Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Spojení Renaultu a Nissanu stále více připomíná rodiče, kteří spolu zůstávají už jen kvůli dětem
12.11.2023 | Petr Prokopec
Kdysi silné spojení dvou obřích automobilek, které mělo pod vedením Carlose Ghosna a s přispěním Mitsubishi našlápnuto k tomu, aby se stalo největší automobilovou aliancí světa, se potácí v rozepřích. A nejnovější „řešení” jejich spojení jen ukazuje, jak hluboké tyto rozepře jsou.
Není žádným tajemstvím, že se automobilky ocitají pod stále větší tíhou regulací všeho druhu. Kvůli tomu musí investovat do řešení, která si zákazníci nevyžádali, a tak za ně nechtějí platit, peníze ovšem stojí. Výrobcům tak nezbývá, než snižovat náklady, kde se jen dá. A tak více než kdy dříve přistupují k vzájemným kooperacím, formují nové aliance a rozšiřují existující koncerny.
Jedním z takových spojení je aliance Renaultu s Nissanem, která se později rozšířila také o Mitsubishi. To dnes ale nechme být a soustřeďme se na původní duo, které by do jisté míry mohlo být považována za manžele. Ovšem s poněkud nevyrovnanými pozicemi - Francouzi totiž v japonské firmě drží 43,3 procenta, zatímco v opačném směru jde jen o 15 procent.
Právě to byl jeden z důvodů, proč se někteří manažeři Nissanu rozhodli přistoupit k internímu puči, jenž ve finále udělal z někdejšího šéfa aliance Carlose Ghosna jednoho z nejznámějších uprchlíků světa. Něco podobného nejspíše hrozilo i do budoucna, pročež se Renault rozhodl přijít s diplomatickým řešením - automobilka totiž 28,4 procenta akcií, jenž v Nissanu drží, vložila do samostatně existujícího francouzského trustu, řekněme svěřenského fondu. Díky tomu jí tak formálně zbylo v rukou stejných 15 procent.
Onen trust je popisován jako nezávislý, tomu ale nejspíše věří maximálně tak fanoušci někdejšího českého premiéra a jeho svěřenského fondu. Ze zisku odpovídajícího onomu 28,4procentnímu podílu totiž bude profitovat pouze Renault. Francouzi navíc mají právo kdykoli jakoukoliv část akcií prodat. I nadále tedy budou v daném manželství tím dominantním partnerem, jen to už nebude tak okaté. Jak moc jim Japonci něco takového „sežerou“, zůstává otázkou.
To vlastně jen potvrzuje příkaz manažerů Renaultu, na jehož základě nesmí jejich podřízení momentálně sdělovat jakékoli interní informace svým protějškům u Nissanu. To je panečku aliance. Na oznámení oficiálních detailů má dojít ke konci roku, nicméně dle aktuálních informací by obě strany měly najet na novou strategii, kdy spolupráce se vždy bude týkat toho kterého konkrétního projektu. Jinak ale budou obě firmy nezávislé.
Pokud bychom tedy zůstali u oné manželské terminologie, pak se zdá, že se Renault a Nissan stali odcizenými rodiči, kteří spolu zůstávají už jen kvůli dětem. Něco takového ovšem může fungovat jen krátkodobě, nikoli v dlouhodobém horizontu. Ostatně jednání mezi Francouzi a Japonci v závěru loňského roku málem krachla, neboť obě strany se nedokázaly mimo jiné shodnout na hodnotě elektrické divize Ampere, která patří Renaultu a do které má Nissan investovat.


Renault a Nissan začínají připomínat rodiče, kteří spolu nezůstávají z lásky, ale jen z rozumu. Nyní jako by celé jejich vzájemné pouto vyprchávalo a zůstávat spolu hodlají už jen kvůli „dětem“. Foto: Renault
Zdroje: Bloomberg, Renault Nissan Mitsubishi Alliance
Bleskovky
Nové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025Srovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut
5.5.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Levně k mání je nejetá vzpomínka na dobu, kdy motor V6 s pohonem 4x4 šlo mít i v malém autě. Jen tak, bez velkých dramat
10.4.2025Číňané začali prodávat auto jako žádné jiné. České zahrádkáře, pejskaře nebo výletníky by mohlo uhranout i cenou
10.4.2025Mercedes musel zdražit svá auta v Evropě až o 740 tisíc Kč, a to na ně jen praskla dávno známá lež
10.4.2025VW chce zastavit kolaps v Číně s pomocí trojice novinek, nejspíš to znovu bere za špatný konec
10.4.2025Tak to začíná. Anebo končí? Výroba aut v Itálii se propadla na nejnižší úroveň od roku 1956, může být ještě hůř
10.4.2025
Živá témata na fóru
- BMW Divize 05.08. 22:52 - Brus
- Policejní kontroly a měření 05.08. 22:48 - Brus
- S větrem ve vlasech.... 05.08. 17:55 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.08. 16:38 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.08. 15:30 - pavproch
- Politický koutek 05.08. 12:59 - jerry
- Rychlodotazy 05.07. 18:28 - Stepan
- Detektory policejních radarů 05.07. 17:00 - Eda