Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Škoda RTO 707 Dumpling: legendární československý autobus se vrací
23.11.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Moderní inkarnace autobusu Škoda 706 RTO je ze Slovenska a nabízí nejen pozoruhodný design, také cestování s ním má být mimořádně komfortní.
Leckterý čtenář si jistě ještě vzpomene na legendární autobus Škoda 706 RTO, který se vyráběl do roku 1974 a získal si značnou popularitu. Kromě době poplatného, ale i dnes zajímavého designu to také jistě bylo tím, že se vyráběl téměř dvacet let a navzdory tomu, že nevznikl zrovna v jednotkách kusů, mají dnes kusy ve skvělém stavu obrovskou cenu.
Slavnější autobus zkrátka v Československu nevznikl, a jistě i proto se slovenský designér Miroslav Dorotčín pokusil o jeho moderní inkarnaci - s lepší technikou i komfortnějším interiérem jak pro řidiče, tak i pro pasažéry. Název Dumpling, který znamená knedlíček nebo kulička, zvolil jistě kvůli tvarům, pro RTO tak typickým.
Oproti originálu je koncept Škody RTO 707 Dumpling delší, 12,5 oproti 10,7 metru, a má tři nápravy místo dvou. Také motor je umístěn vzadu, jak je u dnešních autobusů běžné. Zůstávají však oblé tvary a také v přídi starou 706 jednoznačně poznáme. Vozu také zůstaly přední dveře umístěné až za přední nápravou, z bezpečnostních důvodů ale přibyly ještě jedny úplně vzadu.
Negativně skloněné sloupky bočních oken, stejně jako horní okna ve vyvýšené střeše, si berou inspiraci z podobně legendárních dálkových autobusů americké společnosti Greyhound z 60. let minulého století. Také by díky tomuto uspořádání uvnitř jistě bylo mnohem více světla, než v autobusech či autokarech, které vídáme na silnicích dnes. Zvenčí zmiňme ještě kompletně LEDkové osvětlení nebo dělené čelní sklo s chromovanou příčkou.
Veskrze moderní je také interiér. Podle slov designéra je 707 Dumpling od základu pojatý jako dopravní prostředek spíše komfortní než hromadný - interiér pojme 28 cestujících a sedadla nejsou vedle sebe dvě a dvě, ale dvě a jedno. To znamená více místa pro každého cestujícího a také širší uličku. Více prostoru je i nad hlavou, zejména díky zvýšené střeše v zadní části autobusu. Nad hlavy si tedy pasažéři budou moci mimo jiné uložit větší zavazadla, pokud je nedají do nákladového prostoru ve spodní části autobusu.
Každý cestující má údajně k dispozici prostor srovnatelný s třídou business běžných dopravních letadel. Všechna místa jsou také vybavena stolečkem a 13" dotykovou obrazovkou, na které bude nejspíš možno si přehrát film, zobrazit polohu autobusu a další údaje o jízdě anebo se připojit na internet. Vnitřek autobusu je osvětlen LEDkami a neony s nastavitelnou nejen intenzitou, ale i barvou. U hlavních dveří jsou boxy, do kterých by bylo možno namontovat palubní bufet a úplně vzadu je i toaleta.
Pracoviště řidiče je oddělené skleněnou příčkou a palubní deska zachovává středový tunel původní 706, ale zatímco tam onen tunel ukrýval motor, zde je jen odkládací prostor. Palubní deska je čalouněná černou a béžovou kůží a obložená světlým dřevem, stejně jako zbytek interiéru. Přístrojový štít je digitální; uprostřed je hlavní displej ukazující rychlost, na menších displejích po stranách mohou být zobrazeny třeba výstupy couvacích kamer. Po pravé ruce je vidět držák na tablet i s tabletem nebo volič automatické převodovky.
Zda takovýto autobus někdy ve skutečnosti vznikne, nevíme, někdo by se tohoto nápadu musel chytit. Nestane-li se to, bude to mrzuté - tento stroj vypadá velmi zajímavě nejen designem, ale i jako prostředek k dálkovému cestování, podle autora nočním přesunům mezi metropolemi, pokud by člověk z nějakého důvodu nechtěl jet autem. Třeba se ale této myšlenky jednou někdo chytne, česká firma to nakonec být nemusí...
Škoda RTO 707 Dumpling v sobě nezapře inspiraci starou RTO 706, ale ani americkými dálkovými autobusy
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Bugatti Chiron SS se ve sprintu až k 400 km/h postavilo Rimacu Nevera. Asi to nemělo dělat
včera - Srovnání dieselových dodávek VW, Fordu a Peugeotu ve sprintu je neobvyklé představení, tohle jsou králové levých pruhů
25.7.2024 - Teslu Cybertruck v přímém klání porazil 28 let starý spalovací sporťák, stačilo místo na rovině soutěžit na oválu
23.7.2024
Nejčtenější články
- Fordem zaříznutý bestseller dnes láká v bazarech i ve své neúspěšné verzi, stojí zlomek původní ceny
27.6.2024 - Nové BMW M5 je tak absurdně těžké, že váží stejně jako obří americký pick-up s okruhovým sporťákem ve vleku
27.6.2024 - Řidič ukázal policistovi vztyčený prostředníček, byl zatčen a obviněn. Teď mu stát musí zaplatit přes 4 miliony Kč
28.6.2024 - Rimac vypálil Tesle rybník a o měsíc dřív odhalil kopii její největší letošní novinky. Ale není to jen stejný nesmysl?
28.6.2024 - Desetitisíce elektrických sporťáků Audi a Porsche musí do servisů kvůli selhávání brzd. Vážnější problém si jde těžko představit
28.6.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 07.26. 22:58 - petr_riha
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.26. 17:35 - Truck Daškam
- S větrem ve vlasech.... 07.26. 15:24 - pavproch
- Cyklistické vlákno 07.26. 15:01 - Kavis
- Policejní kontroly a měření 07.26. 15:00 - pavproch
- BMW Divize 07.26. 14:38 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.26. 13:26 - Vrooom
- Chlubítko univerzální 07.26. 09:58 - petr_riha