Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Škoda dnes vyrábí jasně nejprodávanější kombík Evropy, na světovou jedničku ale zdaleka nemá
13.3.2022 | Petr Miler
Pokud máte pocit, že škodovka nemůže být evropským přeborníkem v žádné třídě aut, mýlíte se, vyrábí dnes jasně nejžádanější kombík celého kontinentu. Pozoruhodné ale je, že - navzdory oblibě těchto aut hlavně v Evropě - to nestačí na světové prvenství.
Pro Čechy to může být obtížně pochopitelné, neboť patří k jejich velkým obdivovatelům, z kombíků se ale stávají stále větší prodejní propadáky, a tak některé značky dokonce otevřeně uvažují o jejich konci. Žijeme zkrátka v době, kdy odpovědí na všechny otázky je SUV a byť zrovna nám se to nelíbí, nezbývá než to akceptovat. Chcete praktické auto pro každý den? SUV. Chcete stylové auto? SUV. Chcete bezpečné auto? SUV. A tak by šlo pokračovat ještě dlouho.
Na rozdíl třeba od MPV, které skutečně zachází na úbytě, to ale s kombíky ještě není tak zlé, alespoň v Evropě. Ukazují to data analytické firmy JATO Dynamics, podle nichž si za uplynulý rok našel na starém kontinentu kupce 1 milion kombíků. To je sice o smutných 19 % méně než o rok dříve, pořád je to ale 8,6 % celého trhu. A ty hned tak někdo neškrtne.
Je navíc třeba dodat, že jejich obliba je velmi lokální záležitostí, a tak existují místa, kde jsou opravdu populární. Patří mezi ně nejen středovýchod Evropy, ale také Německo nebo Skandinávie, dost významné trhy na to, aby obhájily jejich přežití alespoň v některých třídách. Zejména v těch vyšších se ale smiřme s tím, že už s námi nemusí být dlouho - ve většině světa jsou považovány za auta pro staré lidi či rovnou něco jako pohřebáky, a to zejména s vyššími cenami nejde dohromady.
I tak existuje několik velmi populárních modelů, které JATO Dynamics shrnuje a do značné míry reflektují výše zmíněné. Desátým nejprodávanějším kombíkem v Evropě je tak Kia Ceed s 40 tisíci prodanými auty za rok, deváté pak Volvo V60 s 43 tisíci prodeji. Osmý je VW Golf Variant se stejným výsledkem a druhou pětku uzavírají Ford Focus s 44 tisíci oslovenými zákazníky za rok a Audi A4 znovu se stejnou bilancí.
Tím se dostáváme k první pětce a jakési evropské smetánce kombíků. Pátý je Seat Leon s 50 tisíci prodeji, čtvrté možná překvapivě BMW 3 Touring s 65 tisíci registracemi a třetí - podobně překvapivě - Toyota Corolla Touring Sports se 73 tisíci prodeji za rok. Druhé místo naopak nezaskočí, VW Passat Variant se 74 tisíci registracemi zkrátka pořád táhne, ovšem naprosto jasnou jedničkou je dnes Škoda Octavia Combi. Na jejích 110 tisíc prodejů za rok se zjevně nikdo nechytá.
Kdo by ale čekal, že z toho bude automaticky i globální vítězství, mýlil by se. Evropa je poslední bašta kombíků, i nejlepší škodovku ale celosvětově jasně poráží Subaru Outback se 186 tisíci auty prodanými za rok 2021 po celém světě. To je ještě jiná liga a vděčí za to paradoxně hlavně USA, kde si loni našel přes 154 tisíc kupců. Pozoruhodné, v USA se totiž skoro žádný jiný kombík dobře neprodává a Outback tam frčí tak, že vyrovná evropské prodeje Octavie i Passatu dohromady. V Evropě se loni Outback musel smířit s 6 tisíci prodeji, ovšem k dispozici byl ve své aktuální podobě jen pár měsíců.
Škoda Octavia Combi je jasnou evropskou jedničkou mezi kombíky. Foto: Škoda Auto
Ovšem ani ta ale v celkové světové bilanci nestačí Subaru Outback, to je dnes podobně jasnou globální jedničkou. Foto: Subaru
Zdroj: JATO Dynamics
Bleskovky
- Tesla Cybertruck byla nafocena v Moskvě, její majitel se sankcím jen směje
2.5.2024 - Fisker oznámil, že koncem června zahájí masivní propouštění. Budete se divit, ale je to projev optimismu
1.5.2024 - Takhle by to dopadlo, kdyby se Škoda odvázala a pod hlavičkou RS nabídla skutečné sportovní auto
29.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Elektromobily poškozují drahé značky, říká prodejce. Porsche Taycan masivně ztrácí hodnotu i zájem, zákazníci jsou nuceni ho kupovat
před 2 hodinami - Konkurence Dacie od Stellantisu už je hotová věc, levná auta začne ještě letos sekat jako Baťa cvičky
včera - Kupec kýčovitého Mercedesu za rok a půl vlastnictví prodělal kalhoty, každý ujetý kilometr ho stál přes 374 Kč
včera - „Bezemisní nafta” prolomila klíčovou cenovou hranici, elektromobily dávají ještě menší smysl
včera - Údajně revoluční čínské baterie pro elektromobily až tak revoluční nejsou, i proto je Nio nikomu neprodá
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 05.06. 08:18 - HondaMan
- Koupě auta do 100 tisíc - držák se spotřebou 05.06. 01:52 - Trypex
- Rychlodotazy 05.05. 19:12 - Brus
- Onboard videa 05.05. 14:41 - brnenska.odchytova
- audi A4 2023 2.0 tfsi 110kw , automat 05.05. 14:30 - mattonecz
- Politický koutek 05.05. 08:48 - jerry
- S větrem ve vlasech.... 05.04. 15:12 - pavproch
- Volkswagen obecne 05.04. 00:53 - mattonecz