Studie popsala skutečný dopad rozmachu SUV, zcela popírá veškeré ostatní snahy

Žijeme v době, kdy se výrobci pokouší zvýšit provozní efektivitu aut tisícem drobných vylepšení, současně ale prodávají stále více neefektivních SUV.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Studie popsala skutečný dopad rozmachu SUV, zcela popírá veškeré ostatní snahy

14.11.2019 | Petr Prokopec

Studie popsala skutečný dopad rozmachu SUV, zcela popírá veškeré ostatní snahy

/

Žijeme v době, kdy se výrobci pokouší zvýšit provozní efektivitu aut tisícem drobných vylepšení, současně ale prodávají stále více neefektivních SUV.

Již mnohokrát jsme zmínili, že podobu současného automobilového světa do značné míry formuje obrovský zájem o SUV. To pro automobilky představuje na jedné straně dobrou zprávu, neboť s těmito vozy jsou povětšinou spojeny vyšší marže. Nicméně na druhou stranu je třeba mluvit také o problémech, které spočívají ve vyšší spotřebě a emisích. Ač na nás tedy ze všech stran útočí downsizing, hybridizace a elektrifikace, celkové emise CO2 rostou. To není dobré jak pro výrobce, jimž stále větší měrou hrozí mnohdy až likvidační pokuty, tak pro samotné životní prostředí.

Nyní můžeme vše doplnit zprávou Mezinárodní energetické agentury (IEA), jenž vytáhla suchá a přesto poněkud strašidelná čísla. Aktuálně totiž po světě jezdí více než 200 milionů SUV. Tyto vozy navíc od roku 2010 celosvětově tvoří 60 procent všech nových aut. To znamená, že za poslední dekádu takřka dvě ze tří prodaných aut disponovala zvýšeným podvozkem a zvýšenou stavbou karoserie. Zájem o ně má navíc celý svět od Ameriky přes Evropu až po Afriku nebo Čínu, kde jsou považována za symbol společenského úspěchu.

Výsledkem tohoto navýšeného zájmu je zhoršování životního prostředí, spotřeba SUV je totiž v průměru o čtvrtinu vyšší než u tradičních osobních aut střední třídy. Jakkoliv tedy agentura IEA uvádí, že úsporné malé vozy dokázaly zredukovat spotřebu o více než dva miliony barelů ropy denně a elektrifikovaná auta (tím jsou míněny i hybridy) vyžadují dokonce méně než 100 tisíc barelů denně, auta se zvýšenou stavbou karoserie veškeré úspory negují. Ve zprávě je totiž zmíněno, že SUV zvedly mezi roky 2010 a 2018 spotřebu ropy o 3,3 milionu barelů denně.

IEA přitom dodává, že pokud poptávka po SUV bude pokračovat stávající měrou, pak do roku 2040 tyto vozy dále navýší denní spotřebu ropy o další 2 miliony barelů. Tím mají být zcela vymazány úspory, o něž se má zasadit skoro 150 milionů elektrických aut, jenž mají dle agentury do té doby po silnicích jezdit. Jde navíc pochopitelně o odhad IEA a zatím nic nenasvědčuje tomu, že by šlo o reálně dosažitelný stav - skutečnost tedy může být i horší.

Agentura jako jisté řešení vidí elektrická SUV, s nimiž chtějí vyrukovat snad všichni výrobci. Je ale nutné podotknout, že s těmi je spojena ještě vyšší hmotnost než s těmi, jenž jsou osazené běžným spalovacím ústrojím. Jakkoliv tedy „žerou“ elektřinu, budou ji vyžadovat daleko více. Zvyšovány tak budou nároky na její výrobu, což nás znovu dostává do začarovaného kruhu, ze kterého bude těžké uniknout.


Studie popsala skutečný dopad rozmachu SUV, zcela popírá veškeré ostatní snahy - 1 - Skoda SUV portfolio 2019 01Studie popsala skutečný dopad rozmachu SUV, zcela popírá veškeré ostatní snahy - 2 - Skoda SUV portfolio 2019 02Studie popsala skutečný dopad rozmachu SUV, zcela popírá veškeré ostatní snahy - 3 - Skoda SUV portfolio 2019 03Studie popsala skutečný dopad rozmachu SUV, zcela popírá veškeré ostatní snahy - 4 - Skoda SUV portfolio 2019 04Studie popsala skutečný dopad rozmachu SUV, zcela popírá veškeré ostatní snahy - 5 - Skoda SUV portfolio 2019 05Studie popsala skutečný dopad rozmachu SUV, zcela popírá veškeré ostatní snahy - 6 - Skoda SUV portfolio 2019 06Studie popsala skutečný dopad rozmachu SUV, zcela popírá veškeré ostatní snahy - 7 - Skoda SUV portfolio 2019 07Studie popsala skutečný dopad rozmachu SUV, zcela popírá veškeré ostatní snahy - 8 - Skoda SUV portfolio 2019 08Studie popsala skutečný dopad rozmachu SUV, zcela popírá veškeré ostatní snahy - 9 - Skoda SUV portfolio 2019 09
Velký zájem o SUV je vidět i na nabídce Škody, která jich nabízí stále více. Právě tento typ vozů ale maže veškeré benefity z hlediska spotřeby, jichž výrobci dosáhli za pomoci malých aut a elektromobilů

Zdroj: IEA přes Autoblog

Petr Prokopec

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše