Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Situace je vážná, když už to vzdává i největší automobilka, právě odpískala výrobu statisíců aut
13.4.2022 | Petr Miler
Vypadá to, že už je jedno, jak se kdo na složité časy připravil a co ještě před pár měsíci plánoval, problémy nakonec dříve nebo později doženou všechny. Výjimkou tak už není ani Toyota, která pro letošek plánovala rekordní výrobu aut. Už ji neplánuje.
Když automobilky mluví o krizi způsobené nedostatkem dílů a následky konfliktu na Ukrajině, mají někteří pocit, že přehánějí. Nebudeme to šmahem odmítat, mnohé firmy se rády stylizují do role obětí, volají po státní pomoci a pak vykážou multimiliardové zisky. Nic to ale nemění na tom, že situace je složitá, výroba aut vázne a ke zlepšení nedochází.
Ne na každou firmu ale dopadl dosavadní vývoj stejně, taková Toyota - navzdory své velikosti - dokázala s nedostatkem čipů bojovat řádnou přípravou. Japonci se poučili zejména z následků ničivého zemětřesení v roce 2011 a upravili své vztahy s dodavateli tak, aby i tak dramatický výpadek výroby dokázali napodruhé ustát. Každé záložní řešení ale jednou selže a přesně to se v případě Toyoty stalo.
Japonci přitom byli loni velmi úspěšní, stali se největšími výrobci aut na světě. A ještě nedávno hýřili optimismem, když plánovali vyrobit rekordní množství aut. To se ale ještě nebojovalo na Ukrajině a Čínu nesvíraly lockdowny. Jen měsíc a půl staré plány tak rázem neplatí. Toyota dnes oznámila, že jen v květnu vyrobí v domácích fabrikách asi o 200 tisíc aut méně, v těch zahraničních pak bude výroba omezena přibližně o 100 tisíc vozů. Bavíme se tedy o stovkách tisíc aut, která nevzniknou. A to je jediný měsíc roku, do konce letoška může jít klidně o miliony vozů.
Důvody jsme naznačili - přetrvávající nedostatek některých dílů, zejména pak čipů, následky konfliktu na Ukrajině a nová omezení zavedená v Číně. Stačilo tedy velmi málo a z nevídaného optimismu je nebývalý smysl pro realitu až pesimismus. Právě tento obrat nejlépe vykresluje rozsah současné krize. Pokud ani největší automobilka světa nedokáže precizně plánovat výrobu na pár měsíců dopředu, kdo by měl?
Bez zajímavosti není, že na zmíněných číslech se podílí i problémy v Rusku, kde Toyota zastavila výrobu 4. března kvůli narušení dodavatelských řetězců. Pro Japonce je to další významný trh, v Rusku prodávají statisíce aut za rok, na rozdíl od jiných to tam ale nebalí, jen řeší, kudy do země dostat potřebné díly. A jaké vůbec. „Dodávky nových aut budou obnoveny, jakmile dojde k napravení dodavatelských řetězců. Situaci nadále pečlivě monitorujeme,” říká k vývoji v Rusku Toyota.
Jen pár nových událostí se tedy postaralo o to, aby se automobilový svět dostal do ještě většího chaosu, než v jakém byl předtím. Skončí tohle někdy? Zatím tomu bohužel nic nenaznačuje.


Výroba aut Toyoty měla být letos rekordní, ale nebude, jen v květnu nevzniknou statisíce aut. A nikde není psáno, že červen, červenec nebo srpen budou lepší. Foto: Toyota
Zdroje: Nikkei, Toyota
Bleskovky
Unikla podoba nástupce Audi TT a R8 v jednom, je to ještě o hodně větší tragédie, než jsme doufali
před 24 minutamiZapomeňte na Škodu Octavia RS Combi, nejlepší rychlé auto na prázdninové výlety je teď tohle
31.8.2025Skutečný Turek na dálnici napodobil českého Turka. Ministr se natočil při víc jak 220 km/h na dálnici, i on pro to má legrační vysvětlení
30.8.2025
Nové na MotoForum.cz
- European Bike Week: legendární sraz ve Faak am See 2-7.9.2025 včera 11:26
- Alberto Surra nazpět v Grand Prix 31.8.2025
- V Magny Cours Garcia místo Lecuony 31.8.2025
- Pojede Pol Espargaro BMW Superbike? 28.8.2025
- Moto2 pro rok 2026: 3 místa jsou stále volná 27.8.2025
Nejnovější články
Unikla podoba nástupce Audi TT a R8 v jednom, je to ještě o hodně větší tragédie, než jsme doufali
před 25 minutamiJeden z největších průšvihů moderních se dá koupit nedaleko ČR. I nepříliš využitý stojí pakatel
včeraElektrický Fiat 500 nikdo nechce tak moc, že výroba zůstane minimu dalších 5 měsíců, na spalovací verzi se čeká jako na smilování
včeraČíňané se svým autem málem pokořili rychlost 500 km/h, jejich stroj je ale poník pro jeden trik
včeraMuselo to přijít: Elektrické propadáky Mercedesu po čtyřech letech končí bez nástupce, jejich náhrada šokuje jen neznalé
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva