Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Situace je vážná, když už to vzdává i největší automobilka, právě odpískala výrobu statisíců aut
13.4.2022 | Petr Miler
Vypadá to, že už je jedno, jak se kdo na složité časy připravil a co ještě před pár měsíci plánoval, problémy nakonec dříve nebo později doženou všechny. Výjimkou tak už není ani Toyota, která pro letošek plánovala rekordní výrobu aut. Už ji neplánuje.
Když automobilky mluví o krizi způsobené nedostatkem dílů a následky konfliktu na Ukrajině, mají někteří pocit, že přehánějí. Nebudeme to šmahem odmítat, mnohé firmy se rády stylizují do role obětí, volají po státní pomoci a pak vykážou multimiliardové zisky. Nic to ale nemění na tom, že situace je složitá, výroba aut vázne a ke zlepšení nedochází.
Ne na každou firmu ale dopadl dosavadní vývoj stejně, taková Toyota - navzdory své velikosti - dokázala s nedostatkem čipů bojovat řádnou přípravou. Japonci se poučili zejména z následků ničivého zemětřesení v roce 2011 a upravili své vztahy s dodavateli tak, aby i tak dramatický výpadek výroby dokázali napodruhé ustát. Každé záložní řešení ale jednou selže a přesně to se v případě Toyoty stalo.
Japonci přitom byli loni velmi úspěšní, stali se největšími výrobci aut na světě. A ještě nedávno hýřili optimismem, když plánovali vyrobit rekordní množství aut. To se ale ještě nebojovalo na Ukrajině a Čínu nesvíraly lockdowny. Jen měsíc a půl staré plány tak rázem neplatí. Toyota dnes oznámila, že jen v květnu vyrobí v domácích fabrikách asi o 200 tisíc aut méně, v těch zahraničních pak bude výroba omezena přibližně o 100 tisíc vozů. Bavíme se tedy o stovkách tisíc aut, která nevzniknou. A to je jediný měsíc roku, do konce letoška může jít klidně o miliony vozů.
Důvody jsme naznačili - přetrvávající nedostatek některých dílů, zejména pak čipů, následky konfliktu na Ukrajině a nová omezení zavedená v Číně. Stačilo tedy velmi málo a z nevídaného optimismu je nebývalý smysl pro realitu až pesimismus. Právě tento obrat nejlépe vykresluje rozsah současné krize. Pokud ani největší automobilka světa nedokáže precizně plánovat výrobu na pár měsíců dopředu, kdo by měl?
Bez zajímavosti není, že na zmíněných číslech se podílí i problémy v Rusku, kde Toyota zastavila výrobu 4. března kvůli narušení dodavatelských řetězců. Pro Japonce je to další významný trh, v Rusku prodávají statisíce aut za rok, na rozdíl od jiných to tam ale nebalí, jen řeší, kudy do země dostat potřebné díly. A jaké vůbec. „Dodávky nových aut budou obnoveny, jakmile dojde k napravení dodavatelských řetězců. Situaci nadále pečlivě monitorujeme,” říká k vývoji v Rusku Toyota.
Jen pár nových událostí se tedy postaralo o to, aby se automobilový svět dostal do ještě většího chaosu, než v jakém byl předtím. Skončí tohle někdy? Zatím tomu bohužel nic nenaznačuje.


Výroba aut Toyoty měla být letos rekordní, ale nebude, jen v květnu nevzniknou statisíce aut. A nikde není psáno, že červen, červenec nebo srpen budou lepší. Foto: Toyota
Zdroje: Nikkei, Toyota
Bleskovky
Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025Až budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
1.7.2025Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Borja Gomez tragicky zahynul včera 17:12
- Top crash pilotů po 10 Grand Prix včera 16:05
- BMW R 1300 RS 2025: sportovnější roadster včera 12:25
- Testy Moto2 a MotoGP v Brně 2.7.2025
- Zamíří Aron Canet do WSBK? 2.7.2025
Nejčtenější články
Novému „Bugatti pro chudé” vysekl poklonu slavný moderátor. Prý je tak dobré, že na něj může být hrdý každý Američan
3.6.2025Autopůjčovnám hrozí kvůli elektromobilům krach, varují Britové, byla by to rána i pro samotné výrobce aut
4.6.2025Dodnes jediný majitel si před 37 léty koupil špičkovou „komunistickou” vývozní Škodu. Moc toho s ní nenajel, až teď ji prodává
4.6.2025Ford Focus na některých místech neobjednáte už v žádné verzi. Jeden slavný příběh se chýlí ke konci, i když zájem nepolevuje
4.6.2025Čínský majitel Volva a Mercedesu pod svou značkou takřka zkopíroval Audi A7, autu dal jméno A7
4.6.2025
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.04. 08:05 - Vrooom
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.03. 19:31 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 07.03. 16:53 - řidičBOB
- VZKAZY 07.03. 16:38 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 07.03. 13:15 - Vrooom
- BMW Divize 07.03. 12:13 - pavproch
- Onboard videa 07.02. 22:43 - řidičBOB
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 07.02. 14:12 - pavproch