Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Stellantis našel uplatnění pro svou osiřelou továrnu v Polsku, bude tam montovat levná čínská auta
25.3.2024 | Petr Prokopec
Je to vskutku pozoruhodné rozuzlení. Ačkoli sám Stellantis ovládá 14 automobilových značek, v továrně v Tychy rozjede produkci aut prakticky neznámé čínské firmy, kterou teprve loni částečně ovládl.
Letos v létě skončí v polském Tychy výroba prvního moderního Fiatu 500, který se poprvé dostal na trhu už v roce 2007. Důvodem ani po takové době není nezájem publika o stále šmrncovní italský vůz, ten naopak zůstává jedním z bestsellerů značky. Stojí za tím nová pravidla vymáhaná Evropskou unií, která od všech aut v prodeji vyžadují spoustu nových elektronických řešení. Koncern Stellantis dospěl k názoru, že přepracovat letitý hatchback by bylo nákladné, navíc v době rozhodnutí byla vkládána nemalá víra v jeho elektrického nástupce. Jenže ten po prodejní stránce selhal a kupuje ho pořád podstatně míň lidí než onu 17letou „stařenku”.
Fiat tak nakonec dospěl k názoru, že novou generaci nabídne i se spalovacím pohonem, ta se ale bude vyrábět v továrně Mirafiori v Turíně. A byť dosavadní Fiat 500 neskončí a mimo Evropu bude nadále k mání, jeho výrobu Stellantis přesune výroby ze zmiňovaného Tychy do Alžíru. Polská továrna tak osiří, neboť v ní končí i výroba Lancie Ypsilon třetí generace.
Výpovědi ale Stellantis rozdávat nebude, pro stále méně využívané montážní linky má totiž mít připravenou svéráznou náhradu, jak informuje agentura Reuters. Koncern totiž loni v říjnu koupil 21procentní podíl v čínské automobilce Leapmotor. Součástí dohody je přitom i prodej aut této značky mimo Říši středu. A právě tou se má zabývat osiřelý podnik.
V Tychy se tak má ještě letos na jaře začít montovat čínský elektrický hatchback T03. Zpočátku pak sice půjde pouze o seskládání několika modulů dovezených z Číny, ovšem i to již koncernu postačí, aby malý městský vůz Leapmotoru nabízel s puncem Made in Poland. Což znamená, že místo hrozby cel dorazí z Bruselu dotace. Vůz by pak měl stát méně než půl milionu korun, jakkoli na čínských zhruba 220 000 Kč lze zapomenout.
Otázkou je, co přesně za dané peníze dostanete. Z prozatím zveřejněných specifikací víme jen to, že 3 620 milimetrů dlouhý prcek má zvládnout 280 km na jedno nabití. Jde nicméně o normovaný dojezd, realita tak bude horší. K tomu se přidá nepřesvědčivá dynamika a 210 litrů v zavazadelníku. Za určité peníze to nemusí být špatná nabídka, ale obecně není nad čím žasnout.
Stellantis přesto do vozu vkládá nemalé naděje. Šéf koncernu Carlos Tavares dokonce naznačil, že značku Leapmotor by mohl uvést také v Americe. U toho T03 asi nebude, v zámoří by vzbudil leda posměch, aby to tak ale s touto novinkou nedopadlo i v Evropě. Za 220 tisíc Kč by byla zajímavá, už za 300 tisíc Kč se ale bude muset potýkat s konkurencí typu Dacia Sandero. A už vedle ní nemá vážně nemá jak okouzlit.






T03 vážně nemá jak zaujmout, spasit ho může jedině opravdu nízká cena. Foto: Leapmotor
Zdroj: Reuters
Bleskovky
Nový Mercedes třídy S by s designem posledního konceptu vypadal docela „cool”, designér ho nakreslil
včeraJeden z největších nesmyslů moderních aut pomohl zabít dalšího člověka, uhořel. Ostatní řidiči se marně snažili pomoci
včeraDalší novinka Mercedesu ukazuje, že to nejhorší z posledního nového modelu bude značka cpát všude
14.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Ital Nicholas Spinelli místo Petrucciho včera 12:00
- Kdy se co jede ve finále v Jerezu včera 10:00
- Red Bull Rookies Cup 2026 opět bez české účasti 15.10.2025
- Časový program na Phillip Islandu 15.10.2025
- Vespa koncept store Miláno: The Empty Space 15.10.2025
Nejnovější články
Ferrari zkouší uchlácholit zklamané investory tsunami prý ziskových novinek, rychle představí 20 nových modelů
před 20 minutamiZákazník otočil hru. Tachometr auta, které prodal dealerovi, chytře stočil na desetinu skutečného nájezdu a kasíroval
před hodinouReálný zájem o elektrická auta v půjčovnách je téměř nulový, ani Nizozemci je prakticky vůbec nechtějí
před 3 hodinamiV Evropě je už 8 zbytečných továren na auta, pro které neexistuje využití. A situace se má dál jen zhoršovat
včeraTesla se lidem rozhodla vrátit to, co jim sebrala. Dřív to měli zadarmo, teď za to chce 13 tisíc korun
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva