Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Subaru Forester 2.0D: Naftový lesník
28.10.2008 | Autoforum.cz | Přidat příspěvek
Průkopník kategorie SUV přišel na trh ve své nové podobě i v kombinaci s úsporným turbodieselem originální konstrukce.
Pro novou generaci Subaru Forester coby crossoveru spadajícího do kategorie SUV je typická vysoká úroveň všestrannosti a pohodlí. Nabízí nejen bezpečné a stabilní jízdní vlastnosti podpořené jedinečným systémem stálého pohonu všech kol Symmetrical AWD, ale vyniká navíc i novým turbodieselem pod přední kapotou, který potěší zejména spořivé povahy. Model Forester 2.0D se navíc může pochlubit vůbec nejnižší hladinou emisí CO2 (167 g/km) v kategorii kompaktních vozů SUV.



Srdce jako zvon
Na evropských trzích se stále silněji prosazují turbodieselové motory, které jsou hospodárné a lépe vyhoví zdejším jízdním podmínkám. Značka Subaru zde měla spoustu let slabinu, proto rovnou přišla s vlastním vznětovým motorem, aniž by obětovala tradiční výhody plochého agregátu, které svým zákazníkům nabízí již od počátku své existence. Po několika letech vývoje tak vznikl kompaktní dvoulitrový šestnáctiventilový čtyřválcový „boxer“. Konstruktéři u něj zmenšili rozteč mezi válci a navrhli velmi tuhou konstrukci levého i pravého bloku pro upevnění klikového hřídele, což umožnilo použít blok válců z hliníkové slitiny, a tak snížit celkovou hmotnost pohonného agregátu. Výsledkem je turbodiesel, jehož hmotnost se řadí na špičku třídy dvoulitrových motorů. Subaru naladilo jeho výkon na slušných 108 kW (147 k) při 3600 1/min, přičemž největší točivý moment se může pyšnit hodnotou 350 N.m při 1800 1/min. To je na objem 1998 cm3 celkem solidní hodnota, která není vykoupena zbytečně vysokou spotřebou. Podle technických údajů výrobce se pohybuje na úrovni 5,6 l/100 km.
Vraťme se ale k popisu novinky pod kapotou, která se nejprve objevila u modelů Legacy a Outback, přičemž od ledna 2009 si ji budete moci objednat i u Imprezy. Subaru se netají tím, že svůj diesel stavělo na základě zážehového dvoulitru. Oproti němu byl prodloužen zdvih pístů o 11 mm, zatímco vrtání se zkrátilo o 6 mm. Tak docílili japonští technici delšího zdvihu bez nutnosti zvětšení bloku motoru. Kromě toho se zmenšila rozteč mezi válci na 98,4 mm, což je hodnota srovnatelná se šestiválcovým zážehovým boxerem, zatímco čtyřválcový zážehový Subaru Boxer má v tomto případě 113,0 mm. Celková délka bloku motoru se díky tomu zkrátila o 61,3 mm a vznětový boxer je tak daleko kompaktnější. U vstřikování spoléhá Subaru na Common-Rail od firmy Denso (tlak 180 Mpa). O občerstvování motoru vzduchem se stará turbodmychadlo, které je umístěno pod motorem a je přímo fyzicky spojeno s katalyzátory kvůli snížení emisí. Výsledkem je také lepší reakce motoru na sešlápnutí plynového pedálu a současně i snížení těžiště motoru. Motor pak díky uzavřenému filtru pevných částic splňuje přísnou normu Euro5.
Všestranný pomocník
Nový Forester se po designové stránce více přiblížil ostatním SUV v segmentu, dostal líbivý kabát, který působí solidně a nadčasově. Novinka působí více majestátně, to kvůli rozvoru delšímu o 91 mm (nyní 2616 mm) a vyšší světlé výšce, která narostla o dva centimetry na 225 mm. Klasické bezrámové dveře nahradily dveře s rámy, hlavně kvůli lepšímu odhlučnění a těsnění interiéru. I přesto jsou dveře Foresteru typicky lehké, jako kdyby rámy vlastně ani neměly. Po vzoru Imprezy dostala poslední generace Foersteru zbrusu nový interiér, který na první pohled působí vlice hodnotným dojmem. Všech pět cestujících může očekávat dostatek místa ve všech směrech a také dostatek odkládacích prostor. Obdobné je to s místem na hlavu. Zavazadlový prostor má slušný základní objem 450 litrů, který se dá navíc jednoduše zvětšit sklopením zadních sedadel dělených v poměru 60/40 až na 1660 litrů. Co se týče jízdy v terénu, ctí Forester tradice svých předchůdců. Takže terénní vlastnosti novinky jsou opět zásluhou symetrického pohonu všech kol velmi dobré a závisí více méně na obutí. Zajímavá je i možnost tažení až dvoutunového brzděného přívěsu.
Subaru Forester 2.0D je na českém trhu nabízeno ve třech úrovních výbavy Aktive, Komfort a Executive. Verze 2.0D Active začíná už na vcelku přijatelné částce 793 800 Kč a její výbava je velmi bohatá. Zahrnuje například kompletní elektrickou výbavu, tempovat, samočinnou klimatizaci, audio, mlhové světlomety či efektní litá sedmnáctipalcová kola.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nepovedené nové BMW M5 dostalo znovu nakopáno od svého vlastního předchůdce, ránu z milosti mu přidal Mercedes
13.5.2025Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025
Nejnovější články
Rolls-Royce zkouší trumfnout objednávku Bentley. Jedinému zákazníkovi naráz předal 6 aut, o rekordní nákupy se stará už od roku 1970
před 47 minutamiMoskvič začal vyrábět svůj nový vrcholný model. Silné a vybavené auto je větší než Škoda Kodiaq, vyjde ale nesrovnatelně levněji
před 2 hodinamiFord zkouší zachránit svůj elektrický propadák s pomocí kdysi slavného fotbalisty. Ví ale ještě někdo, kdo to vůbec je?
včeraJakou ojetou Škodu Octavia zvolit? Podle detailních dat TÜV se ta vůbec nejlepší už pár let nedělá
včeraItalové odhalili protijed na moderní auta. Má motor V8 bez turba, manuál a dokonce zapalovač s popelníkem
včera
Živá témata na fóru
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.15. 08:04 - spooon
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.14. 21:10 - northwind
- Detektory policejních radarů 05.14. 18:23 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 05.13. 20:35 - Brus
- Cyklistické vlákno 05.12. 18:45 - Brus
- Onboard videa 05.11. 13:18 - brnenska.odchytova
- whitelist & blacklist 05.10. 09:44 - Stepan
- Rychlodotazy 05.09. 16:22 - Stepan