Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Stellantis propustil dalších 400 lidí, otevřeně říká, že je to kvůli elektromobilům
26.3.2024 | Petr Prokopec
Stellantis se do elektromobility nevrhá dokonale rovnýma nohama, i u úplných novinek si obvykle nechává otevřená zadní vrátka k návratu k benzinu či naftě. Přesto i tento koncern dohání nerentabilní investice do elektrických aut a šetřit musí, kde se dá.
Přesun k elektrickým autům přinese nová pracovní místa, říkali léta někteří. Ale jak? To jsme se celou tu dobu ptali my nejen s vědomím toho, že jejich výroba je jednodušší, ale především toho, že se na trhu nemohou uplatnit v tak širokém měřítku, navíc je obtížnější na nich něco vydělat. Taková situace bude pochopitelně způsobovat tlak jak na umenšení počtu zaměstnanců jako takových, tak na snižování nákladů. A ty personální jsou obvykle znovu mezi prvními na ráně.
Že to tak je, dosvědčuje i poslední krok koncernu Stellantis, o kterém informuje agentura AP. Euroamerický koncern dal nejnověji padáka čtyřem stovkám zaměstnanců Jeepu na vývojových, administrativních a dalších kvalifikovaných pozicích. Ani Stellantisu totiž nevychází přesun k elektrickému pohonu tak, jak si představoval. Sám šéf firmy Tavares říká, že s bateriovým pohonem jsou stále přímo spojené zhruba o 40 procent vyšší náklady, které není jak výrazně snížit, a tak se musí šetřit jinde.
Koncern přitom letos chce začít prodávat hned 18 nových elektromobilů, z nichž osm zamíří na severoamerický trh. Tavares nicméně minulý měsíc zmínil, že „práce stále není hotova“. Stane se tak prý až ve chvíli, kdy se ceny elektrických aut budou moci přiblížit těm spojeným se spalovacími vozy. A Stellantis toho chce dosáhnout v důsledku úsporných kroků v jiných než výrobních oblastech.
Že situace je velmi nestálá, dosvědčuje i fakt, že Stellantis loni v druhé půli roku dosáhl čistého zisku 7,7 miliard Eur (195 mld. Kč). Je tak sice v plusu, dynamika je ale v tomto směru klesající (stejného období předloňského roku je spojeno se ziskem 8,8 mld. Eur, tedy 222,86 mld. Kč) a nejistota obrovská. Zpomalující zájem o elektrická auta a pokračující čínská expanze vede k šetření a rozdává výpovědi. „Musíme pracovat velmi tvrdě, abychom našim zákazníkům nabídli víc než Číňané,“ říká.
Pomůže ale něčemu takovému ono propouštění? Tohle konkrétní asi ne, rozdání výpovědí 400 lidem z vývoje ušetří firmě znamená při jejich mzdách (průměrný technik si ročně přijde na 120 tisíc dolarů, tedy asi 2,8 milionu Kč) úsporu asi 1,12 miliardy korun. To není na poměry takového gigantu, popsaný krok ale nelze vnímat osamoceně. „Stellantis pokračuje v příslušných strukturálních rozhodnutích napříč celým koncernem, které mají zlepšit efektivitu a optimalizovat náš finanční tok, neboť automobilová branže i nadále čelí nejistotám a mnohem vyššímu konkurenčnímu tlaku napříč celým světem,“ uvedla k rozdání výpovědí automobilka.
V tomtéž prohlášení stojí, že jakkoli firma chápe, že nejde o dobré zprávy, daný krok má umožnit, aby finanční zdroje zamířily do oblastí, ve kterých je to potřeba. Snad to pro jednou nebude do těch, ve kterých jsou znovu a znovu bezvýsledně páleny.

Čtyř sta výše postavených zaměstnanců Stellantisu, kteří pracují pro Jeep, dostalo padáka. Nezdar „elektrické revoluce” tlačí na snižování nákladů na všech úrovních, zaměstnanci nemohou být výjimkou. Ilustrační foto: Stellantis
Zdroj: AP
Bleskovky
Jediné současné Bugatti vám naservíruje brutální projev motoru 8,0 W16 quad turbo přímo pod nos, je to neskutečný rachot
včeraRusové dokončili obojživelné monstrum jako z časů SSSR. Nezastaví ho prý nic, jeho motor může běžet nonstop měsíce v mrazu
23.5.2025Nový Renault 5 je další obézní vepřík, který vypadá dobře jen na fotkách, působí jako karikatura originálu
20.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězem Sprintu opět Marquez, ale Alex včera 22:51
- V Moto2 získal PP Canet; 16. Salač včera 22:32
- Pole Position Moto3 v sobotu pro Ruedu včera 14:00
- Polesetter se jmenuje Fabio Quartararo včera 13:42
- Most prosím znovu v létě! včera 10:00
Nejnovější články
Největší evropský výrobce motorek definitivně padl, veškerá zbývající aktiva přechází do rukou Indů
před 9 minutamiLotus místo konce spalovacích aut přijde s novým osmiválcovým sporťákem, tomu se říká obrat
před hodinouZakladatelé Alpiny prodali Alpinu, aby si založili novou Alpinu nesoucí jejich jméno. Jejich první novinka je zvláštní
před 3 hodinamiNissan je na tom tak zle, že zvažuje i prodej vlastního ústředí, aby pokryl stamiliardové ztráty a náklady spojené s restrukturalizací
před 4 hodinamiNejprodávanější Dacia se jako ojetá podle detailních dat TÜV vyplatí jen někdy, i tady je nad koupí třeba přemýšlet
včera
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 05.25. 07:17 - Brus
- OT - zavírám krám, uklízím 05.24. 14:33 - pavproch
- Auto bebechy (kola a nosiče) 05.24. 14:27 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.22. 16:53 - řidičBOB
- Dříve M135i, nyní ///M2 05.22. 10:34 - Vrooom
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.21. 07:53 - abgx1
- Výběr navigace do auta 05.21. 05:57 - GabrielMarks
- Fiat a vše kolem nich 05.20. 12:21 - Stepan