Zlý sen automobilek hned tak neskončí, naděje na lepší časy pohřbil mohutný požár

Automobilky se musí potýkat se neuvěřitelně smolným řetězem událostí. Sotva se oklepaly z přímých dopadů koronavirové pandemie, musely řešit nedostatek čipů. Sotva se zablýskalo na lepší časy, shořela továrna jednoho z jejich největších výrobců.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Zlý sen automobilek hned tak neskončí, naděje na lepší časy pohřbil mohutný požár

22.3.2021 | Petr Prokopec

Zlý sen automobilek hned tak neskončí, naděje na lepší časy pohřbil mohutný požár

/

Foto: Renesas Electronics

Automobilky se musí potýkat se neuvěřitelně smolným řetězem událostí. Sotva se oklepaly z přímých dopadů koronavirové pandemie, musely řešit nedostatek čipů. Sotva se zablýskalo na lepší časy, shořela továrna jednoho z jejich největších výrobců.

Automobilový průmysl se pořádně ani nevyrovnal s koronavirovou krizí a už musel začít bojovat s jinou v podobě zásadního nedostatku čipů. I ten sám je nepřímým důsledkem koronavirového chaosu, neboť automobilky po loňských uzávěrách v obavách z poklesu prodejů zredukovaly své objednávky u svých dodavatelů. Své budoucí potřeby ale neodhadly správně a když to chtěly napravit, zjistily, že dodavatelé si v mezičase našli nové odběratele ve firmách s elektronikou, o níž se zájem razantně zvedl. A okamžité řešení bylo v nedohlednu.

Vyrobit čip totiž není otázkou jednoho dne, nýbrž čtyř až šesti měsíců, a tak pro automobilky nastal nemalý problém. Momentálně sice po autech existuje slušná poptávka poptávka, tu ale nelze plně uspokojit kvůli nedostatku stěžejních komponentů. Automobilka tak zavírají jednu továrnu za druhou, mnozí ale doufali, že od druhého kvartálu se bude situace zlepšovat. Jenže nebude, nemůže.

Další pohromou se stal požár, který 20. března vypuknul u společnosti Renesas Electronics. O té jste nejspíše ještě neslyšeli, nicméně jak asi tušíte, jde o výrobce čipů. A co je podstatné, o stěžejního, firma má pod palcem 30 % z globálních dodávek pro automobilky. Mezi její zákazníky patří třeba i Toyota, stejně jako třeba Nissan či Honda. Právě tyto značky již zjišťovaly, jaký je rozsah požáru a nač se musí připravit.

Požár vznikl v důsledku závadě na elektrické síti a zachvátil právě halu, kde se vyrábí čipy. Statika budovy poškozena nebyla, na 600 metrech čtverečných však bylo narušeno čisté prostředí, které je pro výrobu čipů nezbytné. Linky se proto musí minimálně na měsíc odstavit, aby mohlo dojít na úklid a návrat do normálu. To podle Seiji Sugiury, analytika společnosti Tokyo Research Institute, znamená, že automobilky se budou muset připravit v dubnu i květnu na další odstávky.

Japonská média nicméně naznačují, že s problémy bude spojen minimálně ještě příští půlrok. To ovšem v rámci Evropy znamená, že letos si nejspíše nebudete moci koupit takové nové auto, jaké chcete, ale spíše takové, jenž výrobci potřebují tlačit. K mání tedy budou hlavně elektromobily, hybridy a jiné nízkoemisní vozy, o které sice lidé stojí ze všech nejméně, pro automobilky ale znamenají nejmenší riziko pokut placených Bruselu.

Zlý sen automobilek tak pokračuje a můžeme se jen ptát, co se stane příště. Možné je evidentně úplně cokoli.


Zlý sen automobilek hned tak neskončí, naděje na lepší časy pohřbil mohutný požár - 1 - Renesas Electronics 2021 pozar 01Zlý sen automobilek hned tak neskončí, naděje na lepší časy pohřbil mohutný požár - 2 - Renesas Electronics 2021 pozar 02
Výrobní halu firmy Renesas Electronics vyrábějící čipy zachvátil požár, zkázu můžete vidět na fotkách zveřejněných samotnou firmou. Automobilky tak čekají další odstávky, i když v dubnu čekaly zlepšení situace. Foto: Renesas Electronics

Zdroj: Reuters

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.