Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Snová továrna roky prezentovaná jako výkladní skříň výroby elektromobilů přejde na produkci aut s motory V6 a V8
20.7.2025 | Petr Prokopec
Tomu se říká ironie osudu. Podnik, který měl být jednou z výkladních skříní elektrické revoluce, musí přejít na výrobu spalovacích aut, neboť i jejich elektrické ekvivalenty jednoduše není dostatečný zájem.
S elektromobilitou je to komplikované, plány s ní spojené povětšinou byly postavené na zcela mylných předpokladech. Většina výrobců se nechala zlákat úspěchem Tesly, nicméně ta spíš než samotná elektrická auta oslovila zákazníky komplexní specifičností jejích aut a aurou, která je začala obcházet. Žádné ze zavedených automobilek to ovšem nedošlo a jejich manažeři žili v domnění, že elektrické auto představuje nějakou konkurenční výhodu. Ostatním chtěli totéž vecpat s pomocí politického diktátu, nevyšlo ale nakonec ani jedno.
I my jsme léta psali o tom, že nejít na ruku zákazníkům nepovede k úspěchu. A přestože vývoj na trhu nám dal za pravdu, omluva od těch, kteří nám za to roky spílali, pochopitelně nikdy nepřijde. A žádná blahopřání neočekáváme ani od vedení koncernu General Motors, který tento týden oznámil, že od roku 2027 začne ve své továrně Orion Assembly modely Cadillac Escalade, Chevrolet Silverado a GMC Sierra. Tedy spalovací auta s motory V6 a V8.
Může vám to přijít nehodné pozornosti, to vám ale uniklo, že továrna Orion Assembly byla před šesti označena za klíčový podnik v rámci své elektrické revoluce u GM. Do fabriky tak byly investovány stamiliony dolarů, aby se stala fabrikou právě na tato auta. Už fiasko Chevroletu Bolt mohlo automobilku varovat, ta ale po jeho předloňském předčasném ukončení produkce rozhodla, že do továrny nalije další 4 miliard dolarů, tedy téměř 85 miliard korun, aby se od roku 2024 teprve stala moderní továrnou snů na elektromobily. Šéfka koncernu Mary Barra přitom tehdy slibovala, že továrna bude dosahovat roční kapacity 600 tisíc elektrických pick-upů, kvůli čemuž bude ztrojnásoben počet míst oproti stavu z roku 2023, kdy v podniku pracovalo přes 1 200 lidí.
Plány GM se tehdy dočkaly i vládní podpory, na přestavbu továrny na čistě elektrickou fabriku tak bylo vyhrazeno 480 milionů dolarů, čili zhruba 10,2 miliardy korun. Jenže skutečná poptávka na trhu nakonec koncern donutila k tomu, aby své bateriové vozy začal produkovat především v podniku Factory Zero v Detroitu. Orion Assembly tak nyní slouží jen jako výrobna bateriových modulů, které následně míří do aut z oné „nulové továrny“. Další osud znáte, hlavně šesti- a osmiválcová auta, to je její skutečná budoucnost.
Mohlo by se mimochodem zdát, že něco takového bude porušením pravidel přidělené dotace a GM bude muset peníze vrátit. Jenže politici z Michiganu, kde se Orion Assembly nachází, mluví o tom, že koncern stále dodržuje podmínky, za kterých mu peníze ze státního rozpočtu přitekly. Tedy jinými slovy, GM má nárok na vládní peníze, protože skutečně vytvořil nová pracovní místa. Co na tom, že se tak nestalo kvůli elektromobilitě, nýbrž kvůli spalovacím vozům, to je zjevně už jen detail.






GM do továrny Orion Assembly investoval ohromné peníze, z části navíc od daňových poplatníků, aby z ní udělal své elektrické centrum. Nově ji však konvertuje zpátky na výrobu velkých spalovacích pick-upů. Foto: General Motors
Zdroj: Detroit Free Press
Bleskovky
Číňané po zkopírování Bugatti a Rolls-Royce měli obšlehnout také Bentley, nedivili bychom se už ničemu
včeraVtipálci ukázali riziko aut řízených nikým, desítky robotických taxíků zcela zablokovaly provoz a netušily, která bije
18.10.2025Nový Mercedes třídy S by s designem posledního konceptu vypadal docela „cool”, designér ho nakreslil
16.10.2025
Nejnovější články
Volbu německého auta roku asi ovládli zahraniční novináři. Z pěti nejlepších vozů není německý ani jeden
před 3 hodinamiSpalovací motory zdaleka neřekly poslední slovo, říká vývojový šéf Ferrari, dostane z nich prý ještě daleko víc
před 4 hodinamiOpuštěný luxusní hotel skrývá i 9 let po svém zavření flotilu zanedbaných luxusních aut, tady se zastavil čas
před 6 hodinamiDnes už zapomenutá francouzská silniční stíhačka se dá koupit ve stavu nového auta, majitel z ní udělal muzejní kus
včeraZkušený mechanik chtěl opravit nabourané Bugatti, ceny náhradních dílů mu vyrazily dech
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva