Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Stávka odborů v USA eskaluje. Dělníkům nestačí ani 900 Kč/h, 6 000 lidí už propustili, šetření odnesly další autosalony
21.10.2023 | Petr Miler
I když tato nejzazší forma vyjednávání - eufemicky řečeno - trvá už od 15. září, řešení není v dohledu. Naopak se zdá, že antipatie obou stran rostou a zejména Stellantis nebude s nekompromisními kroky váhat ani minutu.
Může se zdát, že stávka odborů UAW (United Auto Workers) v USA nám může být ukradená, v dnešním globalizovaném světě ale neexistuje skoro nic, co by mělo jen lokální dopad. A tento „štrajk” teprve ne - část závodů automobilek Stellantis, Ford a General Motors stojí už více než měsíc a nezdá se, že by vývoj směřoval k rozuzlení situace. Naopak jsme ze strany automobilek stále častěji svědky vyjádření v tom smyslu, že své nejlepší nabídky už daly na stůl a dál nemohou jít.
Nejnověji vedení GM varovalo, že požadavky odborů jsou přemrštěné a pokud budou akceptovány, budou zničující pro samotnou firmu i pracovní místa v ní. Gerald Johnson, výkonný viceprezident GM pro globální výrobu, označil dříve učiněnou nabídku odborářům za „historickou” a zveřejnil i detaily. Podle nich by se většina platů dělníků vyšplhala s odměnou na 39,24 dolaru za hodinu, tedy asi 911 Kč/hod. To zejména z českého pohledu nezní jako málo, dělníkům to ale nestačí.
„Možná se sami sebe ptáte, proč General Motors nemůže splnit každý požadavek, který Shawn Fain (šéf UAW - pozn. red.) požaduje? Jednoduchou odpovědí je, že potřebujeme zisky, abychom mohli investovat do naší budoucnosti,” řekl k věci Johnson. Podobně se k věci staví Ford, který uvedl, že „dosáhl svého limitu”, pokud jde o návrhy na zvýšení mezd a vůbec zlepšení pracovních podmínek. Ještě dál pak zachází Stellantis, který už na nic nečeká, odborům vrací úder a raději šetří, což se projevuje i na dalších krocích.
Neznáme detaily amerického práva týkající se stávek, firmy ale zjevně mohou i za této situace propouštět. A to také takticky dělají jako varování před tím, že nepracovat nemusí nutně vést k lepší práci, může to vést i k žádné práci. Podle Auto News mělo takto o práci přijít už asi 6 000 lidí. Podle Fordu jsou někteří dělníci už teď placení lépe než mnozí učitelé a zdravotníci, a propustil tak okolo 2 700 lidí. Následují Stellantis a GM, které poslaly k vodě okolo 1 500 zaměstnanců. Ani to ale k ničemu pozitivnímu nevede.
Stellantis tak dál šetří a byť se to před pár dny zdálo vzhledem k velmi blízkým termínům těchto dvou událostí nepravděpodobné, zrušil svou účast na dvou dalších autoshow. To vše kvůli ztrátám způsobeným stávkami a snaze je nějak vykompenzovat. Žádnou ze značek Stellantisu tak neuvidíme nejen na CES v lednu, ale ani na autosalonu v Los Angeles a tuningové SEMA Show v Las Vegas. Situace tak skutečně eskaluje a nezdá se, že by se na obzoru rýsovalo jakékoli kloudné řešení.



SEMA Show 2023 v Las Vegas měla začít už za pár dnů a Stellantis na ni přes svou divizi Mopar lákal i oficiálními upoutávkami. Ani tato účast koncernu na blížícím se autosalonu se ale neodehraje, firma pod tlakem ztrát způsobených stávkami šetří, kde se jen dá. Foto: Stellantis
Zdroje: Auto News, Detroit Free Press, Stellantis
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
6.11.2025
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
5.11.2025
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nejnovější články
Ford má po prodělání 275 miliard Kč bez náhrady ukončit výrobu svého klíčového elektromobilu
před hodinou
Ef-jednička, ve které Ayrton Senna vybojoval asi nejtěžší vítězství své kariéry, je na prodej. Cena poletí do stratosféry
včera
Ještě hůř: Prodeje elektrických Subaru v USA po konci dotací zhroutily o 98 procent, nechce je najednou skoro nikdo
včera
Ojeté hybridy trápí další dosud přehlížený problém, zajíce v pytli kupujete v podstatě s každým z nich
včera
Šéf ChatGPT po sedmi letech čekání zrušil svou objednávku Tesly Roadster, Elon Musk mu to vrátil i s úroky
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 11.08. 00:01 - M.Z.
- vyber motorky 11.07. 22:39 - abgx1
- Lampárna (stěžovatelna) 11.07. 20:57 - řidičBOB
- Detektory policejních radarů 11.07. 15:31 - pavproch
- Má někdo zkušenost s nákupem ojetého auta z Německa přes malého dovozce? 11.07. 09:23 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 11.07. 06:36 - řidičBOB
- Nástroj k nákupu auta (STK,SPZ,VIN) 11.06. 16:27 - jreh
- Rychlodotazy 11.06. 10:02 - řidičBOB
