Štěstí v neštěstí: VW v prodejích elektromobilů doma překonal Teslu. „V září ale spadne gilotina,” varuje expert

Kolem elektrických aut Volkswagenu se v poslední době šíří samé špatné zprávy, a tak Němci mohou brát jako vzpruhu, že alespoň v Německu o prsa překonali zdánlivě neporazitelnou Teslu. Jenže bude zase hůř, varuje profesor Dudenhöffer.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Štěstí v neštěstí: VW v prodejích elektromobilů doma překonal Teslu. „V září ale spadne gilotina,” varuje expert

9.8.2023 | Petr Miler

Štěstí v neštěstí: VW v prodejích elektromobilů doma překonal Teslu. „V září ale spadne gilotina,” varuje expert

/

Foto: Volkswagen

Kolem elektrických aut Volkswagenu se v poslední době šíří samé špatné zprávy, a tak Němci mohou brát jako vzpruhu, že alespoň v Německu o prsa překonali zdánlivě neporazitelnou Teslu. Jenže bude zase hůř, varuje profesor Dudenhöffer.

Volkswagen v poslední době neprožívá zrovna zlaté časy, valí se na něj jedna špatná zpráva za druhou. Jsou to jen první dopady jeho neomalenosti, kdy se rozhodl ignorovat přání zákazníků a vsadit vše na politickou kartu. Nabízí tedy stále více aut nevyžádaných trhem a stále méně vozů, po nichž lidé touží, což nevyhnutelně vede k tomu, ze sklízí, co zasel. První záchvěvy potíží jsou neoddiskutovatelným faktem, stejně jako jejich hlavní příčina, firmu to ale v tuto chvíli jistě neodradí pokračování stejným směrem.

Šéf automobilky sice říká, že „střecha je v plamenech”, zjevně ale nehoří dost jasně na to, aby začal hasit. Slýcháme tak o naprostém fiasku elektrických modelů v klíčové Číně, ani v Evropě ale situace není růžová. Automobilka musí omezovat výrobu elektromobilů kvůli menšímu než očekávanému zájmu a sama vidí, že lidé dávají přednost benzinovým a dieselovým autům, od kterých se odvrací. Výhledy do budoucna v jeho domácím Německu navíc nejsou pozitivní, když 73 procent tamních zákazníků nechce elektromobil skoro za žádnou cenu, přesto se ve všem tom neštěstí najdou i pozitivní záblesky.

Podle dat údajů Federálního úřadu pro motorovou dopravu (KBA) se VW za prvních sedm měsíců letošního roku podařilo prodat v Německu 41 475 elektromobilů, což jej po dlouhé době zařadilo znovu před Teslu, která Němcům dodala 40 289 vozů. Je to vítězství o pověstná prsa a s ohledem na výše zmíněné tak trochu Pyrrhovo vítězství, nepochybujeme ale o tom, že to Němce těší a berou to jako další vzpruhu pro své mlácení do zavřených dveří. Jejich radost navíc nemá trvat dlouho.

Pro německou televizi ntv situaci okomentoval profesor Ferdinand Dudenhöffer z Center Automotive Research (CAR), ekonom a jeden z největších automobilových expertů v Evropě. Podle něj VW může být na koni nanejvýš pár měsíců, neboť už v září „spadne gilotina”. Od prvního měsíce nového školního roku totiž budou moci v Německu o dotace žádat pouze soukromé osoby prakticky bez jakékoli výjimky - neprojdou dotace ani na služební vozy určené také pro osobní účely, operativní leasingy pro koncové zákazníky, auta pro charity, prostě pro nic jen zdánlivě připomínající firemní využití. A to VW bude bolet.

„Jakmile vládní podpora pro firemní zákazníky a uživatele skončí, bude to pro VW velmi nebezpečné. Gilotina spadne 1. září,” řekl zakladatel a šéf CARu pro ntv. „Objednávky elektrických VW výrazně prořídnou, ve statistikách registrací se to ale projeví až o dva až tři měsíce později,” dodává. Podmínky se pochopitelně změní pro všechny, problémem pro VW ale je, že v jeho prodejích elektromobilů jsou služební vozy zastoupeny mnohem víc než v případě Tesly, ta má podstatně větší podíl soukromých kupců. Pro ty budou dotace dál k dispozici.

Dudenhöffer tedy očekává, že karta se od září zase obrátí a Tesla se do konce roku vrátí na první pozici. Bude to ale konečná? Podle německého profesora ne. „Na lov VW se vydalo mnoho značek,” řekl šéf CARu v narážce na zejména čínské automobilky. „Za 18 až 24 měsíců se ukáže třeba skutečná pozice BYD,” předpovídá. Pak možná bude mít problém i Tesla...


Štěstí v neštěstí: VW v prodejích elektromobilů doma překonal Teslu. „V září ale spadne gilotina,” varuje expert - 1 - VW Glaserne Manufaktur ID range oficialni 01Štěstí v neštěstí: VW v prodejích elektromobilů doma překonal Teslu. „V září ale spadne gilotina,” varuje expert - 2 - VW Glaserne Manufaktur ID range oficialni 02Štěstí v neštěstí: VW v prodejích elektromobilů doma překonal Teslu. „V září ale spadne gilotina,” varuje expert - 3 - VW Glaserne Manufaktur ID range oficialni 03
Elektromobily VW se před koncem dotací pro firmy v Německu dostaly do čela pelotonu. Jenže dostaly se tam i právě kvůli němu. A s ním z něj mají také odkráčet. Foto: Volkswagen

Zdroje: ntv, CAR, KBA

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše