020 | Petr Prokopec
Vypadalo to jako splněný sen a návrat do dob, kdy výrobci museli kvůli homologaci závodních speciálů stavět omezené série jejich silničních verzí a nabídnout je všem. Mělo to tak být, do pravidel se ale dostala mezera, která to reálně znemožní.
Peugeot se před pár dny pochlubil hybridním speciálem, se kterým od roku 2022 začne závodit v sérii Le Mans v nové kategorii hypersportů. Po tomto oznámení automobiloví nadšenci propukl v jásot, neboť organizátoři vstup do dané třídy podmiňovali výrobou 25 silničních homologačních kousků podobně, jako kdysi u speciálů rallyové skupiny B a dalších slavných sérií. Ony vozy navíc měly být vyrobeny do konce toho roku, v jakém se automobilka postaví na start. Následně pak do konce roku následujícího mělo vzniknout ještě dodatečných sto vozů. Vypadalo to jako splněný sen, jenže nakonec se nesplní, ani trochu.
Peugeot oznámil, že nepočítá ani s jedním takovým autem, žádný silniční soutěžák od něj neuvidíme. „Vstupujeme do kategorie hypersportů (zvané LMH) skrze stoprocentní závodní prototyp. Nechystáme se vyrobit žádný silniční hypersportovní model, abychom jej mohli homologovat,“ uvedla francouzská automobilka. Vypadá to jako odhodlanost pravidla série porušovat ještě dříve, než vůbec začne, jenže realita je ještě smutnější.
Omezená série aut s registrační značkou skutečně byla podmínkou, nicméně patálie spojené s koronavirem hrozily tím, že automobilky kvůli ní závody opustí. A tak se do pravdiel dostala mezera, kterou Francouzi hodlají využít.
Pro vstup do závodů je sice dále možné vyrobit oněch 125 aut, není to ale nezbytné. Pro to stačí použít pohonnou jednotku, která je v příbuzenském vztahu s motorem, který užívají silniční auta. Čekat v případě Peugeotu příchod nového vidlicového šestiválce dopovaného dvěma turbodmychadly by ale bylo velmi bláhové. Automobilka tak nejspíše řekne, že produkční hybrid s motorem 1,6 turbo a elektromotorem je příbuzný až až. A bude vymalováno.
Peugeot ostatně již potvrdil, že mezi závodním programem a sportovní silniční divizí budou jen jisté „můstky“. Pochopitelně, přístup Francouzů nemusí znamenat, že k věci přistoupí všichni stejně. Do seriálu se žene i Porsche, pro nějž by silniční derivát hybridního závoďáku byl jistě prodejný ještě lépe. A mnohé může napovědět i Toyota, která bude start na startu již v příštím roce. Zapomeňme ale na to, že by se v prodeji objevila záplava homologačních speciálů i od automobilek, které běžně mnoho rychlých či řidičsky zajímavých aut nenabízí, to už je zkrátka sen, který se nesplní.














Po spuštění nové třídy vytrvalostních závodů jsme doufali v příchod aut, jako byl Peugeot 205 T16. Foto: Peugeot
To se ale nestane, nový hybridní závoďák Peugeotu zamíří pouze na okruhy, svět silničních aut se dočká leda pojítek, která reálnými pojítky zřejmě vůbec nebudou. Foto: Peugeot
Zdroj: Car Throttle
Bleskovky
Nejostřejší BMW M2 historie zvládlo nejnáročnější okruh světa v působivém čase, slova o rekordu jsou ale diskutabilní
včeraČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025Až budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
1.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- Pasini v Brně havaroval, Sachsenring musí vynechat včera 19:09
- Petronas Honda se dvěma novými piloty včera 14:49
- Borja Gomez tragicky zahynul 3.7.2025
- Top crash pilotů po 10 Grand Prix 3.7.2025
- BMW R 1300 RS 2025: sportovnější roadster 3.7.2025
Nejnovější články
Lada odhalila nejextrémnější Nivu všech dob, 280 turbokoní posílá na úplně odkrytá kola
včeraNejostřejší BMW M2 historie zvládlo nejnáročnější okruh světa v působivém čase, slova o rekordu jsou ale diskutabilní
včeraSliby převratných baterek s bleskovým dobíjením berte s nadhledem, reálně auta pořád používají baterie pro notebooky z roku 1985
včeraPrvní tunignová firma se pokusila napravit vzhled nových SUV BMW, míru její úspěšnosti posuďte sami
včeraPorsche chce po fiasku elektrického Macanu vrátit spalovacích motory i přímo jemu, je s tím ale zoufale pomalé
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.04. 20:15 - M.Z.
- Cyklistické vlákno 07.04. 13:49 - HondaMan
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.04. 13:31 - Vrooom
- Výběr navigace do auta 07.04. 11:40 - Josef1
- Policejní kontroly a měření 07.03. 16:53 - řidičBOB
- VZKAZY 07.03. 16:38 - řidičBOB
- BMW Divize 07.03. 12:13 - pavproch
- Onboard videa 07.02. 22:43 - řidičBOB