Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Čipová krize se dál zhorší, i když se měl stát opak, pro Škodu i celý VW je to špatná zpráva
28.12.2021 | Petr Prokopec
Nedostatkem čipů nejvíce stižené značky, jako je česká Škoda, upínaly své naděje k roku 2022 jako momentu, kdy by tato patálie měla přinejmenším začít odeznívat. Nestane se to, továren na čipy v Malajsii stihly masivní záplavy a opět zavírají.
Asi nemusíme připomínat, že svět v loňském roce zasáhla celý pandemie koronaviru. S jejím příchodem došlo na uzavírání showroomů i továren na auta, což srazilo jejich prodeje pomalu až na dno. Když posléze došlo na otevření bran, zákazníci se k dealerům nehrnuli v houfech, to si nechali až letošek - loni je brzdila přetrvávající nejistota ohledně budoucí ekonomické situace. Letos si tak výrobci chtěli spravit náladu, většině se to ale nepovedlo a část se dočkala ještě většího „výprasku“. Tentokrát za vším stál nedostatek komponentů potřebných pro výrobu aut, zejména pak čipů.
S nadcházejícím rokem 2022 si tedy mnohé firmy spojovaly nemalé naděje, i tyto vyhlídky ale nyní dostávají poněkud černý nádech. Prstem si můžeme poukázat na přírodní živly, které momentálně řádí v Malajsii. Právě tam má mnoho výrobců čipů své továrny, které byly zasaženy masivními záplavami, jenž způsobily nemalé škody. Panasonic tak už oznámil, že podnik ležící poblíž Kuala Lumpur uzavírá minimálně na jeden týden. Společnost BE Semiconductor, která patří mezi největší výrobce čipů, pak pro změnu uzavřela linky v Shah Alam. A další firmy v oblasti se přidávají.
Všechny dotčení výrobci pochopitelně již pracují na nápravě, pročež je otázkou, jak velký vliv výpadek bude mít na automobilovou branži. S ohledem na fakt, že ani při dokonalém vývoji nebyla očekávání automobilek vyloženě růžová, nelze s pozitivními zprávami příliš počítat. Pokud se původně předpokládalo, že situace se začne zlepšovat v druhé půlce příštího roku, nyní můžeme jen doufat, že se tak stane aspoň podzim. Vše záleží na výši škod a na faktu, jak moc byla uchráněna dosavadní produkce.
Z kroků jednotlivých automobilek je nicméně patrné, že problémy byly opravdu nemalé ještě před záplavami. Cadillac totiž tento týden začal prodávat některé modely bez parkovacího asistentu, neboť na tuto technologii neměl dostatek čipů. BMW se pak u některých aut muselo obejít bez head-up displeje, zatímco koncern General Motors přestal mnohé vozy osazovat vyhřívanými sedadly. To jsou přitom prvky tvořící u dražších moderních aut pomalu standard.
Lze pak už jen dodat, že v Malajsii nemají své továrny jen výrobci čipů, ale i automobilky. Daihatsu tak již muselo pozastavit montážní linky hned ve dvou podnicích. Pokud tedy analytici spojovali s příštím rokem růst produkce, pak nyní musí své prognózy přepracovat. Je tak dost možné, že na letošek možná ještě budeme vzpomínat jako na relativně úspěšné období. Ostatně, kdo by si loni touto dobou pomyslel, že rok 2021 bude pro většinu výrobců aut ještě horší než rok 2020...



Panasonic již oznámil, že v továrně poblíž Kuala Lumpur v důsledku záplav pozastavuje výrobu. Podobně pak zareagovala i společnost BE Semiconductor, dle které škody mohou vystoupat až na 150 milionů korun. Nejhorší jsou ale další výpadky v už tak nedostatečných dodávkách. Foto: Panasonic
Zdroj: Digitimes Asia
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
dnes (4)Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
včera (3)Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025 (4)
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Nejnovější Honda je totální vzhledový bizár, podívejte se na tu příď jako z Pacmana. A to je jen začátek
před 9 hodinamiDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
před 10 hodinamiElektromobily se stávají finančně neúnosnými i pro služby na sdílení aut, jejich provoz stojí ročně o 185 tisíc víc než u spalovacích vozů
dnesKlasické Porsche 911 dostalo nový život s úchvatným novým motorem 4,0 bez turba, točí až 8 tisíc otáček
dnesKrize Audi se prohlubuje, firma v problémech začíná rozprodávat své rodinné stříbro
dnes
Živá témata na fóru
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.11. 15:51 - pavproch
- Cyklistické vlákno 05.11. 15:07 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 05.11. 13:31 - pavproch
- Onboard videa 05.11. 13:18 - brnenska.odchytova
- whitelist & blacklist 05.10. 09:44 - Stepan
- Rychlodotazy 05.09. 16:22 - Stepan
- OT - zavírám krám, uklízím 05.09. 14:42 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.09. 14:38 - pavproch