Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Škoda RTO 707 Dumpling: legendární československý autobus se vrací
23.11.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Moderní inkarnace autobusu Škoda 706 RTO je ze Slovenska a nabízí nejen pozoruhodný design, také cestování s ním má být mimořádně komfortní.
Leckterý čtenář si jistě ještě vzpomene na legendární autobus Škoda 706 RTO, který se vyráběl do roku 1974 a získal si značnou popularitu. Kromě době poplatného, ale i dnes zajímavého designu to také jistě bylo tím, že se vyráběl téměř dvacet let a navzdory tomu, že nevznikl zrovna v jednotkách kusů, mají dnes kusy ve skvělém stavu obrovskou cenu.
Slavnější autobus zkrátka v Československu nevznikl, a jistě i proto se slovenský designér Miroslav Dorotčín pokusil o jeho moderní inkarnaci - s lepší technikou i komfortnějším interiérem jak pro řidiče, tak i pro pasažéry. Název Dumpling, který znamená knedlíček nebo kulička, zvolil jistě kvůli tvarům, pro RTO tak typickým.
Oproti originálu je koncept Škody RTO 707 Dumpling delší, 12,5 oproti 10,7 metru, a má tři nápravy místo dvou. Také motor je umístěn vzadu, jak je u dnešních autobusů běžné. Zůstávají však oblé tvary a také v přídi starou 706 jednoznačně poznáme. Vozu také zůstaly přední dveře umístěné až za přední nápravou, z bezpečnostních důvodů ale přibyly ještě jedny úplně vzadu.
Negativně skloněné sloupky bočních oken, stejně jako horní okna ve vyvýšené střeše, si berou inspiraci z podobně legendárních dálkových autobusů americké společnosti Greyhound z 60. let minulého století. Také by díky tomuto uspořádání uvnitř jistě bylo mnohem více světla, než v autobusech či autokarech, které vídáme na silnicích dnes. Zvenčí zmiňme ještě kompletně LEDkové osvětlení nebo dělené čelní sklo s chromovanou příčkou.
Veskrze moderní je také interiér. Podle slov designéra je 707 Dumpling od základu pojatý jako dopravní prostředek spíše komfortní než hromadný - interiér pojme 28 cestujících a sedadla nejsou vedle sebe dvě a dvě, ale dvě a jedno. To znamená více místa pro každého cestujícího a také širší uličku. Více prostoru je i nad hlavou, zejména díky zvýšené střeše v zadní části autobusu. Nad hlavy si tedy pasažéři budou moci mimo jiné uložit větší zavazadla, pokud je nedají do nákladového prostoru ve spodní části autobusu.
Každý cestující má údajně k dispozici prostor srovnatelný s třídou business běžných dopravních letadel. Všechna místa jsou také vybavena stolečkem a 13" dotykovou obrazovkou, na které bude nejspíš možno si přehrát film, zobrazit polohu autobusu a další údaje o jízdě anebo se připojit na internet. Vnitřek autobusu je osvětlen LEDkami a neony s nastavitelnou nejen intenzitou, ale i barvou. U hlavních dveří jsou boxy, do kterých by bylo možno namontovat palubní bufet a úplně vzadu je i toaleta.
Pracoviště řidiče je oddělené skleněnou příčkou a palubní deska zachovává středový tunel původní 706, ale zatímco tam onen tunel ukrýval motor, zde je jen odkládací prostor. Palubní deska je čalouněná černou a béžovou kůží a obložená světlým dřevem, stejně jako zbytek interiéru. Přístrojový štít je digitální; uprostřed je hlavní displej ukazující rychlost, na menších displejích po stranách mohou být zobrazeny třeba výstupy couvacích kamer. Po pravé ruce je vidět držák na tablet i s tabletem nebo volič automatické převodovky.
Zda takovýto autobus někdy ve skutečnosti vznikne, nevíme, někdo by se tohoto nápadu musel chytit. Nestane-li se to, bude to mrzuté - tento stroj vypadá velmi zajímavě nejen designem, ale i jako prostředek k dálkovému cestování, podle autora nočním přesunům mezi metropolemi, pokud by člověk z nějakého důvodu nechtěl jet autem. Třeba se ale této myšlenky jednou někdo chytne, česká firma to nakonec být nemusí...



























Škoda RTO 707 Dumpling v sobě nezapře inspiraci starou RTO 706, ale ani americkými dálkovými autobusy
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
včeraGeorge Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
včeraNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
29.4.2025
Nejnovější články
Nové BMW M3 dostane úplně nový typ spalovacího motoru, odhalil manažer automobilky, jsme na něj zvědavi
před hodinouVolvo v problémech oznámilo, že bude propouštět, musí ušetřit nejmíň 41 miliard Kč
před 3 hodinamiŠéf Toyoty zaujal další rezolutní postoj k elektrickým autům, odpískal plány na sportovní modely s tímto pohonem
před 4 hodinamiNový Mercedes CLA působí v základu až ostudně lacině, i když stojí o statisíce víc. Uvnitř přišel o třetinu displejů
před 6 hodinamiVW poznává „kouzlo” prodeje elektromobilů. Čím víc jich prodá, tím víc prodělá, sám to přiznává
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 05.01. 14:44 - pavproch
- Onboard videa 05.01. 09:03 - řidičBOB
- Táhneme na Brusel 04.30. 11:59 - abgx1
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.30. 08:43 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 04.29. 21:37 - jerry
- Čínská auta v ČR 04.29. 11:08 - Brus
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1