Škoda Rapid nikdy nedostála svému jménu, Rusové to teď zkouší napravit

Škoda Rapid svým jménem volá po výkonu a dynamice, ani v jedné ze svých iterací ale nikdy nebyla opravdu rychlá. Od Rusů se dočkala větších kol, agresivnějších nárazníků či 200 koní.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Škoda Rapid nikdy nedostála svému jménu, Rusové to teď zkouší napravit

13.8.2020 | Petr Prokopec

Škoda Rapid nikdy nedostála svému jménu, Rusové to teď zkouší napravit

/

Foto: Kolesa.ru

Škoda Rapid svým jménem volá po výkonu a dynamice, ani v jedné ze svých iterací ale nikdy nebyla opravdu rychlá. Od Rusů se dočkala větších kol, agresivnějších nárazníků či 200 koní.

Rapid se v tuzemské nabídce Škody již nějakou tu dobu nevyskytuje. Nahrazen byl novým modelem Scala, který sází nejen na odlišný název, ale také jinou platformu či vzhled. Poněkud paradoxně ale daleko více odpovídá podstatě svého předchůdce, alespoň co se označení týče. Pokud totiž slůvko „rapid“ přeložíme z angličtiny, dostaneme rychlost, prudkost či dravost. Tedy vlastnosti, se kterými předchůdce Škody Scala nemohl být spojován ani v těch nejodvážnějších snech.

Rapid do vínku dostal maloobjemové motory, které nabídly maximálně 125 koní. Relativní pocit rychlosti jste tedy mohli dostat pouze u verze 1,4 TSI, která zvládala zrychlení z klidu na stovku za rovných 9 sekund. Škoda Scala pak sice zůstala u downsizingu, nicméně s novou jedna-pětkou dorazilo 150 koní a 250 Nm točivého momentu namísto předchozích 200 Nm. Akcelerace se tak zkrátila na 8,2 sekundy, maximálka pak vzrostla z 208 na 219 km/h.

Jak jsme tedy zmínili, označení Rapid by mělo být spojeno spíše s novinkou než s jejím předchůdcem. Ten nadále zůstává v prodeji, ovšem pouze v Rusku nebo Číně. Na těchto trzích přitom užívá původní techniku, tedy platformu PQ25 a s ní spojené agregáty. Vše nicméně již halí karoserie, jenž byla po stránce designové inspirována právě modelem Scala. Vůz tedy díky svému názvu i vzhledu působí ještě rychleji než dříve. Přestože je samozřejmě nadále pomalý.

Nyní se Rusové rozhodli, že danou nesrovnalost vyřeší variantou RS. Rapid se tedy dočkal větších litých kol, stejně jako agresivněji stylizovaných nárazníků. Ten zadní přitom lemují rozměrné koncovky výfuku, přičemž povšimnout si můžeme také černě lakovaného spoileru. Ve stejném odstínu jsou pak vyvedeny i kryty zpětných zrcátek, tak jako čelní maska. Na výkonnější motor došlo též, ale stejně jako v předchozích případech pouze ve virtuální rovině.

S reálným provedením bohužel nelze počítat. Škoda je sice v Rusku stále úspěšnější a v červenci dokonce vůbec poprvé v historii pokořila metu 10 tisíc aut prodaných v jednom měsíci, ovšem za tím stojí do značné míry přijatelné ceny dané poněkud obstarožní technikou. Tedy hlavně 1,6litrovým atmosférickým čtyřválcem. To je však strategie, se kterou si Rapid RS rozhodně netyká.

Dá se nicméně předpokládat, že pokud by sportovní derivát přeci jen vznikl, pak by nejspíše pod kapotu dostal přeplňovaný benzinový dvoulitr či minimálně jedna-osmu TSI. Na přední kola by tedy mířilo 200 či 192 koní, což by jistě stačilo na zajímavou dynamiku. Ve druhém případě by navíc ceny ani nemusely vystřelit do nedosažitelných výšin. Nicméně ani tak se „eReSa“ nedočkáme, tedy v případě Rapidu. Scala ve sportovním stále dorazit může, třebaže ani to není pravděpodobné.


Škoda Rapid nikdy nedostála svému jménu, Rusové to teď zkouší napravit - 1 - Skoda Rapid RS 2020 neoficialni ilustrace 01Škoda Rapid nikdy nedostála svému jménu, Rusové to teď zkouší napravit - 2 - Skoda Rapid RS 2020 neoficialni ilustrace 02
Na Škodu Rapid RS se sice kouká hezky, v reálu ale velmi pravděpodobně nikdy nevznikne. Ilustrace: : Kolesa.ru

Zdroj: Kolesa.ru

Petr Prokopec

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše