Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Stellantis propustil dalších 400 lidí, otevřeně říká, že je to kvůli elektromobilům
26.3.2024 | Petr Prokopec
Stellantis se do elektromobility nevrhá dokonale rovnýma nohama, i u úplných novinek si obvykle nechává otevřená zadní vrátka k návratu k benzinu či naftě. Přesto i tento koncern dohání nerentabilní investice do elektrických aut a šetřit musí, kde se dá.
Přesun k elektrickým autům přinese nová pracovní místa, říkali léta někteří. Ale jak? To jsme se celou tu dobu ptali my nejen s vědomím toho, že jejich výroba je jednodušší, ale především toho, že se na trhu nemohou uplatnit v tak širokém měřítku, navíc je obtížnější na nich něco vydělat. Taková situace bude pochopitelně způsobovat tlak jak na umenšení počtu zaměstnanců jako takových, tak na snižování nákladů. A ty personální jsou obvykle znovu mezi prvními na ráně.
Že to tak je, dosvědčuje i poslední krok koncernu Stellantis, o kterém informuje agentura AP. Euroamerický koncern dal nejnověji padáka čtyřem stovkám zaměstnanců Jeepu na vývojových, administrativních a dalších kvalifikovaných pozicích. Ani Stellantisu totiž nevychází přesun k elektrickému pohonu tak, jak si představoval. Sám šéf firmy Tavares říká, že s bateriovým pohonem jsou stále přímo spojené zhruba o 40 procent vyšší náklady, které není jak výrazně snížit, a tak se musí šetřit jinde.
Koncern přitom letos chce začít prodávat hned 18 nových elektromobilů, z nichž osm zamíří na severoamerický trh. Tavares nicméně minulý měsíc zmínil, že „práce stále není hotova“. Stane se tak prý až ve chvíli, kdy se ceny elektrických aut budou moci přiblížit těm spojeným se spalovacími vozy. A Stellantis toho chce dosáhnout v důsledku úsporných kroků v jiných než výrobních oblastech.
Že situace je velmi nestálá, dosvědčuje i fakt, že Stellantis loni v druhé půli roku dosáhl čistého zisku 7,7 miliard Eur (195 mld. Kč). Je tak sice v plusu, dynamika je ale v tomto směru klesající (stejného období předloňského roku je spojeno se ziskem 8,8 mld. Eur, tedy 222,86 mld. Kč) a nejistota obrovská. Zpomalující zájem o elektrická auta a pokračující čínská expanze vede k šetření a rozdává výpovědi. „Musíme pracovat velmi tvrdě, abychom našim zákazníkům nabídli víc než Číňané,“ říká.
Pomůže ale něčemu takovému ono propouštění? Tohle konkrétní asi ne, rozdání výpovědí 400 lidem z vývoje ušetří firmě znamená při jejich mzdách (průměrný technik si ročně přijde na 120 tisíc dolarů, tedy asi 2,8 milionu Kč) úsporu asi 1,12 miliardy korun. To není na poměry takového gigantu, popsaný krok ale nelze vnímat osamoceně. „Stellantis pokračuje v příslušných strukturálních rozhodnutích napříč celým koncernem, které mají zlepšit efektivitu a optimalizovat náš finanční tok, neboť automobilová branže i nadále čelí nejistotám a mnohem vyššímu konkurenčnímu tlaku napříč celým světem,“ uvedla k rozdání výpovědí automobilka.
V tomtéž prohlášení stojí, že jakkoli firma chápe, že nejde o dobré zprávy, daný krok má umožnit, aby finanční zdroje zamířily do oblastí, ve kterých je to potřeba. Snad to pro jednou nebude do těch, ve kterých jsou znovu a znovu bezvýsledně páleny.
Čtyř sta výše postavených zaměstnanců Stellantisu, kteří pracují pro Jeep, dostalo padáka. Nezdar „elektrické revoluce” tlačí na snižování nákladů na všech úrovních, zaměstnanci nemohou být výjimkou. Ilustrační foto: Stellantis
Zdroj: AP
Bleskovky
Dokáže se nejlepší sportovní sedan dneška vyrovnat osmiválcovým „hrdinům minulosti”? Slavný novinář má smutnou odpověď
před hodinou
Švédové si vzali zpátky rekord legendárního okruhu, i když své auto museli kvůli „mosteckému syndromu” osadit tímto nesmyslem
včera
„Bugatti pro chudé” si ve sprintu s otočkou namazalo na chleba veškerou konkurenci, i když s ním nikdo neměl odvahu soutěžit
8.11.2025
Nejnovější články
Další nová Kia je další designový bizár navazující na jednu z největších ohavností posledních let
před 2 hodinami
Pokud máte Hondu s tímto typem kol, raději byste s ní měli okamžitě přestat jezdit
před 3 hodinami
Elektrický Renault Mégane je takový propadák, že mu Francouzi znovu vrátí spalovací motor
před 5 hodinami
Líbánky skončily. Řidiči elektromobilů mají brzy začít platit za každý ujetý km poté, co se ukázalo, že ideologie silnice neopraví
včera
Jeremy Clarkson a James May jsou v slzách, o víkendu zemřel jejich bývalý kolega z Top Gearu
včera
Živá témata na fóru
- Veřejné, neveřejné i sdílené rampy a garáže 11.11. 09:31 - Předseda
- Cyklistické vlákno 11.11. 08:22 - HondaMan
- Cena servisu 11.10. 21:01 - Brus
- Lampárna (stěžovatelna) 11.10. 13:32 - delphin
- Onboard videa 11.09. 14:10 - brnenska.odchytova
- Rychlodotazy 11.08. 23:43 - rutak11
- Má někdo zkušenost s nákupem ojetého auta z Německa přes malého dovozce? 11.08. 12:31 - jerry
- vyber motorky 11.08. 07:44 - řidičBOB
