Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Čínský soupeř Škody je i na západě hit, jen tento model se prodává 2,5krát lépe než všechny škodovky
28.10.2022 | Petr Miler
Zapomeňte na Rusko, nakonec co je komu dnes po Rusku. Čínská auta bojují o přízeň i na jiných trzích, ty západní nevyjímaje. Právě tam dokáže okamžitě bodovat automobilka Haval, která s jediným autem strká do kapsy celé portfolio Škody.
Pomalu není dne, aby se některá z nám obvykle nepříliš známých čínských automobilek nevytasila s novinkou, která minimálně na papíře spojuje zajímavou techniku, bohatou výbavu a nízké ceny. Problémem je, že i když stále častěji míří mimo svou domovinu, nejde o ty nejvyspělejší trhy vůbec. Rusko nebo některá z jihoamerických zemí nejsou zaostalé destinace, prodávají se tam obvykle ta samá auta jako u nás. Ta nejvyspělejší odbytiště to ale zkrátka nejsou a některé specifikace jinak stejných vozů se liší. Z těchto nabídek tak nelze zcela přesně dovolit, co můžeme očekávat u nás. Případ auta na fotkách níže je jiný.
Jde o vůz čínského Havalu, který loni vytáhl mimo Čínu s třetí generaci modelu H6 s cílem dobýt s ním celý svět, ne jen ten rozvojový. A nedá se říci, že by nebodoval. Nejlepší důkaz přichází z australského trhu, kde se začal prodávat právě před rokem. Šlo o zásadní zlom ve zmíněné expanzi, neboť australská homologační pravidla jsou už velmi náročná a pokud něco dostane schválení pro provoz u protinožců, v Evropské unii už to není nic neřešitelného. Navíc to dává lepší představu o tom, kolik takové auto může stát v EU a jak moc se mu tu může dařit, neboť například v Rusku lze stále prodávat jednodušší techniku, která auta pochopitelně zlevňuje. V Austrálii nikoli, je to příliš konkurenční prostředí, ale k tomu až za chvíli.
Nejdříve si posviťme na samotný H6, který se snaží zaujmout už designem. Jeho atraktivitu posuďte sami, snaží se ale tvářit svébytně a moderně. Především po technické stránce ale lze hovořit o konkurenceschopném voze. Hlavní světla už jsou čistě LED, máme tu 18" a 19" kola, podvozek s dvojitými lichoběžníky vzadu a spoustu zajímavé palubní elektroniky od dvou digitálních displejů s více jak 10 palci v průměru, 5G-konektivitu s možností online aktualizací, autonomní řízení úrovně SAE3 opřené o až 14 radarů a 6 kamer a s ním spojené i nespojené asistenční systémy zahrnující mimo jiné i 360° parkovací kameru nebo automatické parkování.
Pro anglicky hovořící bude vtipné, že auto stojí na platformě, které Číňané říkají L.E.M.O.N. Slovo „lemon” je totiž v anglosaských zemích používáno pro problematická auta už z výroby, lidově řekněme šmejdy. V Číně si to zjevně nikdo neuvědomil, a tak zde totéž značí „Lightweight, Electrification, Multi-purpose, Omni-protection and Network”. Snad s tímto autem problémy nebudou, v pro Austrálii bude na každý pád k dispozici pouze s motorem 2,0 turbo s výkonem 204 koní, který na přední nebo všechna kola posílá 7stupňový automat s dvojicí spojek.
Luxusu je na palubě rovněž dost, a tak nechybí ani věci jako panoramatické střešní okno, vyhřívaný volant, vyhřívaná kožená sedadla s elektrickým ovládáním (v osmi směrech), vícezónová klimatizace nebo zadní sedadla nastavitelná ve dvou směrech. To všechno v autě o rozměrech (délka x šířka x výška) 4 610 x 1 860 x 1 720 mm, což značí docela velké SUV jen o chloupek menší než Škoda Kodiaq.
Známe i větší a lépe vybavená čínská auta, ale v poměru výkonu a ceny je Haval H6 opravdu daleko. V Austrálii začíná s cenou na 33 990 AUD, což je asi 530 tisíc Kč. Už za tuto sumu dostanete zmíněný 204koňový motor 2,0 turbo, dvouspojkový automat, sedm airbagů, automatické brzdy, udržování jízdního pruhu, rozeznávání značek, varování před auty ve slepém úhlu, parkovací asistent vpředu a vzadu i s kamerou, digitální přístrojovku a infotainment s 10,25palcovým displejem, plnohodnotná LED světla, 18" litá kola a spoustu komfortních prvků jako automatickou klimatizaci či elektrické ovládání kde čeho.
Toto za 530 tisíc Kč s homologací pro západní trh? To je fantastická nabídka, úplně základní Kodiaq stojí v téže zemi 53 990 AUD, tedy 850 tisíc Kč, o 300 tisíc víc. A nemá ani dvoulitr, ani automat, ani polovinu bezpečnostní výbavy, ani parkovací výbavu, ani LED světla, prakticky nic z toho, co má Haval v základu. Ve srovnatelné specifikaci bude Kodiaq stát dvojnásobek jako nic.
Haval navíc nekončí zde, místo základní výbavy umí přispěchat i s verzemi Lux a Ultra, které přidávají ještě spoustu dalších prvků od vyhřívaných a ventilovaných sedadel přes 360° parkovací kameru či větší infotainment až po pohon 4x4 a adaptivní tempomat schopný úplného zastavení a opětovného rozjezdu. I plně vybavený H6 s pohonem všech kol a příplatkovým lakem pak stojí 39 990 AUD, tedy asi 630 tisíc. Pořád o statisíce méně než základní Kodiaq 1,5 TSI 4x2 s minimální výbavou (u nás dnes 864 tisíc Kč, to je síla).
Úspěchu Číňanů by se za této situace ani nešlo divit a on skutečně přišel. Letos už Haval prodal v zemi 16 371 vozů a míří k rekordnímu odbytu, a to v podstatě jen díky novému H6 a dalšímu SUV Jolion. Nemusí to vypadat jako vysoké číslo, ale jde o odbyt na úrovni BMW nebo Suzuki, přičemž každý měsíc rychle roste. Za září značka prodala v zemi 3 050 aut a pokud udrží tento trend, bude na konci roku v nejlepší desítce. Co Škoda? Ta v září dodala 566 aut všech modelů, a i samotný H6 ji s 1 294 prodeji strčí do kapsy 2,5krát, Haval jako takový více než pětkrát.
Je dnes jen otázkou času, než H6 bude k mání i v Evropě. Je to jasný plán Havalu a můžeme se jen ptát, zda se to stane v řádu měsíců, nebo to bude trvat déle než rok. Tak či onak se značky jako Škoda mají čeho obávat, zmíněný Kodiaq v poměru hodnoty a ceny H6 rozstřílí jako nic.
























Nový Haval H6 slibuje nejmodernější techniku a luxusní vybavení prémiových aut za cenu výrazně nižší než u těch mainstreamových. A nepřehání, i v Austrálii nabízí spoustu muziky za peníze a okamžitě po vstupu na trh válcuje konkurenci tak moc, že jen tohoto vozu prodává Haval násobně více než Škoda na tamním trhu všech modelů dohromady. Foto: Haval
Zdroje: Haval, FCAI VFACTS
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
5.7.2025BMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Garáž vydala poklad v podobě sotva jetého prvního elektromobilu Škody. Dnes zapomenutý propadák nevznikl ani ve 20 kusech
před 36 minutamiVěříte Mercedesu byť jen slovo, když říká, že se jeho tragicky přijatá novinka prodává jako housky na krámě?
včeraFord upravil své levné velké SUV pro Čínu, aby ho nabídl po celém světě. Jeho skutečný původ skrývá
včeraProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
včeraNová specialita Porsche vypadá jako stvořená pro Česko, dvouocasý lev ho nezdobí zdaleka jen tady
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva