Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
28.3.2024 | Petr Miler
Pikantní je, že automobilka označuje tyto odchody za „dobrovolné”, i když budou dobrovolné asi tak jako placení daní - buď patřičným směrem peníze poukážete vy sami, nebo si je stát stejně vezme.
Teprve v úterý jsme vás informovali o dalším kole propouštění u Stellantisu, které automobilka bez přetvářky označuje za přímý dopad zatím ne zrovna úspěšného přechodu na výrobu elektrických aut. Je ale otázkou, zda mohl tento posun za jakýchkoli okolností dopadnout jinak - komplikovanost výroby dnes nechme stranou, pokud ale začnete nabízet dražší a méně žádané zboží místo toho levnějšího a žádanějšího, je jasné, že vaše prodeje půjdou dolů. A když půjdou dolů prodeje, půjde dolů výroba. A když půjde dolů výroba, půjdou dolů stavy zaměstnanců, takhle jednoduché to je. Zvláště pak, když se k tomu přidávají neutuchající touhy výrobců na automatizaci a dalším zjednodušení produkce.
Není tedy překvapivé, že zmíněné propouštění nebylo tím posledním, to ani zdaleka. Agentura Reuters nově s odvoláním na italský odborový svaz FIOM uvádí, že automobilka včera podepsala další dohodu, která se postará o „dobrovolné propouštění”, dalších více než 3 tisíc lidí pracujících Itálii. Což je poměrně značná část jejího tamního personálního zajištění.
Vysloveně „dobrovolného” na tomto propouštění pochopitelně není nic, jde jen o projev toho, že probíhá po dohodě automobilky s odboráři způsobem, který propuštěným zajistí nadstandardní zacházení. Způsob, jakým jej bude dosaženo, nebyl upřesněn, očekávejme ale tučná odstupná či předčasné odchody do důchodu.
Propouštět se bude napříč Itálií. Přes 1 000 lidí skončí v továrnách v Melfi, Pomigliano d'Arco a Termoli, a to jak na dělnických, tak na administrativních pozicích. Více než 1 500 lidí skončí přímo v Turíně, závod na výrobu motorů v Pratola Serra zruší dalších 100 pracovních míst a dalších 850 lidí by mělo skončit v závodě v Cassino. Tady ještě dohody s odbory nebylo dosaženo, na celkovém počtu asi 3 500 vyhazovů to ale stěží něco změní. Další „dobrovolné” odchody by se navíc měly týkat závodu na výrobu dodávek Atessa ve střední Itálii, tam jsou zatím jednání v počátcích.
Mluvčí Stellantisu tento stavu potvrdil s tím, že propouštění „je součástí iniciativ, které společnost Stellantis zavedla s cílem řešit dopady probíhajícího procesu energetické a technologické transformace”. Ani v tomto případě tedy nezastírá, že jde o elektrická auta, která podle některých měla zajistit opak. Jak by mohla, chce se ptát...
Mluvčí potvrdil, že propouštění jsou zaměřena na lidi blízké důchodovému věku nebo otevřené možnosti najít si nové profesní příležitosti mimo Stellantis. Ten dnes v Itálii zaměstnává okolo 43 000 lidí, propuštění asi 3 500 z nich - a není to konečné číslo - tedy znamená snížení celkového stavu o více jak 8 procent. A v Turíně a okolí půjde podíl propuštěných do desítek procent, tam pracuje z celkového počtu italských zaměstnanců Stellantisu asi třetina lidí.



Továrna Mirafiori v Turíně je jednou z těch, která se zaměřila na výrobu hlavně elektrických aut a strádá. Také té se nové kolo propouštění týká. Foto: Stellantis
Zdroje: Reuters, Stellantis
Bleskovky
Přelomový Jaguar nachytali při testech, jak si hraje ne něco, čím není, bude to jen další hřebíček do jeho rakve
dnesUnikla podoba nástupce Audi TT a R8 v jednom, je to ještě o hodně větší tragédie, než jsme doufali
včeraZapomeňte na Škodu Octavia RS Combi, nejlepší rychlé auto na prázdninové výlety je teď tohle
31.8.2025
Nejnovější články
Majitel elektromobilu od nové automobilky pravidelně zažívá noční můry, ze spirály selhání auta i servisu nedokáže uniknout
před 6 hodinamiDalší tradiční evropský dodavatel automobilek skončil a odevzdává se Číňanům. „Už se tady nedá nic vydělat,” říká šéf
před 7 hodinamiBMW dál nesází vše na jednu kartu, do tří let začne svá auta osazovat neobvyklým typem pohonu
před 9 hodinamiRusové ukázali nový všudychod jako z dob SSSR. Stroj zvaný Hvězda nezastaví nic, ujede až 1 000 km v kuse klidně i bažinami
před 10 hodinamiKombíky Volva končí bez nástupce, tento je další v řadě. Z klasických aut značky zbývá jen poslední mohykán
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva