Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Škoda Kamiq ohromila v crash testech, část ran za ni ale schytal někdo jiný
4.9.2019 | Petr Prokopec
Pravidla Euro NCAP jsou v některých ohledech skutečně kuriózní. Komisaři z Bruselu kupříkladu uznali, že jiná světlá výška má vliv pouze na čelní náraz a ne na ten boční. A tak o bezpečnosti Kamiqu informují i jiné testy.
Není tomu dlouho, co zahraniční média označila novou Škodu Kamiq za nejlepší malé SUV světa. Tento názor vycházel z prvních zkušeností za volantem, nyní jej však mladoboleslavská automobilka může podepřít také výsledky crash testů organizace Euro NCAP. Její novinka totiž získala pět hvězd a v posledním kole ohromila jedním z nejlepších výsledků. Třeba v rámci ochrany dospělých na tom byla lépe než Audi A1, které bylo taktéž v rámci tohoto kola bruselskými komisaři odzkoušeno, v případě ochrany chodců pak Kamiq válcuje nový Ford Focus či dokonce Mercedes-Benz EQC, zatímco CLA patří mezi poražené v oblasti elektronických berliček.
Je ovšem třeba dodat, že se to neobešlo bez jisté kontroverze. Euro NCAP totiž v případě mnoha aut odmítá uznat kladné body na autonomní systémy, neboť ty jsou nabízeny za příplatek a podle názoru organizace si je nekoupí dostatečné množství lidí. V případě Škody Kamiq se ovšem rozhodla, že jde pouze o zvednutý model Scala, a to do takové míry, že přistoupeno bylo pouze k jednomu dodatečnému testu, jenž by měl reflektovat jisté nuance ve světlé výšce (oba vozy dělí 37 milimetrů).
Tento postup je ve světle výše popsaných praktik Euro NCAP skutečně zarážející, neboť je velmi pravděpodobné, že rozdíl ve světlé výšce bude mít vliv jak na následky čelního nárazu, tak i toho boční. Organizace však byla jiného názor,u pročež k napichování na kůl nedošlo, stejně jako do dveří Škody Kamiq nenarazila pojízdná překážka. V těchto ohledech totiž Euro NCAP postačila data vozu, který se s malým SUV shoduje pouze v rámci šířky. Všechny ostatní dimenze má ale již odlišné.
Tím můžeme danou problematiku považovat za probranou, ostatně názor komisařů asi stěží změníme. Přikročíme tedy k samotným výsledkům, kdy Kamiq dostal 96 procent za ochranu dospělých, 85 procent za ochranu dětí, 80 procent za ochranu chodců a 76 procent za asistenční systémy. V této oblasti Škoda pokořila i již zmiňovanou dvojici Mercedesu, a to hlavně díky lepším autonomním brzdám a monitoringu jízdních pruhů, což je pro koncern VW velmi dobrá vizitka.
Testovací komisaři dále chválí ochranu posádky při nárazu celou přídí či její částí, bez ohledu na výšku posádky. Nicméně podotýkají, že u desetiletých ratolestí sedících vzadu dochází k nadměrnému tlaku na krční partie. Zvenčí se pak kritiky dočkaly spodní části předních sloupků a také krajní lemy kapoty motoru. Znovu byl pak v rámci ochrany chodců vyzdvižen systém autonomního brzdění, který dokáže detekovat chodce a předejít tak v nízkých rychlostech většině nehod.
Zbytek „účastníků zájezdu“ z tohoto kola prolétneme již jen telegraficky, přičemž za pozornost stojí hlavně úspěch SUV Korando. Jde totiž o vůbec první model SsangYongu, který se dočkal pětihvězdičkového ohodnocení. Euro NCAP samozřejmě neopomnělo dodat, že se tak stalo hlavně díky zařazení autonomních brzd do standardní výbavy. Jak jsme tedy již uvedli mnohokrát, ať je vaše auto sebepevnější, pokud nedokáže brzdit samo, nemá v Bruselu šanci. A to přesto, že se v poslední době stále častěji ukazuje, že přítomnost těchto systémů je z hlediska pravděpodobnosti účasti na nehodě kontraproduktivní.
BMW Z4 pro změnu zaujalo mimořádně dobrou ochranou chodců, za kterou stojí hlavně aktivní kapota, která se v případě srážky s pěším automaticky nadzdvihne. A opomenout nesmíme ani na Ford Focus, který se po loňské kritice vrací se zcela novým designem sedadel a hlavových opěrek. To zlepšilo ochranu posádky hlavně při nárazu zezadu, načež se hodnocení v kategorii dospělých zvedlo z 85 na 96 procent.
Tip: Projděte si výsledky dalších crash testů Euro NCAP.
Stručný přehled výsledků posledních crash testů Euro NCAP



Tabulka s klíčovými výsledky Škody Kamiq
Záběry s následky jednotlivých testů Škody Kamiq
Záběry s následky jednotlivých testů Škody Scala
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Škody Kamiq na stránkách Euro NCAP.
Zdroj: Euro NCAP
Bleskovky
Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
2.5.2025Číňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
1.5.2025Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Číňané mají převzít zavírané továrny VW a rozjet v nich vlastní výrobu, nic jiného o úpadku Evropy neříká víc
včeraVýkonná elektrická Kia nepřestává ruinovat majitele, za roční auto se zanedbatelným nájezdem v aukci nikdo nedal ani polovinu původní ceny
včeraČíňané ukazují, že pořád dělají obchod, ne jen politiku. Dřív jen elektrická značka nabídne Evropanům spalovací auta, protože je chtějí
včeraNěmci srovnali Škody Elroq a Karoq. Elektromobilu nadržují, přesto neumí zastřít, že je skoro ve všem horší než dožívající spalovák
včeraVW říká, že jeho spolupráce s Fordem je „velmi, velmi, velmi úspěšná”. Myslí těch 20 prodaných Capri v Česku za první kvartál?
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva