Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Srovnání osmi moderních SUV ukázalo, jak si dokážou poradit se skutečným terénem
21.3.2021 | Petr Prokopec
SUV mají být univerzální auta, která se něčeho hned tak nezaleknou, ale jsou jimi skutečně? Jak které, chce se říci, většina ale v náročném testu dokázala překvapit.
V posledních letech zákazníci hromadně přepřahají na SUV všeho druhu. Jedním z argumentů jsou přitom terénní schopnosti, které by daná auta měla pozdvihnout nad standardní kombíky, hatchbacky či sedany. Nicméně jakmile s nimi jejich majitelé opustí zpevněný asfalt, často dochází ke kuriózním nehodám. Důvodem bývá jednak nedostatek zkušeností řidičů, neboť jízda po nezpevněném povrchu má svá specifika, prstem lze ale ukázat i na techniku.
Ta bývá koncipována spíše tak, aby auto jezdilo co nejlépe po silnici a mělo co nejmenší spotřebu, a tedy i jí přímo úměrné emise CO2. Pohon všech kol tak zdaleka není normou, spousta SUV jsou jen předokolky. A i pokud máte 4x4 a jde alespoň o funkční připojitelný pohon, limitem mohou být pneumatiky odpovídající spíše požadavkům silničního provozu než náročnějšího terénu.
Mají tedy současná SUV vůbec smysl, tedy krom toho, že díky vyššímu posezu a větší mase poskytují posádce zdání většího bezpečí? To proklepli Kazaši provozující na Youtube kanál SUV Battle, kteří uspořádali srovnávací test mezi Audi Q7, Audi Q8, BMW X5, BMW X6, Lexusem RX, Mercedesem GLE, Range Roverem Sport a Volvem XC90. Testeři však hned na úvod přiznávají, že souboj není zcela vyrovnaný, neboť jednotlivé vozy dorazily s odlišným pohonným ústrojím i jiným obutím, ale o to tu nakonec nešlo.
Kolbištěm se stal hliněný kopec s vyjetou cestou, která ovšem nabídla hned tři překážky. Jejich překonávání si často vyžádalo aktivaci speciálních jízdních režimů, stejně jako jízdu po méně než čtyřech kolech. Výsledek je v podstatě překvapení, neboť s výjimkou Lexusu a BMW X5 se nakonec všichni „účastníci zájezdu“ na kopec vyškrábali. U některých vozů to byla zjevně velká námaha a nic přirozeného, ale důležitý je nakonec výsledek.
Zajímavé jsou rozdíly mezi některými sourozenci, neboť zatímco zmíněné X5 mělo problémy, X6 se na vrchol vyškrábalo. Obě mnichovská SUV přitom poháněl stejný třílitrový šestiválec a obě měla nasazeny tytéž pneumatiky, přesto bychom za vhodné do terénu neoznačili jediné. Audi Q7 a Q8 pro změnu dělil hlavně rok výroby, jenž vyústil v pokročilejší elektronické systémy. Stejně jako u BMW tak i v tomto případě udávala prim stylovější varianta.
Králem srovnání se nicméně dle očekávání stal Range Rover Sport, který stále zůstává spíše off-roadem než SUV. Jakkoliv je třeba dodat, že britský zástupce dostal do vínku pětilitrový osmiválec, s nímž se párují spíše silniční pneumatiky. Pokud byste se nicméně rozhodli pro slabší pohonnou jednotku a ortodoxnější obutí, nemusíte se konce asfaltu vůbec obávat. Smeknout je ale třeba před většinou aut - i když podmínky neodpovídaly zrovna erzetě dakarské rallye, čekali jsme, že většina aut vrcholu nedosáhne.









Se kterým moderním SUV se nemusíte obávat jízdy v terénu? Už oficiální fotky naznačí, v případě většiny vozů záběry z takového ježdění prakticky neexistují. Pro Range Rover Sport a Jeep tedy nejde o velkou výzvu, Lexus RX nebo BMW by ale zpevněný asfalt raději opouštět neměla. Ostatní docela náročnou zkoušku zvládla možná i lépe, než byste čekali. Foto: Automobilky
Zdroj: SUV Battle@YouTube
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
před 6 hodinami
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Nejčtenější články
Další test říká, že klíčové nové Audi je tak mizerné, že horší než jeho předchůdce je úplně ve všem
14.11.2025
Renesance osmiválců pokračuje. Firma, která chtěla úplně skončit se spalovacími motory, nacpala 20 miliard do nových V8
14.11.2025
Šéf BMW dál tvrdě kritizuje EU. Podle něj zabíjí místní autoprůmysl, i když BMW její tlak viditelně neškodí
14.11.2025
Ikonický kombík se loučí s jednou érou brutálním provedením, je výkonnější než Bugatti Veyron
14.11.2025
Další stát zrušil povinnost používat často ohyzdné přední poznávací značky aut, stačí splnit jedinou podmínku
15.11.2025
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.14. 12:25 - brnenska.odchytova
- whitelist & blacklist 12.14. 09:14 - Brus
- Lampárna (stěžovatelna) 12.14. 09:05 - Brus
- IT poradna 12.14. 05:13 - rutak11
- BMW Divize 12.13. 21:24 - Kavis
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.12. 23:17 - Truck Daškam
- VZKAZY 12.12. 20:10 - M.Z.
- Politický koutek 12.10. 18:54 - Stepan
