Srovnání dvou jinak stejných aut z let 2017 a 2019 ukazuje vliv nových pravidel EU na dynamiku

Ne nevidíte dvakrát. Tato dvě auta jsou na první pohled skutečně stejná, v útrobách jednoho z nich se ale nachází filtr pevných částic.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Srovnání dvou jinak stejných aut z let 2017 a 2019 ukazuje vliv nových pravidel EU na dynamiku

23.12.2019 | Mirek Mazal

Srovnání dvou jinak stejných aut z let 2017 a 2019 ukazuje vliv nových pravidel EU na dynamiku

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Ne nevidíte dvakrát. Tato dvě auta jsou na první pohled skutečně stejná, v útrobách jednoho z nich se ale nachází filtr pevných částic.

Ve snaze o další ekologizaci automobilů byl v září roku 2018 zaveden nový režim měření spotřeby a emisí zvaný WLTP neboli Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure (Celosvětový harmonizovaný postup zkoušek lehkých vozidel). Ačkoli se tváří světově, používán je prakticky jen v zemích Evropské unie, kde si spolu s novou emisní normou Euro vyžádal i změnu techniku automobilů. Do benzinových aut tak přibyly tzv. filtry pevných částic, které jsou překážkou volnému proudění spalin a výkonu motoru logicky nemohou prospívat.

Pro příklad nemusíme chodit daleko, například vrcholná Škoda Superb 2,0 TSI 4x4 měla do roku 2018 rovných 280, později už jen 272 koní. Následků na dynamiku (a také zvukový projev) si při svých srovnávacích sprintech všimli i kolegové z Carwow, kteří se na příkladu jednoho z „postižených” automobilů nyní rozhodli prozkoumat následky zabudování benzínového filtru pevných částic. Mat Watson sehnal dva téměř stejné vozy německé produkce a vydal se na letiště.

Tam se sešla dvojice Audi RS3 Sportback generace 8VA uvedené v roce 2015. Skoro totožné hatchbacky se lišily jen datem výroby a drobnými specifiky. Oba exempláře poháněl 2,5litrový pětiválec o výkonu 294 kW (400 koní) a 480 Nm napojený na pohon 4x4 přes sedmistupňovou automatickou převodovku. Výrobce deklaruje stejné zrychlení za 4,1 sekundy s maximální možným dosahem 280 km/h.

Novější kus z roku 2019 ale dostal navíc ekologické opatření přinášející neviditelné změny pod stejnou kapotou. V předchozích sprintech se zdála být tišší a pomalejší, ovšem v přímém srovnání se starší „kolegyní” se prokázalo jen to první. Modernější verze udržela dynamický krok s vozem bez filtru pevných částic, obě auta se projevila prakticky shodně během různých disciplín. V přímém srovnání na silnici se žádný velký rozdíl v dynamice neprojevil.

Mat tak nechal změřit obě RS3 na válcové brzdě, kdy opět vyšly stejné údaje cca 265 kW (360 koní) na kolech. Projevil se jen továrně uváděný rozdíl v průběhu točivého momentu u novinky, která dosahuje maximální dávky newtonmetrů o 500 ot./min o něco později. Po dosažení horní hranice otáček křivka točivého momentu staršího Audi klesá pomalu, zatímco varianta s filtrem přináší výraznější pokles Nm.

Pochopitelně to neznamená, že filtry na benzinech nic nemění, to v žádném případě. Výše zmíněný příklad Škody Superb ukazuje reálné dopady, Audi muselo v tomto případě novější verzi přepracovat, aby disponovala stejnou dynamikou. I když se tedy po sešlápnutí plynu rozdíl nepozná, existuje - přidaná překážka ve výfuku může znamenat menší zhoršení životnosti motoru, jistě bude limitem pro další úpravy, znamená ztrátu části charakteristického zvuku 2,5 TFSI a dříve nebo později přinese výdaje navíc v podobě údržby či výměny samotného filtru. Jásat tedy z „PPF” nebudeme, ale díky bohu aspoň za to, že přinejmenším v případě RS3 sjíždí z výrobních linek stejně rychlý vůz.


Srovnání dvou jinak stejných aut z let 2017 a 2019 ukazuje vliv nových pravidel EU na dynamiku - 1 - Audi RS3 8VA srovnani roku vyroby foto 01Srovnání dvou jinak stejných aut z let 2017 a 2019 ukazuje vliv nových pravidel EU na dynamiku - 2 - Audi RS3 8VA srovnani roku vyroby foto 02Srovnání dvou jinak stejných aut z let 2017 a 2019 ukazuje vliv nových pravidel EU na dynamiku - 3 - Audi RS3 8VA srovnani roku vyroby foto 03Srovnání dvou jinak stejných aut z let 2017 a 2019 ukazuje vliv nových pravidel EU na dynamiku - 4 - Audi RS3 8VA srovnani roku vyroby foto 04Srovnání dvou jinak stejných aut z let 2017 a 2019 ukazuje vliv nových pravidel EU na dynamiku - 5 - Audi RS3 8VA srovnani roku vyroby foto 05Srovnání dvou jinak stejných aut z let 2017 a 2019 ukazuje vliv nových pravidel EU na dynamiku - 6 - Audi RS3 8VA srovnani roku vyroby foto 06Srovnání dvou jinak stejných aut z let 2017 a 2019 ukazuje vliv nových pravidel EU na dynamiku - 7 - Audi RS3 8VA srovnani roku vyroby foto 07Srovnání dvou jinak stejných aut z let 2017 a 2019 ukazuje vliv nových pravidel EU na dynamiku - 8 - Audi RS3 8VA srovnani roku vyroby foto 08Srovnání dvou jinak stejných aut z let 2017 a 2019 ukazuje vliv nových pravidel EU na dynamiku - 9 - Audi RS3 8VA srovnani roku vyroby foto 09Srovnání dvou jinak stejných aut z let 2017 a 2019 ukazuje vliv nových pravidel EU na dynamiku - 10 - Audi RS3 8VA srovnani roku vyroby foto 10Srovnání dvou jinak stejných aut z let 2017 a 2019 ukazuje vliv nových pravidel EU na dynamiku - 11 - Audi RS3 8VA srovnani roku vyroby foto 11Srovnání dvou jinak stejných aut z let 2017 a 2019 ukazuje vliv nových pravidel EU na dynamiku - 12 - Audi RS3 8VA srovnani roku vyroby foto 12Srovnání dvou jinak stejných aut z let 2017 a 2019 ukazuje vliv nových pravidel EU na dynamiku - 13 - Audi RS3 8VA srovnani roku vyroby foto 13Srovnání dvou jinak stejných aut z let 2017 a 2019 ukazuje vliv nových pravidel EU na dynamiku - 14 - Audi RS3 8VA srovnani roku vyroby foto 14
Obě Audi jedou stejně, novější kus s filtrem přišel o zvuk a bude dražší na servis, dynamiky v továrním nastavení ale nepozbyl

Zdroj: carwow@Youtube

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše