Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Prodej českých vozů v Rusku výjimečně roste, hlavně díky autu, které tu nekoupíte
22.11.2020 | Petr Miler
Jen auta značek s původem ve dvou zemích dokáží letos na ruském trhu růst. Že to je Čína, nepřekvapí, vedle toho se ale jedná i o Škodu. Její nový a u nás už nedostupný model tam válí.
Říci, že situace na trhu s auty je letos složitá, je velmi diplomatickým odrazem reality. Ve skutečnosti trhem zmítá chaos generovaný neustále se měnícími podmínkami danými přijímanými a odvolávanými opatřeními proti šíření koronaviru. Prodeje aut tak v průběhu času míří nahoru a dolů tak, jak situace dovoluje, celý letošní rok je ale možné hodnotit jediným slovem: propad.
Přes pozitivnější momenty už asi nic nezabrání tomu, aby byl letošní na naprosté většině významných trhů spojen s meziročními poklesy odbytu, které nezažily po dekády, leckdy od druhé světové války. Pohybujeme se v řádu desítek minusových procent napříč Evropou a velkou výjimkou není ani Rusko, třebaže je na tom relativně lépe než většina ostatních zemí (letos do října -12,1 %). Pohled na specifická letošní data vypíchnutá tamním Avtostatem ale ukazuje jednu pozoruhodnou věc - zatímco všechny ostatní velké automobilky krvácí, Škoda se směje a roste o 6 procent. A díky tomu drží nad vodou i Česko v přehledu vývoje prodejů podle země původu jednotlivých značek.
V tomto ohledu prakticky všichni trpí - Jižní Korea, Rusko i Japonsko coby tři nejvýznamnější země klesají dokonce rychleji než trh, okolo 15 %. Trochu lépe jsou na tom Němci (-6,1 %) a úplně nejlépe Číňané (+40,2 %), jejich celkové prodeje jsou ale pořád relativně malé. Česká republika roste pochopitelně o stejných 6 % jako Škoda, žádná jiná, alespoň z hlediska ruského trhu významná automobilová značka se z Česka neetabluje.
Co je pro nás pozoruhodnější, za tento velký úspěch vděčí Škoda i Česko hlavně autu, které se u nás prodávalo a už neprodává, méně náročným trhům ale zůstalo - Rapidu. Zatímco my jsme dostali místo něj vyspělejší, ale také o hodně dražší Scalu, Rusům a Číňanům zůstal relativně jednoduchý a pouze vizuálně faceliftovaný Rapid, který je Scale ve výsledku dost podobný.
Rapid je letos podle Avtostatu druhým nejúspěšnějším autem evropských značek na trhu, když se jej letos prodalo přes 24 tisíc kusů. Zaostává tak pouze za technicky spřízněným VW Polo (přes 41 tisíc aut), které se ovšem prodává celý rok. Rapid ze začátku ha trhu chyběl a svou pozici si vydobyl masivním úspěchem během posledních měsíců, kdy dalece překonává i jindy nejúspěšnější Octavii.
Rusové si díky Rapidu mohou koupit moderně vyhlížející škodovku s osvědčenou technikou od 847 tisíc rublů, tedy asi 247 tisíc Kč. Pokud si vzpomenete, co u nás Rapid nabízel, je to za takové peníze pořádný kus auta, který má navíc pod kapotou motor 1,6 bez turba, nikoli kontroverzní litrový tříválec s přeplňováním. Je navíc třeba dodat, že i když si v Rusku vyhodíte z kopýtka a sáhnete po vrcholné verzi Style s motorem 1,4 TSI a automatem DSG se sedmi stupni, zaplatíte jen 1 264 000 rublů, to jest v přepočtu 369 tisíc Kč. Za to u nás pořád nekoupíte ani základní, více či méně oholenou Scalu 1,0 TSI Ambition (397 900 Kč).
Rapid je zkrátka auto pro krizi, spousta hodnoty za relativně malé peníze, to dnes v Česku nenabízí žádná Škoda. Tušíme, že automobilka by možná byla ráda, kdyby tu dnes Rapid dále prodávala - takové auto by si v těžkých časech zákazníky našlo a snadno by jím konkurovala značkám, od nichž cenově odskočila. Bohužel, u nás si musíte vystačit se zmíněnou Scalou, která s jediným přijatelným motorem v aktuální nabídce (diesely jsou pryč), tedy 1,5 TSI, startuje na 457 900 Kč.
Na ruském trhu jdou prodeje aut ze z prakticky všech zemí výrazně dolů, Česko s Čínou jsou výjimkou. Škoda je pak jedinou z velkých značek, které rostou stejným tempem. Grafika: Autoforum.cz, Zdroj dat: Avtostat
Za svůj úspěch vděčí hlavně novému Rapidu, který prodává jako housky na krámě. Při jeho parametrech a ceně ani není divu. Foto: Škoda Auto
Zdroj: Avtostat
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Indian Scout 2025: s novým motorem SpeedPlus 09:00
- Kromě Pedrosy také wild card do MotoGP pro Savadoriho a Bradla v Jerezu 08:39
- Na čele YART Yamaha včera 20:02
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu včera 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 10:00
Nejnovější články
- Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před 3 hodinami - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 4 hodinami - V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva