Toyota školí konkurenty rekordními prodeji, díky dvěma chytrým krokům vydělává miliardy

Zatímco konkurence prodejně strádá a varuje před tím, co špatného ještě přijde, Toyota láme rekordy. Na rozdíl od ostatních automobilek aspoň zatím nemá potíže s nedostatkem čipů, nikoli však náhodou.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Toyota školí konkurenty rekordními prodeji, díky dvěma chytrým krokům vydělává miliardy

29.4.2021 | Petr Prokopec

Toyota školí konkurenty rekordními prodeji, díky dvěma chytrým krokům vydělává miliardy

/

Foto: Toyota

Zatímco konkurence prodejně strádá a varuje před tím, co špatného ještě přijde, Toyota láme rekordy. Na rozdíl od ostatních automobilek aspoň zatím nemá potíže s nedostatkem čipů, nikoli však náhodou.

V poslední době jsme si již pomalu zvykli na to, že s automobilovou branží jsou spojené především špatné zprávy. Za tím stojí hlavně nedostatek čipů, který výrobce nutí k uzavírání továren a dalším omezením výroby. Jakkoliv tedy letošek měl být obdobím, kdy se automobilky zahojí po loňském roce ovlivněném koronavirem, problémů je nakonec pořád spousta. Nikdo navíc neví, kdy budou moci dodavatelé vykrýt veškerou poptávku, která výrazně narostla. Více čipů je totiž třeba kvůli většímu zájmu o spotřební a výpočetní techniku, stejně jako kvůli elektromobilům.

Tyto nesnáze zatím míjejí Toyotu, která má nyní štěstí i díky dřívějšímu neštěstí. Už dříve musela čelit kritickému nedostatku některých komponentů po ničivém zemětřesení v roce 2011 a právě tehdy se Japonci rozhodli, že dvěma chytrými kroky upraví své vztahy s dodavateli tak, aby se situace neopakovala. Ani v jejich případě není nic jisté, neboť situaci dále zhoršil požár u jedné z nejdůležitějších firem v branži, Toyota ale zatím potíže skutečně nemá.

Dosvědčuje to tisková zpráva věnující se poslednímu fiskálnímu roku, který skončil 31. března 2021. Od začátku loňského dubna Toyota prodala 9 087 303 aut, což představuje čtyřprocentní pokles oproti předchozímu období. Skoro se tak zdá, že koronavirus automobilku moc neovlivnil, zvláště v její domovině, kde prodeje poklesly o 3,1 %. Je však třeba dodat, že v případě značek Daihatsu a Hino, jež se prodávají hlavně v Japonsku, byl propad daleko vyšší (-14,9, resp. -20,9 %).

My se však nyní nebudeme ani tak věnovat celému fiskálnímu roku, nýbrž pouze jeho závěru - tedy letošním měsícům. Od začátku ledna do konce března Toyota prodala 2 460 124 aut, což představuje zlepšení o 19,1 %. A aby toho nebylo málo, hned 982 912 vozů bylo prodáno za samotný březen, který se tak stává absolutně nejlepším měsícem v historii značky. Ve srovnání s loňskem přitom registrace poskočily o působivých 44,2 %, v případě prodejů mimo Japonsko (791 568 aut) pak automobilka eviduje dokonce skok vzhůru o 57,8 %.

Pokud při pohledu na daná čísla lapáte po dechu, nejste sami. Zaskočená je nicméně i samotná Toyota, která ještě loni počítala s tím, že pokud se registrace v letošním prvním kvartálu zvednou, pak maximálně o nějakých 20 %. Nakonec je však z toho dvojnásobek, přičemž s výrazným růstem je prý spojen rovněž duben. Jak se tedy zdá, i letos se Toyota vrátí na celosvětový trůn. Ony dva chytré kroky mají nyní skutečně cenu miliard.


Toyota školí konkurenty rekordními prodeji, díky dvěma chytrým krokům vydělává miliardy - 1 - Toyota RAV4 PHEV 2021 prvni foto 01Toyota školí konkurenty rekordními prodeji, díky dvěma chytrým krokům vydělává miliardy - 2 - Toyota RAV4 PHEV 2021 prvni foto 02Toyota školí konkurenty rekordními prodeji, díky dvěma chytrým krokům vydělává miliardy - 3 - Toyota RAV4 PHEV 2021 prvni foto 03
Nejprodávanějším vozem posledního fiskálního roku je Toyota RAV4, které bylo od dubna 2020 do března 2021 prodáno 1 031 000 kusů, tedy o 2,4 procenta více než v předchozím období. Nejpozoruhodnější na datech Toyoty ale je, že letošní březen pro ní byl vůbec nejlepším měsícem, jaký kdy zažila, v této době je to skoro neuvěřitelné. Foto: Toyota

Zdroj: Toyota

Petr Prokopec

Živá témata na fóru

zobrazit vše