Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
SSC Tuatara v detailech: 1 098 koní na tunu rozdrtí Veyron na prach
11.11.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
(+ video) Shelby Supercars zveřejnilo parametry modelu Tuatara. Dosud nejrychlejší produkční auto světa má překonat ve všech směrech.
Společnost Shelby Supercars Inc., uváděná pod zkratkou SSC a která mimochodem kromě jména a vřelému vztahu k rychlým automobilům nemá nic společného se slavným Carrollem Shelbym, dál kráčí za svým snem vrátit se na post výrobce nejrychlejšího sériového automobilu na světě. Jejich dítko nazvané Tuatara má navázat na úspěch SSC Ultimate Aero pomocí dvakrát přeplňovaného hliníkového vidlicového osmiválce o hmotnosti 194 kg a objemu 6 942 cm3, který podle tvrzení firmy vyprodukuje 1 350 bhp při 6 800 ot./min., což po přepočtu dělá 1 369 „evropských” koní.
Maximální točivý moment činí přes 1 400 newtonmetrů při stejných 6 800 otáčkách. Vůz má přitom podle údajů SSC vážit díky konstrukci z uhlíkových kompozitů doplněných hliníkovými výztuhami pouze 1 247 kg (44 % hmotnosti je vpředu, 56 % vzadu) - z toho vychází famózní výkonová hmotnost 1 098 koní na tunu. A to má být součástí výbavy audiosystém s deseti reproduktory, klimatizace, navigace se sedmi a půl palcovým displejem nebo elektromotorky poháněná okna a nastavování zpětných zrcátek, takže žádná holota.
Z 0 na 96 km/h (0-60 mil/h) má Tuatara vystřelit za 2,5 sekundy a to pomocí jen dvou poháněných kol - celokarbonových dvacítek s pneumatikami Michelin Pilot Sport o šíři 335 mm. Není proto divu, že karbon-keramické brzdy o průměru 381 mm jsou vpředu drceny osmipístkovými a vzadu šestipístkovými třmeny. O stabilitu auta se starají speciální tlumiče dodané firmou Penske se samostatnými vyrovnávacími nádržkami, které spolupracují s dvojitými lichoběžníky vpředu i vzadu, vinutými pružinami a stabilizátory. O ochranu předního nárazníku před vysokými retardéry se navíc stará pneumaticky ovládaný systém zvedání přední nápravy, který používá třeba Lamborghini.
Jak můžete vidět na úplně prvních obrázcích interiéru zpracovaných prozatím v počítači, o přenos výkonu na zadní kola se postará sedmistupňová manuální převodovka. Na průhledných displejích připomínající head-up obrazovky ve stíhačkách rovněž svítí dvě zajímavá čísla: 9 200 udává začátek červeného pole otáčkoměru, 275 pak nejvyšší rychlost v mílích za hodinu a to znamená, že SSC Tuatara má jet 442 km/h. Troufá si ale ještě na více, 276 mil/h, tedy 444 km/h a to je o 13 km/h více než dosáhlo Bugatti Veyron Super Sport.
Jedna věc tady ale nesedí. Palubní přístroje jsou evidentně digitální, přičemž firma uvádí, že kromě tlaku oleje, napětí elektrické soustavy, teploty vody a stavu paliva v nádrži auto zobrazuje na tachometru 300 mil/h a nejvyšších 10 000 ot./min. Takže buď Tuatara dostane další analogové budíky anebo někdo jaksi zapomněl, že digitálky ukážou ta čísla až potom, co stroj dané parametry dosáhne. A vlastně je tady ještě něco, co v tabulce vypadá jako podivnost. Že jsou výkonové parametry udávány pro 91oktanový benzín, není nijak zvláštní, ve Spojených státech je pořád běžně k mání, ale ještě jsem neviděl agregát, který by byl schopen točit 10 tisíc a měl předepsaný motorový olej specifikace SAE 5W/30. Čekal bych něco jako 5W/50 nebo 60, ale tohle příliš neodpovídá tribologickým zvyklostem.
Přesto vypadají uvedené i následující parametry více než impozantně a můžeme jen doufat, že je SSC brzy předvede i naživo a tím možná opět vyprovokuje Bugatti k odvetným protiopatřením. Volkswagen a další konkurenti ale budou mít asi co dělat. Tuatara s rozměry 4 430 x 1 991 x 1092 mm a rozvorem 2667 mm zvládne sprint na čtvrt míle za 9,75 vteřiny s cílovou rychlostí 231,7 km/h a boční přetížení 1,05 g. Z rychlosti 97 km/h zastaví na vzdálenosti 31,4 m a disciplína 0-160-0 km/h ji potrvá 11,25 s.
Nejdříve ale opravdu potřebujeme skutečný důkaz, nejen papírové hodnoty. Pak může SSC očekávat nebetyčný respekt a nehynoucí úctu...
Při rychlosti 444 km/h asi přijde vhod kompletně zakrytý podvozek, který se nad silnicí pohybuje ve výšce 101 mm
Pokud Tautara opravdu prolomí slibovanou rychlost, těch obrázků bude patrně mnohem více
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla Cybertruck byla nafocena v Moskvě, její majitel se sankcím jen směje
2.5.2024 - Fisker oznámil, že koncem června zahájí masivní propouštění. Budete se divit, ale je to projev optimismu
1.5.2024 - Takhle by to dopadlo, kdyby se Škoda odvázala a pod hlavičkou RS nabídla skutečné sportovní auto
29.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Kupec kýčovitého Mercedesu za rok a půl vlastnictví prodělal kalhoty, každý ujetý kilometr ho stál přes 374 Kč
před 2 hodinami - „Bezemisní nafta” prolomila klíčovou cenovou hranici, elektromobily dávají ještě menší smysl
před 3 hodinami - Údajně revoluční čínské baterie pro elektromobily až tak revoluční nejsou, i proto je Nio nikomu neprodá
před 5 hodinami - Uctívaný nezničitelný kombík Mercedesu se dá koupit skoro nejetý po 1. majiteli, stojí pakatel díky kosmetické vadě
před 6 hodinami - Automobilka Tesla žaluje výrobce baterií Tesla kvůli zneužití jejího jména, ale kdo na něj má vlastně právo?
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 05.05. 10:44 - Truck Daškam
- Politický koutek 05.05. 08:48 - jerry
- Elektromobily a vse kolem nich 05.05. 07:11 - honziss
- audi A4 2023 2.0 tfsi 110kw , automat 05.04. 17:59 - Filip
- S větrem ve vlasech.... 05.04. 15:12 - pavproch
- Rychlodotazy 05.04. 15:07 - pavproch
- Volkswagen obecne 05.04. 00:53 - mattonecz
- BMW Divize 05.03. 08:37 - pavproch