Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Škoda odhalila nové chytré prvky pro svá auta, dostanou i potlačení hluku v kabině
5.11.2019 | Petr Prokopec
Škoda už dříve otevřela svou vlastní digitální laboratoř a ta se činí. Nyní představila řadu hotových i chystaných novinek, tou nejzajímavější je zřejmě systém aktivního potlačování hluku v kabině.
Co jsme včera nakousli, dnes můžeme dojíst. Digitální laboratoř Škody v izraelském Tel Avivu je nadmíru činná a její spolupráce s tamním start-upem Chakratec představuje pouze vrchol ledovce. V zemi aktuálně operuje zhruba šest tisíc nově vzniklých společností, z nich se pak více než deset procent zabývá mobilitou. Do jisté míry zde tak máme druhé Křemíkové údolí, proto sem před dvěma lety pobočka DigiLab zavítala.
S čím přitom máme počítat kromě probíraných „kinetických baterií”? Jednak s novou aplikací Citymove, která již byla spuštěna a jež vám vybírá nejrychlejší a nejkomfortnější cestu do cílové destinace. To možná nevypadá na zásadní průlom, nicméně vůči dosavadním navigacím vám nová aplikace umožní volit mezi vlastním vozem či třeba taxíkem nebo hromadnou dopravou. V potaz nebere jen cíl cesty, ale i kolony, které vás mohou potkat, či absenci parkovacích míst.
Nejde však jen o informovanost, aplikace je aktivní a umožní rovnou i platbu za zvolený dopravní prostředek. Elektrokola se hradí přes uloženou kreditní kartu, SMS jízdenky jsou pak vyúčtovány na faktuře za telefon. „A to je teprve začátek, v následujících měsících se přidají ještě další služby šité na míru,“ říká k aplikaci Citymove vedoucí digitální laboratoře Jarmila Plachá. My pak jen dodáme, že do aplikace firmy Anagog neinvestovala jen Škoda, ale i Daimler.
Přesunout se nyní můžeme k aktivní kontrole hluku v kabině aut, již vyvíjí firma Silentium. Ta nehodlá znovu objevit kolo, neboť systém je již znám třeba díky společnosti Bose, místo toho chce funkčnost technologie protizvuků posunout dále a vypiplat jeho fungování do posledního detailu. Systém tak nebude potlačovat jen hluk motoru, ale třeba i klimatizace. Kromě toho má být dosaženo absolutní svobody celé posádky, kdy každý může poslouchat něco jiného, aniž by rušil ostatní. Nakonec, Škoda právě kolem tohoto řešení postavila svůj aprílový žertík, který teoreticky nemusí zůstat jen žertem.
Firma Neteera se pro změnu zabývá inovativním čipem umístěným v opěradle sedadla, který sleduje dýchání či krevní tlak řidiče a může tak předem upozornit na jeho únavu. Podobným směrem kráčí i ContinUse Biometrics, jež vyvíjí optický senzor zaměřený na zdravotní stav a kondici řidiče. Na základě získaných dat přitom palubní elektronika zjišťuje, zda se nemění jeho nálada a zda je stále schopen bezpečně řídit.
Zapomenout nesmíme ani na firmu Guardian Optical Technologies, která pro změnu sleduje i ty nejmenší vibrace a pohyby ve voze. Tato data navíc senzory zaznamenávají v reálném čase, přičemž dovedou rozpoznat, zda je správně ukotvena dětská sedačka či zda jsou všichni cestující správně připoutáni. Ve finále je tu pak ještě Intervyo, to se však soustředí na nábor nových zaměstnanců a do vozů nepronikne.
Suma sumárum je tedy zjevné, že Škoda do digitalizace šlape opravdu ve velkém. Zatím sice není jisté, kdy přesně se které technologie objeví v nabídce, nicméně jak jsme zmínili, třeba Citymove již byla spuštěna. Kinetické baterie se pak v řádu týdnů objeví v Praze, jen u vývoje tedy mladoboleslavská značka opravdu nezůstává. Naopak novinky z laboratoří přesouvá do nabídky prvků Simply Clever.


Škoda se pochlubila spoluprací s mnoha izraelskými start-upy...
...v zemi se jich ostatně nachází zhruba šest tisíc, přičemž více než desetina cílí na mobilitu
Aplikace Citymove již byla spuštěna...
...technologie potlačení hluku Silentium se již testuje
Její nasazení v rámci systému na utišení dětí na zadních sedadlech byl letošní aprílový žert, něco velmi podobného se ale jednoho dne ve škodovkách ve trochu jiné formě skutečně objeví
Zdroj: Škoda Auto
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
dnesBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
včeraČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- Pasini v Brně havaroval, Sachsenring musí vynechat včera 19:09
- Petronas Honda se dvěma novými piloty včera 14:49
- Borja Gomez tragicky zahynul 3.7.2025
- Top crash pilotů po 10 Grand Prix 3.7.2025
- BMW R 1300 RS 2025: sportovnější roadster 3.7.2025
Nejnovější články
Fiasko kdysi převratného motoru Nissanu přichází pro firmu v nejhorší možný čas, může ji přivést až do záhuby
před 4 hodinamiVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
před 6 hodinamiAž komicky silný Ariel Atom je tu po 25 letech od zrodu proto, aby vám zdeformoval obličej jako Clarksonovi. Vypadá i jede jako malá F1
před 7 hodinamiProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
před 9 hodinamiPorsche je nepoučitelné a znovu opakuje 12 let starou chybu, tentokrát v ještě větším měřítku
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Porsche - vse o sportovnich modelech 07.05. 18:05 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.05. 15:14 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 07.05. 13:46 - Stepan
- Cyklistické vlákno 07.04. 13:49 - HondaMan
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.04. 13:31 - Vrooom
- Výběr navigace do auta 07.04. 11:40 - Josef1
- Policejní kontroly a měření 07.03. 16:53 - řidičBOB
- VZKAZY 07.03. 16:38 - řidičBOB