Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Sen Applu o vlastním autě jezdícím bez řidiče se rozplynul. Opozdí se, dostane volant i pedály
8.12.2022 | Petr Prokopec
Jaký další důkaz člověk potřebuje, aby uvěřil, že vůz s plně autonomním řízením je v jakkoli dohledné budoucnosti chimérou, která se nemůže dočkat zhmotnění? I jedna z nejschopnějších technologických firem světa musela uznat, že to prostě nejde zvládnout.
Pokud vyhlížíte příchod plného autonomního řízení, rozhodně byste neměli zadržovat dech. Dokonce ani víra v Elona Muska, který už devět let tvrdí, že se jej dočkáme „příští rok“, nepomůže. Stále více expertů totiž přiznává, že se ve svých původních odhadech mýlilo a nepřímo dávají za pravdu naší dlouhodobé skepsi. Některé scénáře sice zvládnout půjdou, běžný provoz je ale ve své celistvosti natolik chaotický, že v dohledné době nelze očekávat, že půjde vlézt na své příjezdové cestě do kabiny, již opustíte až ve chvíli, kdy dorazíte do požadovaného místa určení, ať už je jakkoli daleko.
Nejnověji přichází potvrzení výše zmíněného ze vskutku neobvyklých míst. Apple již hezkých pár let pracuje na svém prvním automobilu. Ten se dle původních plánů měl obejít bez pedálů i volantu, pročež by cestující seděli proti sobě. Před dvěma lety pak bylo oznámeno, že takového vozu se dočkáme v roce 2024. Nově však Apple oznámil, že projekt s interním názvem Titan bude připraven ke komercializaci až v roce 2026. Co je ovšem podstatné, namísto robotického taxíku má dorazit v podstatě běžné auto a největší zvláštnost aut v podobě chybějícího volantu a pedálů už nepřipadá v úvahu.
Společnost s nakousnutým jablkem ve znaku totiž uvedla, že plné autonomní řízení „není se současnými technologiemi dosažitelné“. S určitou formou autopilotu sice Apple i nadále počítá, přičemž předpokládá, že řidič by se stejně jako zbytek posádky mohl při jeho aktivaci věnovat třeba sledování filmu. Něco takového ale bude umožněno jen na dálnicích, přičemž systém má dát jasně najevo a hlavně se značným předstihem, že se blíží městská zástavba či špatné počasí, a je tudíž třeba, aby volant převzal člověk.
Apple tedy zjevně cílí na úroveň SAE3, kterou již nabízí Mercedes-Benz u modelů EQS a třídy S. Oproti německé automobilce by ale přeci jen měl být technologicky dál, přičemž Teslu překoná ještě víc. Na rozdíl od této značky totiž autonomní řízení nebude spoléhat jen na kamery, ale rovněž na další senzory a LiDAR. S těmito prvky pak má spolupracovat počítačový systém Denali, jehož procesor má sílu čtyř nejvýkonnějších pokročilých čipů Applu. Dle firmy přitom již má být prakticky připraven na výrobu.
Souběžně s tím firma sází také na umělou inteligenci, která bude užívat služeb sítě Amazon Web Services, za než má Apple platit 125 milionů dolarů (cca 2,89 miliardy korun) ročně. A aby toho nebylo málo, buduje firma i vzdálené operační centrum, jehož zaměstnanci budou s pomocí počítačů schopni převzít kontrolu nad vozy v případě nenadálých událostí, jako jsou třeba zdravotní potíže řidiče. I z toho důvodu pak ostatně Apple hodlá současně s prodejem vozu začít lidem nabízet vlastní pojištění.
Tím se dostáváme k ceně, jež původně měla činit 120 000 USD (2,77 mil. Kč). Nicméně v prvé fázi mají být auta osazena levnější verzí systému Denali a protože nenabídnou slibované plnohodnotné autonomní řízení, mělo by se nakonec startovat někde okolo 100 tisíc dolarů (2,31 mil. Kč). I to je částka, na kterou většina publika nedosáhne. Revoluce automobilové branže se tedy odkládá, s ohledem na ony obtíže dost možná i nadobro. Ostatně ani tento odklad nemusí být tím posledním.
Apple za poslední léta přiśel s řadou automobilových patentů, první skutečný vůz značky je ale věčným slibem, který se nedaří vyplnit. Ostatně i nově došlo na další odklad, a to o dva roky. Ilustrace: US Patent and Trademark Office, CC0 Public Domain
Zdroj: Bloomberg
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
před 6 hodinami - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- Jedno z nejlépe prodávaných čínských aut ve světě se ukázalo v novém, dnes stojí od 489 tisíc Kč, ač je velké jako Kodiaq
před 24 minutami - Rusové ukázali Putinovu limuzínu předělanou na elektrický pohon. Má dojezd, o kterém si i Tesly mohou nechat jen zdát
před hodinou - Nejlevnější Porsche 911 997 na prodej v Evropě vypadá zatraceně dobře, za cenu tuctové Octavie to může být výhra
před 3 hodinami - Hyundai ukázalo nové řešení, které v létě sníží teplotu uvnitř auta o desítky stupňů, i když vůbec není vidět
před 4 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva