Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Srovnání dvou jinak stejných aut z let 2017 a 2019 ukazuje vliv nových pravidel EU na dynamiku
23.12.2019 | Mirek Mazal
Ne nevidíte dvakrát. Tato dvě auta jsou na první pohled skutečně stejná, v útrobách jednoho z nich se ale nachází filtr pevných částic.
Ve snaze o další ekologizaci automobilů byl v září roku 2018 zaveden nový režim měření spotřeby a emisí zvaný WLTP neboli Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure (Celosvětový harmonizovaný postup zkoušek lehkých vozidel). Ačkoli se tváří světově, používán je prakticky jen v zemích Evropské unie, kde si spolu s novou emisní normou Euro vyžádal i změnu techniku automobilů. Do benzinových aut tak přibyly tzv. filtry pevných částic, které jsou překážkou volnému proudění spalin a výkonu motoru logicky nemohou prospívat.
Pro příklad nemusíme chodit daleko, například vrcholná Škoda Superb 2,0 TSI 4x4 měla do roku 2018 rovných 280, později už jen 272 koní. Následků na dynamiku (a také zvukový projev) si při svých srovnávacích sprintech všimli i kolegové z Carwow, kteří se na příkladu jednoho z „postižených” automobilů nyní rozhodli prozkoumat následky zabudování benzínového filtru pevných částic. Mat Watson sehnal dva téměř stejné vozy německé produkce a vydal se na letiště.
Tam se sešla dvojice Audi RS3 Sportback generace 8VA uvedené v roce 2015. Skoro totožné hatchbacky se lišily jen datem výroby a drobnými specifiky. Oba exempláře poháněl 2,5litrový pětiválec o výkonu 294 kW (400 koní) a 480 Nm napojený na pohon 4x4 přes sedmistupňovou automatickou převodovku. Výrobce deklaruje stejné zrychlení za 4,1 sekundy s maximální možným dosahem 280 km/h.
Novější kus z roku 2019 ale dostal navíc ekologické opatření přinášející neviditelné změny pod stejnou kapotou. V předchozích sprintech se zdála být tišší a pomalejší, ovšem v přímém srovnání se starší „kolegyní” se prokázalo jen to první. Modernější verze udržela dynamický krok s vozem bez filtru pevných částic, obě auta se projevila prakticky shodně během různých disciplín. V přímém srovnání na silnici se žádný velký rozdíl v dynamice neprojevil.
Mat tak nechal změřit obě RS3 na válcové brzdě, kdy opět vyšly stejné údaje cca 265 kW (360 koní) na kolech. Projevil se jen továrně uváděný rozdíl v průběhu točivého momentu u novinky, která dosahuje maximální dávky newtonmetrů o 500 ot./min o něco později. Po dosažení horní hranice otáček křivka točivého momentu staršího Audi klesá pomalu, zatímco varianta s filtrem přináší výraznější pokles Nm.
Pochopitelně to neznamená, že filtry na benzinech nic nemění, to v žádném případě. Výše zmíněný příklad Škody Superb ukazuje reálné dopady, Audi muselo v tomto případě novější verzi přepracovat, aby disponovala stejnou dynamikou. I když se tedy po sešlápnutí plynu rozdíl nepozná, existuje - přidaná překážka ve výfuku může znamenat menší zhoršení životnosti motoru, jistě bude limitem pro další úpravy, znamená ztrátu části charakteristického zvuku 2,5 TFSI a dříve nebo později přinese výdaje navíc v podobě údržby či výměny samotného filtru. Jásat tedy z „PPF” nebudeme, ale díky bohu aspoň za to, že přinejmenším v případě RS3 sjíždí z výrobních linek stejně rychlý vůz.
![Srovnání dvou jinak stejných aut z let 2017 a 2019 ukazuje vliv nových pravidel EU na dynamiku - 1 - Audi RS3 8VA srovnani roku vyroby foto 01](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Srovnání dvou jinak stejných aut z let 2017 a 2019 ukazuje vliv nových pravidel EU na dynamiku - 2 - Audi RS3 8VA srovnani roku vyroby foto 02](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Srovnání dvou jinak stejných aut z let 2017 a 2019 ukazuje vliv nových pravidel EU na dynamiku - 3 - Audi RS3 8VA srovnani roku vyroby foto 03](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Srovnání dvou jinak stejných aut z let 2017 a 2019 ukazuje vliv nových pravidel EU na dynamiku - 4 - Audi RS3 8VA srovnani roku vyroby foto 04](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Srovnání dvou jinak stejných aut z let 2017 a 2019 ukazuje vliv nových pravidel EU na dynamiku - 5 - Audi RS3 8VA srovnani roku vyroby foto 05](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Srovnání dvou jinak stejných aut z let 2017 a 2019 ukazuje vliv nových pravidel EU na dynamiku - 6 - Audi RS3 8VA srovnani roku vyroby foto 06](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Srovnání dvou jinak stejných aut z let 2017 a 2019 ukazuje vliv nových pravidel EU na dynamiku - 7 - Audi RS3 8VA srovnani roku vyroby foto 07](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Srovnání dvou jinak stejných aut z let 2017 a 2019 ukazuje vliv nových pravidel EU na dynamiku - 8 - Audi RS3 8VA srovnani roku vyroby foto 08](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Srovnání dvou jinak stejných aut z let 2017 a 2019 ukazuje vliv nových pravidel EU na dynamiku - 9 - Audi RS3 8VA srovnani roku vyroby foto 09](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Srovnání dvou jinak stejných aut z let 2017 a 2019 ukazuje vliv nových pravidel EU na dynamiku - 10 - Audi RS3 8VA srovnani roku vyroby foto 10](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Srovnání dvou jinak stejných aut z let 2017 a 2019 ukazuje vliv nových pravidel EU na dynamiku - 11 - Audi RS3 8VA srovnani roku vyroby foto 11](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Srovnání dvou jinak stejných aut z let 2017 a 2019 ukazuje vliv nových pravidel EU na dynamiku - 12 - Audi RS3 8VA srovnani roku vyroby foto 12](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Srovnání dvou jinak stejných aut z let 2017 a 2019 ukazuje vliv nových pravidel EU na dynamiku - 13 - Audi RS3 8VA srovnani roku vyroby foto 13](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Srovnání dvou jinak stejných aut z let 2017 a 2019 ukazuje vliv nových pravidel EU na dynamiku - 14 - Audi RS3 8VA srovnani roku vyroby foto 14](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
Obě Audi jedou stejně, novější kus s filtrem přišel o zvuk a bude dražší na servis, dynamiky v továrním nastavení ale nepozbyl
Zdroj: carwow@Youtube
Bleskovky
Nejpomalejší BMW M dneška je současně jedno z těch nejdražších v české nabídce. Je také těžké, ošklivé a nepřekvapivě nechtěné
před 2 hodinamiBugatti Chiron SS se ve sprintu až k 400 km/h postavilo Rimacu Nevera. Asi to nemělo dělat
včeraSrovnání dieselových dodávek VW, Fordu a Peugeotu ve sprintu je neobvyklé představení, tohle jsou králové levých pruhů
25.7.2024
Nové na MotoForum.cz
- MotoGP 2025: 14 potvrzených, 8 míst je volných včera 17:30
- IDM Superbike: Bez čtyř stabilních jezdců včera 15:00
- Zdravotní problémy nepustily Königa do závodu IDM nebo superbiků v Mostě včera 11:00
- Míří šampionát World Superbike na Slovakia Ring? včera 09:00
- Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku včera 08:00
Nejnovější články
Zisky Stellantisu se mohutně propadají, některé ze slavných značek koncernu to nepřežijí
před hodinouNejpomalejší BMW M dneška je současně jedno z těch nejdražších v české nabídce. Je také těžké, ošklivé a nepřekvapivě nechtěné
před 2 hodinamiOmezovače rychlosti nařízené v EU jsou pro lidi tak otravné, že Korejci museli jinde umožnit jejich rychlé vypnutí
před 3 hodinamiVolvo to přepísklo s přechodem na elektromobily, naříkají dealeři. „Musí to změnit, jinak zemřeme,” říkají
před 5 hodinamiNové Audi A5 v úplném základu je reklamou na to, co všechno jste si nekoupili, patrné je to hlavně uvnitř
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva