Škoda promrhala nabízenou příležitost, projev její přelomové novinky nemá čím zaujmout

Automobilky mají v současném světě stále méně šancí odlišit své vozy od ostatních čímkoli jiným než vzhledem, v případě elektrických modelů ale takovou šanci dostávají v podobě zvuku. Škoda ji s Enyaqem promarnila.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Škoda promrhala nabízenou příležitost, projev její přelomové novinky nemá čím zaujmout

3.12.2020 | Petr Prokopec

Škoda promrhala nabízenou příležitost, projev její přelomové novinky nemá čím zaujmout

/

Foto: Škoda Auto

Automobilky mají v současném světě stále méně šancí odlišit své vozy od ostatních čímkoli jiným než vzhledem, v případě elektrických modelů ale takovou šanci dostávají v podobě zvuku. Škoda ji s Enyaqem promarnila.

Po více než staletí byl projev automobilů jasně slyšitelný i na dálku. Třebaže lidi tento hluk vesměs obtěžoval, jeho pozitivní význam nešlo zpochybnit. Přispíval k bezpečnosti, neboť zejména pěší varoval před blížícím se autem, ať už silnici přecházeli, nebo šli po její krajnici. Nicméně politici touží poslat spalovací jednotky do důchodu a na jejich místo dosadit elektromotory, jejichž projev je, obzvláště v nízkých rychlostech, velmi tichý. Pro pěší se tak stávají potenciálně nebezpečným, kvůli čemuž Evropská unie u každého povinně vyžaduje systém AVAS.

Za danou zkratkou se skrývá akustický varovný systém vydávající při rychlostech do 25 km/h varovný zvuk. Chodci jsou tak upozorněni obdobným způsobem jako u spalovacích aut. Tato povinnost se navíc pro automobilky stala i jistým požehnáním, neboť své produkty mohou od konkurenčních daleko lépe odlišit, a to právě i za pomoci zvuku. Pro něj jsou stanoveny určité požadavky ohledně frekvenčního složení a jeho změny v závislosti na rychlosti. Toho se ale dá dosáhnout mnoha způsoby, tak mají výrobci volnou cestu ke kreativitě.

Tato šance se nabídla i Škodě, která v letošním roce představila svůj první elektromobil postavený na platformě MEB. Mladoboleslavská automobilka se proto spojila s hudebními skladateli, kteří měli navrhnout tóny podtrhující jedinečnost modelu Enyaq iV. Důležité přitom bylo, aby se reprodukovaný zvuk lišil nejen od spalovacích agregátů, ale rovněž od plug-in hybridního ústrojí používaného v Superbu iV, jenž taktéž musí být při jízdě na elektřinu slyšitelný.

Vznikl tak zvuk, o němž automobilka v tiskové zprávě uvádí, že tóny jsou více elektronické až futuristické. Jenže nám přijde, že se příliš neliší od zvuku, který elektromobily vydávají zcela přirozeně. Škoda tak promrhala příležitost, neboť místo aby přinesla něco opravdu vzrušujícího nebo alespoň nového a specifického, přichází nuda. Uvidíme, jak se s tímtéž popasuje konkurence, některá na tom není podstatně jinak.


Škoda promrhala nabízenou příležitost, projev její přelomové novinky nemá čím zaujmout - 1 - Skoda Enyaq 2020 oficialni sada 53Škoda promrhala nabízenou příležitost, projev její přelomové novinky nemá čím zaujmout - 2 - Skoda Enyaq 2020 oficialni sada 54Škoda promrhala nabízenou příležitost, projev její přelomové novinky nemá čím zaujmout - 3 - Skoda Enyaq 2020 oficialni sada 55Škoda promrhala nabízenou příležitost, projev její přelomové novinky nemá čím zaujmout - 4 - Skoda Enyaq 2020 oficialni sada 56Škoda promrhala nabízenou příležitost, projev její přelomové novinky nemá čím zaujmout - 5 - Skoda Enyaq 2020 oficialni sada 57Škoda promrhala nabízenou příležitost, projev její přelomové novinky nemá čím zaujmout - 6 - Skoda Enyaq 2020 oficialni sada 58Škoda promrhala nabízenou příležitost, projev její přelomové novinky nemá čím zaujmout - 7 - Skoda Enyaq 2020 oficialni sada 59Škoda promrhala nabízenou příležitost, projev její přelomové novinky nemá čím zaujmout - 8 - Skoda Enyaq 2020 oficialni sada 60Škoda promrhala nabízenou příležitost, projev její přelomové novinky nemá čím zaujmout - 9 - Skoda Enyaq 2020 oficialni sada 61Škoda promrhala nabízenou příležitost, projev její přelomové novinky nemá čím zaujmout - 10 - Skoda Enyaq 2020 oficialni sada 62Škoda promrhala nabízenou příležitost, projev její přelomové novinky nemá čím zaujmout - 11 - Skoda Enyaq 2020 oficialni sada 63Škoda promrhala nabízenou příležitost, projev její přelomové novinky nemá čím zaujmout - 12 - Skoda Enyaq 2020 oficialni sada 65Škoda promrhala nabízenou příležitost, projev její přelomové novinky nemá čím zaujmout - 13 - Skoda Enyaq 2020 oficialni sada 72Škoda promrhala nabízenou příležitost, projev její přelomové novinky nemá čím zaujmout - 14 - Skoda Enyaq 2020 oficialni sada 73Škoda promrhala nabízenou příležitost, projev její přelomové novinky nemá čím zaujmout - 15 - Skoda Enyaq 2020 oficialni sada 75
Škoda Enyaq dostala do vínku umělý zvuk, kterým mohla zaujmout, ale nezaujala, třebaže účel splní. Foto: Škoda Auto

Zdroj: Škoda Auto

Petr Prokopec

Živá témata na fóru

zobrazit vše