Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Škodě dál chybí desítky tisíc aut a ani příští rok situaci nezlepší. Pro ČR jich zbude velmi málo
15.12.2021 | Petr Miler
Dodávky nových škodovek se v posledních týdnech zvýšily a mnozí si začali myslet, že situace okolo výroby se zlepšuje. Informace přímo z automobilky ale o ničem takovém nesvědčí - šlo hlavně o dodávky dříve objednaných aut, vyhlídky zůstávají chmurné.
Asi nemá smysl opakovat, že Škoda letos prožívá jedno z nejtěžších období ve své novodobé historii. Po letech nenuceného růstu zažívá stagnaci či pokles prodejů na většině trhů, a to i přes mizerné loňské výsledky. Ne všude je situace stejná, třeba v Číně o její vozy není zájem, na většině trhů je ale dominujícím faktorem nedostatek aut daný nedostatkem některých komponentů.
V posledních týdnech se mohlo zdát, že se situace zlepšuje. Škoda měla v Česku navzdory téměř stojící výrobě relativně slušný listopad, když její prodeje klesly meziročně jen o necelá 4 %, ve Velké Británii o 29,61 % a v Německu o 32,9 %. Ano, jedná se pořád o vysoké poklesy, jsou ale o desítky procentních bodů nižší než v předchozích měsících a také často menší než u klíčových konkurentů. Aut české značky se prostě prodalo víc, než se čekalo a nakonec i fakt, že Octavia v Německu prodejně porazila Golf, o něčem svědčí.
Vypadá to jako odraz ode dna, realita je ale trochu jiná. Oslovili jsme naše zdroje v automobilce, které nám vykreslily poněkud odlišný obrázek. Škoda v posledních týdnech zapracovala hlavně na tom, aby dokončila co nejvíce starších objednávek a zmenšila frontu nedodaných vozů, o odrazu ode dne ale nemůže být řeč. V nejlepším případě po něm chtějí v Mladé Boleslavi chvíli chodit.
Nejjasněji o tom svědčí jak stav platný ke konce roku, tak plány automobilky pro ten příští. Firma i v tuto chvíli eviduje okolo 25 tisíc nevyřízených objednávek spojených jen s Českou republikou, což je pořád masivní fronta. A příští rok se stěží zkrátí. Zatímco v předchozích letech měla automobilka pro další rok a Českou republiku výrobní plány zakotvené okolo 90 tisíc aut, pro rok 2022 jsou o více jak 20 % nižší - tedy podobné jako letos. Náš zdroj říká, že pokud si od toho odečteme oněch 25 tisíc nedodaných aut a vozy, které automobilka přímo dodává určitým firmám a institucím, zbývají pro volný trh nějaké 3 až 4 tisíce vozů měsíčně. To je strašně málo, bavíme se o asi polovičním čísle oproti někdejšímu normálu.
Aut prostě dost nebude, což vysvětluje, proč Škoda zůstává tak ambiciózní s cenami. Znovu ale varujeme před tím, že byť tento přístup dává smysl v krátkodobém horizontu, dlouhodobě se může Škodě velmi nevyplatit. Část klientely nutí hledat jinde a jsme přesvědčeni, že o ní česká automobilka může tímto přístupem nadobro přijít. Ať už jde o kupce obyčejnějších verzí nebo drahých modelů, stále častěji se setkáváme s tím, že ti první raději míří ke značkám, jako jsou ty korejské, které auta mají a nabízí je někdy i dramaticky levněji. A ti druzí zjišťují, že třeba za skoro stejné peníze, které dáte za Octavii RS TDI 4x4, můžete mít takové BMW 320d xDrive. A i když už BMW možná není, co bývalo, je to pořád BMW. Auto vám navíc na rozdíl od Škody též dodá relativně rychle.



Problémy Škody s výrobou zdaleka nekončí, na celý příští rok neplánuje pro Česko vyrobit více aut než letos. Spolu s desítkami tisíc chybějících aut to nemaluje ani do budoucna pěkné scénáře. Foto: Škoda Auto
Zdroje: Autoforum, Škoda Auto
Bleskovky
Poslední sbohem: Pět ostrých kompaktů se spalovacími motory si to rozdalo ve sprintu, dva z nich hrají svou vlastní ligu
5.8.2025BMW stvořilo nejrychlejší kombík Severní smyčky Nürburgingu, okruhem se prohnal jako černý přízrak
4.8.2025Max Verstappen osedlal nejbrutálnější Ford dneška, ani zkušený moderátor Top Gearu jeho jízdu chvílemi „nedával”
2.8.2025
Nejnovější články
Němci vzali Erdoganovu pýchu s zkusili s ní ujet 2 000 km z Turecka do Německa. Takto dopadli
včeraBezpečnost moderních SUV je fikce. Spousta lidí už z nich ani pořádně nevidí na cestu
včeraHonda Civic pro EU dostala facelift. Její fiasko nemá šanci zvrátit, leda by ji tuningové firmy začaly předělávat na BMW 3
včeraAni 40 modelů není dost. Mercedes brzy odhalí hned 18 dalších novinek, chce jimi zachránit upadající prodeje
včeraGM chtěl testem ukázat, že dojezd elektromobilů už není problém, obrátilo se to dokonale proti němu
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva