Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Srovnání poklesu hodnoty Tesly v loňském roce s cenou všech velkých automobilek ukazuje, jak brutální byl
1.1.2023 | Petr Miler
Tesla má za sebou zas jednu velkou jízdu, tentokrát se ale po horské dráze nejelo nahoru, ale strmě, velmi strmě dolů. Odpočívej v pokoji, Teslo? Ale kdeže, její hodnota byla tak absurdní, že je absurdní i po takovém extrémním poklesu.
Akciový trh má za sebou velmi divoký rok, diplomaticky řečeno. Všeobjímající akciový index S&P 500 spadl za rok 2022 o 19,4 %, což znamená největší pokles od finanční krize v roce 2008. To je ale průměrná hodnota, některé firmy na tom byly mnohem hůř. A tou snad nejviditelnější z nich se stala Tesla.
Mnohokrát jsme upozorňovali, že hodnota akcií firmy je jednou z největších bublin v historii akciových trhů a její dramatický pokles je nevyhnutelný. Nadšenci do všeho „teslího” se nám pochopitelně vysmáli, když jsme toto řekli v pondělí a hodnota firmy byla v pátek pořád stejná, takhle to ale na akciových trzích nechodí. Třeba splasknutí dot-com bubliny trvalo skoro dva roky a ani v případě Tesly nelze čekat, že by tento proces proběhl za den nebo týden. Bude to též trvat roky, výsledek je ale nevyhnutelný - v dostatečně dlouhém časovém období vždy zvítězí jen ekonomická racionalita, která biliónové hodnotě firmy (v dolarech, pro jistotu) v tuto chvíli skutečně nenahrává.
Tak se stalo, že akcie firmy ztratily za loňský rok plných 70 procent své hodnoty, což je - ač z velkých slov máme obavy - brutální pokles. Procenta jsou ale jedna věc, vyjádřeno totéž penězi jiná. Felix Richter z webu Statista si procvičil své znalosti matematiky a připomíná, že hodnota firmy se z přibližně 1,24 bilionu dolarů propadla na méně než 0,44 bilionu dolarů. Jde o dvoutřetinovou ztrátu, kterou mnozí mají tendenci považovat za labutí píseň Tesly, tak to ale není. Skoro půl bilionu je pořád šílená hodnota dalece překonávající všechny ostatní automobilky světa, zajímavější je nicméně ještě jiný Richterův pohled.
Pokles hodnoty o zhruba 800 miliard dolarů je totiž pořád takový, že jej nevyrovná ani součet tržních kapitalizací všech velkých výrobců aut na celém světě. Zní to jako vtip - Toyota, Volkswagen, Stellantis, Hyundai, GM, Mercedes, BMW, Ford, Honda, Kia nebo Nissan s Renaultem nedají společně dohromady ani takovou tržní kapitalizaci, aby vyrovnaly jen loňskou devalvaci Tesly. Tak to ale je a pokud se nyní nesmějete nesmyslnosti hodnoty americké firmy, máte v garáži Teslu. Nebo aspoň T na spodním prádle.
Tesla je prostě bublina bublin a čekalo se jen na dostatečně silné impulsy, které její hodnotu poněkud umravní. Makroekonomické podmínky, více konkurence, Muskovy trampoty a spousta dalších faktorů více nebo méně přispěla k tomu, že se akcie Tesly začaly blížit své adekvátní ceně. Kdy a kam až se propadnou? Kdybych to věděl, živil bych se jako investor, trhy často zůstávají velmi dlouho iracionální a ekonomické vzdělání ani zkušenosti z obchodu vám na odhadování vývoje akciových trhů nestačí. Přesto si dovolím říci, že dokud Tesla nebude stát třetinu až čtvrtinu toho, co stojí dnes, pořád ji bude věštěna budoucnost, kterou její současné výsledky ani v nejmenším nezaručují.



Tesla Model Y je zajímavé auto, dokud ale nebude jezdit na lidské větry, těžko může její výrobce očekávat, že někdo soudný označí biliónovou hodnotu firmy za adekvátní Loni tak přišla na své tržní kapitalizaci asi o 800 miliard - to je tolik, že ani součet hodnot všech ostatních velkých automobilek nestačí na vykrytí tohoto poklesu, jak můžete vidět níže. Ilustrační foto: Tesla
Zdroj: Felix Richter@Statista
Bleskovky
Němec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
včeraVW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
15.9.2025BMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
13.9.2025
Nejnovější články
Mercedes po poprasku okolo říká, že motory BMW odebírat nebude. Prý má skvělé vlastní, za vlastní považuje i ty z Číny
před 10 hodinamiLegendu Fordu zařízli po čtyřech generacích, o to levněji ji dnes koupíte ojetou. Za své ceny nabízí hromadu muziky
včeraPrezident Erdogan si vyzkoušel druhé turecké národní auto, na konkurenta Octavie se moc nadšeně netvářil
včeraŠéf Škody potvrdil, že ostrá Fabia se vrátí. Přijde ještě letos, levnější auta ale nebudou
včeraNěmec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva