Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Škoda Octavia Green E Line: elektromobil po česku
30.9.2010 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek
Letošní vystoupení našeho největšího výrobce automobilů, Škody Auto, na pařížském autosalonu je zcela podřízeno snaze o co nejnižší produkci skleníkových plynů. Hlavní roli budou hrát modely označené Green Line, do jejichž čela se postaví plně elektrická Octavia Green E Line.
Pojďme rovnou k tomu nejdůležitějšímu, k systému pohonu ElektroOctavie. Místo tradičního spalovacího motoru zaujal elektromotor o trvalém výkonu 60 a špičkovém výkonu 85 kW. Maximum točivého momentu je 270 N.m a je k dispozici prakticky v celém rozsahu otáček. Motor je krmen z baterie umístěné pod střední a zadní částí podlahy a částečně i v zavazadlovém prostoru. Skládá se ze 180 lithium-iontových článků (průměr 150 mm, délka 650 mm) a má energii 26,5 kilowatthodin. Její hmotnost činí zhruba 315 kilogramů.



Elektricky poháněná Octavia zrychlí z 0 na 100 km/h přibližně za dvanáct sekund a její maximální rychlost je omezena na 135 km/h. Tyto parametry jsou zajímavé, ale důležitější je, jak daleko se s tímto výkřikem enviromentalistické techniky dostanete. Dojezd E-OCtavie je 140 kilometrů, což se na první pohled může zdát málo, ale většině Evropanů denně dojíždějících do práce autem to bude stačít více než dost. A to do toho lze započítat i cesty za zábavou či nákupy.
Dojezd vozu Green E Line samozřejmě záleží na jízdním stylu. Při brzdění motorem je kinetická energie zpětně přeměňována na elektrickou . Pokud tedy elektromobil brzdí motorem, dobíjí se akumulátor. Technika umožňuje zvolit 3 úrovně rekuperace, eventuelně odpojení motoru pro zvětšení okamžitého dojezdu.
Funkční jednotky, jejichž činnost je obvykle zajištěna spalovacím motorem, jsou v elektromobilu poháněny čistě elektricky. Platí to například pro klimatizaci nebo vytápění vozu. I tato skutečnost významně ovlivňuje dojezd elektrické Octavie. Proto byla na minimum snížena spotřeba elektrického proudu všude tam, kde to bylo možné. Např. osvětlení interiéru využívá technologii LED diod. Střecha se svou panoramatickou skleněnou plochou poskytuje místo pro výrobu elektrické energie pomocí fotovoltaických panelů.
Pokud se zásoba energie blíží k nule, dobíjí se lithium-iontový akumulátor pomocí normované zásuvky, která je kompatibilní se všemi nabíjecími stanicemi v Evropě. Při připojení na obvyklou síť o napětí 230 voltů trvá dobíjení zhruba 8 hodin, což odpovídá běžné noční odstávce vozu. Je-li k dispozici elektrický proud o napětí 400 voltů, postačí díky výkonné řídicí jednotce palubní elektroniky pouhé čtyři hodiny. Dojezd může zvýšit i krátké dobití během přestávky na kávu nebo při nákupu v supermarketu. Přípojky pro dobíjecí kabel se nachází v prohlubni masky chladiče za emblémem Škoda, který je možno za tímto účelem odklopit, a také za stávajícím víčkem palivové nádrže.
Vedle nového systému pohonu je Octavia Green E Line zaímavá i svým designem. Její karoserie je nalakována perleťovou bílou barvou, která je doplněna chromovanými prvky na kolech a přední i zadní části. S tím kontrastují tmavé obrysy oken stejně jako lesklá černá střecha vybavená velkoplošnými solárními panely.
Černá a bílá hrají prim i v interiéru. Bílé dekorační prvky a středový panel kontrastují s přístrojovou deskou v barvě Onyx. Přední sedadla s výrazným tvarováním jsou čalouněna kombinací bílé a černé kůže.
Někoho možná napadne, že není zlato vše, co se třpytí. Nezabrala baterie příliš mno místa v interiéru? Odpověď je pozitivní, pro posádku je k dispozici pět plnohodnotných míst k sezení a zavazadlový prostor nabízí objem minimálně 490 litrů, což je o 115 litrů méně než u běžného modelu Octavia Combi.
Škoda Auto plánuje příští rok nasadit flotilu elektrických Octavií do běžného provozu, kde mají ukázat své schopnosti při každodenním používání.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Hromadná havárie zabarikádovala Nürburgring. Řidič posledního vozu, který do všeho vlétl, natočil děsivý příjezd až po náraz
30.7.2025Ferrari jako referenční auto při vývoji používá čínský elektromobil, o evropském automobilismu to říká mnohé
30.7.2025Jedno z nejrychlejších aut planety se postavilo 370koňové motorce, převálcovala ho při jízdě po zadním
28.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- Kalendář MS-Superbike 2026 včera 10:28
- O víkendu se koná Suzuka Eight Hours včera 08:36
- Petr Najman po Chimay: „Upevnění první pozice v IRRC“ včera 07:50
- Bude Can Öncü čtvrtým továrním pilotem Yamahy v WorldSBK? 30.7.2025
- Aprilia RS 125 GP 2025: replika závodního stroje 30.7.2025
Nejčtenější články
Ferrari poprvé v historii nejenže uznalo vlastní chybu a napravilo ji, dokonce dovoluje kupcům starších aut nešťastné řešení zpětně vyměnit
3.7.2025Stačilo autu léta po jeho nesmyslném zaříznutí vrátit motor V8 v nezměněné podobě, aby si ho koupilo 10 tisíc lidí během 24 hodin
3.7.2025Překvapivě výrazně faceliftovaná Lada Niva odhalila své ceny, i s novým vzhledem a motorem stojí pořád pakatel
3.7.2025Muž si v dubnu koupil vysněnou Alfu, platí za ní splátky i pojištění. Jeho auto ale dodnes stojí u dealera a nemůže si ho ani odvézt
4.7.2025Elektrické Kie nekupuje v USA už skoro nikdo, prodeje se během pár měsíců propadly na směšná čísla
4.7.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva