Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
28.3.2024 | Petr Miler
Pikantní je, že automobilka označuje tyto odchody za „dobrovolné”, i když budou dobrovolné asi tak jako placení daní - buď patřičným směrem peníze poukážete vy sami, nebo si je stát stejně vezme.
Teprve v úterý jsme vás informovali o dalším kole propouštění u Stellantisu, které automobilka bez přetvářky označuje za přímý dopad zatím ne zrovna úspěšného přechodu na výrobu elektrických aut. Je ale otázkou, zda mohl tento posun za jakýchkoli okolností dopadnout jinak - komplikovanost výroby dnes nechme stranou, pokud ale začnete nabízet dražší a méně žádané zboží místo toho levnějšího a žádanějšího, je jasné, že vaše prodeje půjdou dolů. A když půjdou dolů prodeje, půjde dolů výroba. A když půjde dolů výroba, půjdou dolů stavy zaměstnanců, takhle jednoduché to je. Zvláště pak, když se k tomu přidávají neutuchající touhy výrobců na automatizaci a dalším zjednodušení produkce.
Není tedy překvapivé, že zmíněné propouštění nebylo tím posledním, to ani zdaleka. Agentura Reuters nově s odvoláním na italský odborový svaz FIOM uvádí, že automobilka včera podepsala další dohodu, která se postará o „dobrovolné propouštění”, dalších více než 3 tisíc lidí pracujících Itálii. Což je poměrně značná část jejího tamního personálního zajištění.
Vysloveně „dobrovolného” na tomto propouštění pochopitelně není nic, jde jen o projev toho, že probíhá po dohodě automobilky s odboráři způsobem, který propuštěným zajistí nadstandardní zacházení. Způsob, jakým jej bude dosaženo, nebyl upřesněn, očekávejme ale tučná odstupná či předčasné odchody do důchodu.
Propouštět se bude napříč Itálií. Přes 1 000 lidí skončí v továrnách v Melfi, Pomigliano d'Arco a Termoli, a to jak na dělnických, tak na administrativních pozicích. Více než 1 500 lidí skončí přímo v Turíně, závod na výrobu motorů v Pratola Serra zruší dalších 100 pracovních míst a dalších 850 lidí by mělo skončit v závodě v Cassino. Tady ještě dohody s odbory nebylo dosaženo, na celkovém počtu asi 3 500 vyhazovů to ale stěží něco změní. Další „dobrovolné” odchody by se navíc měly týkat závodu na výrobu dodávek Atessa ve střední Itálii, tam jsou zatím jednání v počátcích.
Mluvčí Stellantisu tento stavu potvrdil s tím, že propouštění „je součástí iniciativ, které společnost Stellantis zavedla s cílem řešit dopady probíhajícího procesu energetické a technologické transformace”. Ani v tomto případě tedy nezastírá, že jde o elektrická auta, která podle některých měla zajistit opak. Jak by mohla, chce se ptát...
Mluvčí potvrdil, že propouštění jsou zaměřena na lidi blízké důchodovému věku nebo otevřené možnosti najít si nové profesní příležitosti mimo Stellantis. Ten dnes v Itálii zaměstnává okolo 43 000 lidí, propuštění asi 3 500 z nich - a není to konečné číslo - tedy znamená snížení celkového stavu o více jak 8 procent. A v Turíně a okolí půjde podíl propuštěných do desítek procent, tam pracuje z celkového počtu italských zaměstnanců Stellantisu asi třetina lidí.
Továrna Mirafiori v Turíně je jednou z těch, která se zaměřila na výrobu hlavně elektrických aut a strádá. Také té se nové kolo propouštění týká. Foto: Stellantis
Zdroje: Reuters, Stellantis
Bleskovky
- Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
před 3 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Jerezu už dále bez Caneta 09:00
- Mistr světa Bagnaia tvrdí muziku v Jerezu včera 16:23
- Pátek v Jerezu - Moto2: 1. Roberts, 13. Salač včera 15:49
- Úvod v Jerezu: Na čele bratři Marquezové, 7. Pedrosa včera 11:30
- Nová pravidla MotoGP od sezóny 2027 včera 10:42
Nejčtenější články
- Aston Martin vrátil do kabin svých aut tlačítka. Pozoruhodnou cestou zjistil, jak moc lidem vadí je nemít
27.3.2024 - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
27.3.2024 - Zbytečný a takřka neprodejný: Klon Škody Enyaq s logem Fordu neřeší vůbec nic, přesto se začíná prodávat v Česku
27.3.2024 - Číňané začali prodávat své nové luxusní monstrum. Nabušené SUV větší než Kodiaq stojí jen 413 tisíc Kč
27.3.2024 - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.27. 09:30 - Arkis
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 22:10 - jerry
- Onboard videa 04.26. 16:17 - řidičBOB
- VZKAZY 04.26. 14:59 - petr_riha
- S větrem ve vlasech.... 04.26. 14:16 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz